اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انیس نقاش:

قطر قصد براندازی نظام سوریه را دارد/ به نفع دوحه نیست که در حوادث منطقه دخالت کند

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز مطالعات امان با اشاره به اینکه اوضاع بر وقف مراد قطر برای اجرای طرح‌های این کشور در سوریه نیست، گفت: دوحه می خواهد که به نیابت از طرح آمریکا و اسرائیل در منطقه به طرح های آنها لباس عربی بپوشاند.

قطر قصد براندازی نظام سوریه را دارد/ به نفع دوحه نیست که در حوادث منطقه دخالت کند
به گزارش فارس، انیس نقاش رئیس مرکز مطالعات استراتژیک امان در اظهاراتی در گفت‌وگو با پایگاه خبری المنار لبنان، تاکید کرد که موضع قاطع روسیه و خط قرمز دانستن دخالت در امور داخلی سوریه از سوی این کشور راه را برای حل نظامی بحران در سوریه بسته و این پیام را به غرب داده که بحران در سوریه تنها از راههای سیاسی حل می شود.

وی افزود که روس ها می خواهند به این ترتیب پیشنهاد آنها در خصوص اجرای گفت‌وگوها میان مخالفان و دولت جدی گرفته شود و در شورای امنیت نیز به بحث گذاشته شود.

نقاش در این اظهارات تاکید کرد که البته روسیه در مواضع خود باید واضح‌تر و جدی تر باشد تا راهی را بر هر تحلیلی در این مورد که موضع گیری های مسکو قابل سازش است، ببندد.
وی تاکید کرد که در اظهارات سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز این عقیده دیده می شد که روسیه و چین اجازه چنین کاری را نخواهند داد، این نشان می دهد که روسیه از موضع چین نیز اطمینان خاطر دارد.

قطر می خواهد به طرح های واشنگتن و تل آویو لباس عربی بپوشاند

نقاس تاکید کرد که این موضع روسیه بعد از آن مطرح شد که قطر طرح خود در زمینه ورود نیروهای عربی به سوریه را مطرح کرد، این در حالی است که بسیاری این طرح را مقدمه دخالت های نظامی عربی یا بین المللی در سوریه می دانند.

نقاش از مواضع قطر در قبال سوریه ابراز تعجب نکرد و گفت که قطر به طرح براندازی نظام سوریه و بشار اسد متعهد است و در عین حال گفت که قطر با وزنه و حجمی که الان دارد، به نفعش نیست که در اتفاقات منطقه دخالت کند، به همین علت می خواهد که به نیابت از طرح آمریکا و اسرائیل در منطقه به طرح های آنها لباس عربی بپوشاند.

طرح قطر در اعزام نیروهای بین المللی به سوریه شکست خورده است

وی با اشاره به اینکه قطر از همان ابتدا به دنبال قیمومیت عربی در این بحران بود، گفت که این کشور سعی می کند که سوریه را دور بزد و آن را نسبت به طرح های اتحادیه عرب در انزوا قرار دهد، پیشنهاد گسیل نیرو های عربی به سوریه نیز بعد از شکست تمام تلاش های پیشین قطری ها در این راستا صورت گرفته است.

این تحلیلگر سیاسی لبنانی تاکید کرد که اوضاع بر وفق مراد دوحه نیست، چرا که مواضع عراق و مصر و الجزایر واضح است و آنها می خواهند از مأموریت تحت فشار گذاشتن سوریه به مأموریت جستجوی راهکار برون رفت از این بحران انتقال یابند، آنها در مورد طرح قطر اعلام کرده اند که اگر حتی اعزام یک سرباز به سوریه مطرح باشد، نیز آنها با این موضوع موافقت نخواهد کرد.

کاهش شدت لحن ترکیه علیه سوریه و دلایل آن

نقاش در این گفت‌وگو به مواضع ترکیه در قبال منطقه اشاره کرده و با اشاره به اینکه موضع آنکارا در قبال ترکیه تغییر نخواهد کرد، گفت که البته شدت این مواضع کاسته شده است و پایداری نظامی یکی از مهم ترین علت های آرامتر شدن ترکیه است.
وی ادامه داد: ترکیه دریافته است که اروپا و غرب وی را در مقابله با سوریه قرار می دهد، بدون اینکه هیچ حمایتی از این کشور داشته باشد، به همین علت شرایط خود را در مقابل مخالفان سوریه افزایش داده و گفته است که تنها در صورت موافقت بین المللی و عربی و حمایت مادی و معنوی از این حمله از سوی آمریکا و اروپا با حمله به سوریه موافقت خواهد کرد.
نقاش مواضع واضح و شفاف برخی کشورها نظیر ایران، روسیه و چین را در کاسته شدن از شدت مواضع ترکیه علیه سوریه موثر دانست و در عین حال تاکید کرد که این کاهش لحن به معنای تغییر موضع آنکارا نیست، ترکیه تاکنون نیز از حل این بحران سحن نگفته و تنها به دنبال تحریک آن به صورت جزئی بوده است، این موضوع در دیدار احمد داود اوغلو وزیر خارجه این کشور و محمد رعد رئیس فراکسیون حزب الله لبنان در پارلمان نیز قابل مشاهده است.
وی می افزاید: اوغلو در این دیدار از رعد خواسته بود تا حزب الله موضع خود را در قبال سوریه تغییر دهد، اما رعد دیدگاه متفاوتی را مطرح کرده و از ترکیه خواسته بود که نقش تحریک کننده خود را در این زمینه متوقف کند، به این ترتیب این دیدار بدون نتیجه به پایان رسید.
این تحلیلگر مسایل استراتژیک در ادامه به اوضاع لبنان اشاره کرده و در مورد سستی "جان قهوه چی" فرمانده ارتش این کشور در کنترل مرزها نیز گفت که برخی اهمیت زیادی به موضوع قاچاق از مرزهای سوریه نمی دهد، آنها این موضوع را بعد سیاسی بحران در سوریه می دانند، اما با کاهش اعتراضات مردمی و روند سیاسی در این کشور تنها شبه نظامیان و تروریستهای مسلح سوریه هستند که با دریافت سلاح و پول های فراوان از طریق این مرزها بُعد نظامی اعتراضات دمشق را دامن می زنند.

لبنان باید موضع قوی تری در قبال سوریه اتخاذ کند

وی با اشاره به مواضع لبنان در قبال سوریه نیز گفت که تصمیمات در لبنان بر اساس اجماع عمومی به دست می آید و با وجود شکافی که در لبنان وجود دارد، این کشور بهتر است خود را از قرار دادن در جبهه مخالف سوریه بازدارد، البته انتظار میرود که موافقت مواضع لبنان با سوریه قویتر از این باشد، چرا که امنیت سوریه بر امنیت و ثبات در لبنان تاثیر خواهد داشت و به این ترتیب جایی برای رأی ممتنع باقی نخواهد ماند.

اختلاف محافل امنیتی و سیاسی لبنان در قبال سوریه

وی با اشاره به شکاف موجود در لبنان میان گروه های امنیتی و سیاسی تاکید کرد که برخی توطئه ها از سوی برخی جریان های لبنانی وجود دارد تا به قتل و کشتار در سوریه دامن بزند، در مقابل برخی دیگر از این کشورها به دنبال ثبات و امنیت در سوریه هستند، اظهارات "فایز غصن" وزیر دفاع لبنان در مورد انتقال تروریست ها از مرز لبنان به سوریه یکی از اتفاقاتی بود که این شکاف را بیشتر نشان داد.

انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول