اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بررسی پیشنهاد قطر برای اعزام ارتش‌های عرب به سوریه

آیا پیشنهاد قطر افق خطرناک‌تری در بحران سوریه باز خواهد کرد؟

خبرگزاری فارس: یک پایگاه سوری اعلام کرد که به نظر می‌رسد پیشنهاد قطر برای اعزام ارتش‌های عرب به سوریه که همزمان با پایان یک ماه ماموریت ناظران عرب طرح شد، طرحی از پیش آماده شده باسد که منبع آن خارجی است.

آیا پیشنهاد قطر افق خطرناک‌تری در بحران سوریه باز خواهد کرد؟
به گزارش فارس، پایگاه خبری «سوریه الان» در مقاله‌ای به پیشنهاد اخیر قطر برای اعزام نظامیان عرب به سوریه پرداخت و این سوال را مطرح کرد منبع این پیشنهاد فرانسه یا انگلیس یا آمریکاست؟
 
«سوریه الان» نوشت: آیا ابتکار عربی برای حل بحران سوریه در همین شکل پایان یافت یا پیشنهاد امیر قطر شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی برای اعزام نظامیان عرب به سوریه طرح تکمیلی برای طرحی است که مرده به دنیا آمد و یکی از بخش‌های آن اعزام ناظران عرب به سوریه بود. گامی که کمینی برای سران سوریه و مقدمه‌ای برای انتقال به بخش دوم طرح توطئه علیه سوریه یعنی دخالت خارجی در سوریه است؟

«سوریه الان» افزود: پیشنهاد قطر، پیشنهادی سرسری نیست و قطعا زایده افکار امیر قطر است. این پیشنهاد با پایان یک ماه ماموریت ناظران مطرح شد. ناظرانی که از همان لحظه نخست با ابراز تردید کشورهایی روبه‌رو شد که خودشان خواستار اعزام ناظران به سوریه شده بودند. سپس این امر را بهانه کردند تا پیشاپیش ناتوانی اعراب برای حل بحران سوریه را مطرح کنند.

بنا بر این گزارش، علامت سوال‌های زیادی درباره پیشنهاد قطر به وجود آمده است. آیا منبع این پیشنهاد فرانسه است یا انگلیس یا آمریکا. چه کسی می‌خواهد بگوید که بحران سوریه دیگر نیازمند دخالت نظامی «ارتش‌های عرب» است. ارتش‌هایی که قدرت اعزام نیرو به سوریه را ندارند اما تمایل دارند که مقدمات را برای دخالت نیروهای نظامی بیگانه فراهم و از آن حمایت کنند؛ نیروهای بیگانه‌ای که تمایل دارد تحت پوشش حمایت نیروهای نظامی عرب دخالت کند.
 
«سوریه الان» افزود: زنگ خطر در آنکارا (ترکیه) به صدا در آمد که اعلام کرد که پیشنهاد قطر را قبل از اینکه مطرح شود نشنیده بود ولی بسیار مشکوک است که این طرح پیش از این با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها و حتی برخی اعراب طرح‌ شده باشد. اعرابی که ممکن است آنان این طرح را در ذهن داشته‌اند و به ترکیه رفته‌ باشند تا آنکارا واحدهای نظامی و پایگاه‌ها و گذرگاه‌هایی برای نیروهایی که ممکن است اعراب هم در آن باشند آماده کند ولی قطعا این نیروها باید بر ارتش‌های غیرعرب متکی باشد.

آنکارا هم با این پیشنهاد قطر محتاطانه برخورد کرد و احمد داود اغلو در پایان سفر خود به لبنان اعلام کرد که منتظر نشست اتحادیه عرب برای بررسی گزارش ناظران می‌ماند و آنگاه به موضع اعراب نگاه خواهد کرد تا ببیند این پیشنهاد قطر را چگونه بررسی می‌کنند.
 
این پایگاه خبری در پایان اعلام کرد که باید منتظر شد و دید آیا این پیشنهاد قطر به طرحی عربی تبدیل می‌شود که ابتکار عربی را که بر اساس آن ناظران اعزام شدند، پایان دهد و افق جدید و خطرناکی در بحران سوریه باز کند.

انتهای پیام/.++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول