اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد خبر داد

افزایش 75 درصدی موقوفات استان یزد

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد از افزایش 75 درصدی موقوفات این استان در سال‌جاری خبر داد.

افزایش 75 درصدی موقوفات استان یزد
حجت‌الاسلام محمدمهدی حاتمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یزد اظهار داشت: شاید به نظر برسد فرهنگ وقف در استان یزد کم‌رنگ شده اما واقعیت آن است که وقف هم‌چنان جایگاه خود را دارد و تنها نگاه به وقف و نوع وقف تغییر کرده است.
وی افزود: در سال‌جاری تعداد موقوفات استان یزد افزایش 75 درصدی داشته است اما نگاه مردم به وقف تغییر کرده و مردم راه‌های دیگری برای ارائه خدمات در قالب سنت حسنه وقف به دیگران دارند.
حاتمی با بیان اینکه در گذشته وقف بیشتر در حوزه‌های روضه‌خوانی برای اباعبدالله الحسین(ع)، آب‌انبار، مکتب‌خانه، حمام، قنات و ... بوده است، بیان کرد: امروز نیات واقفان تغییر کرده و مردم اموال خود را برای احداث خوابگاه، بیمارستان، ترویج و نشر معارف اسلام و اهل‌بیت(ع) وقف می‌کنند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد تاکید کرد: با این حساب می‌توان گفت فرهنگ وقف کم‌رنگ نشده بلکه به روز رسانی شده است.
حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نیازسنجی در حوزه وقف اظهار داشت: برخی موقوفات در شرایط امروز زندگی کاربرد ندارد و موقوفاتی نظیر آب‌انبارها، مکتب‌خانه‌ها و حتی حمام‌ها بلا استفاده باقی می‌مانند.
وی یادآور شد: به منظور کمک به واقفان برای کاربردی کردن وقف آنها، مراکز مشاوره در ادارات اوقاف و امور خیریه سراسر استان یزد راه‌اندازی شده و واقفان قبل از وقف دارایی خود، از نیازهای منطقه مطلع می‌شوند و بر این اساس اقدام به وقف می‌کنند.
حاتمی با بیان اینکه موقوفات گذشته بیشتر در زمینه روضه‌خوانی برای امام حسین(ع) بوده است، افزود: اکنون بیشتر موقوفات در راستای احداث مراکز درمانی، توسعه فعالیت‌های قرآنی و ... انجام می‌شود.
وی یادآور شد: خوابگاه 120 نفره دانشجویان علوم قرآنی میبد از جمله موقوفات ارزنده‌ای است که فعالیت عمرانی آن آغاز شده و امسال به پایان می‌رسد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان یزد با تاکید بر اینکه موقوفات باید بهره‌وری اقتصادی داشته باشند، تاکید کرد: بسیاری از موقوفاتی که اکنون در اجاره افراد است، در سال رقمی کمتر از یک درصد ارزش موقوفه درآمدزایی دارد.
حاتمی افزود: بر همین اساس به دنبال ارزش‌گذاری واقعی بر روی موقوفات و تلاش در راستای افرایش بهره‌وری اقتصادی آنها هستیم.
وی هم‌چنین از بازسازی و تعمیر 85 رقبه طی 9 ماه گذشته خبر داد و خاطرنشان کرد: برای بازسازی این رقبات، 700 میلیون تومان هزینه شده است.
انتهای پیام/ی20/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول