اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد نجف‌آباد:

مدیریت بحران در شهرهای ساحلی لحاظ شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد گفت: شهرهای ساحلی همواره باید از نظر دفاعی و مدیریت بحران مورد توجه قرار گیرند.

مدیریت بحران در شهرهای ساحلی لحاظ شود
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، امیر گندمکار در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه گیلان با اشاره به بررسی سوانح در شهرهای ساحلی با دیدگاه پدافند غیر عامل اظهار داشت: شهرهای ساحلی به واسطه اهمیتی که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و امنیتی برای هر کشوری دارند بسیار مورد توجه هستند.
وی ادامه داد: شهرهای ساحلی به واسطه حمل و نقل دریایی دارای مورفولژی متفاوت از دیگر شهرها در داشتن بندرگاه و تاسیسات هستند و همواره از نظر دفاعی و مدیریت بحران باید مورد توجه قرار گیرند.
گندمکار با تاکید بر اینکه دیدگاه پدافند غیر عامل می‌تواند شهرهای ساحلی را به خوبی از جنبه‌های مختلف مورد مطالعه قرار دهد، افزود: با بررسی بحران‌های طبیعی مشاهده شده که بخش اعظم تهدیدهای ناشی از بحران‌های طبیعی هنوز در جوامع به قوت خود باقی مانده و فعالیت‌های ویژه‌ای در کاهش خطرهای ناشی از این بحران‌ها صورت نگرفته است.
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد خاطر نشان کرد: بیشتر مشکلات قدیمی در حال حاضر نیز وجود دارد و بشر و جوامع را همواره مورد تهدید قرار می‌دهد.
وی با بیان اینکه پدیده‌های طبیعی زمین لرزه، آتش‌فشان، جزر و مد و بالا آمدن سطح آب اقیانوس، آتش‌سوزی‌های طبیعی، طغیان رودخانه‌ها، شکاف زمین و خشکسالی هنوز خطرهای بالقوه‌ای دارند، تصریح کرد: این بحران‌ها موجب ایجاد تلفات انسانی، خسارت‌های اقتصادی و اجتماعی می‌شوند.
گندمکار بحران‌ها را واردکننده صدمه‌های قابل توجه به محیط زیست ذکر کرد و بیان داشت: بشر در سال‌های متمادی آموخته است که چگونه با بحران طبیعی مواجه شود.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، سوانح طبیعی از موضوع‌هایی هستند که بیشتر شهرهای جهان با آن مواجه‌اند.
وی، بحران را رویداد یا واقعه‌ای ناگهانی عنوان کرد که با آسیب‌های جانی و گسترده همراه بوده و نیازمند اقدام‌های فوری است.
گندمکار با اشاره به اینکه حوادث طبیعی موجب بروز وضعیت بحرانی در جامعه می‌شود، یادآور شد: حوادث طبیعی به طور بالقوه خطرناک، ویرانگر و کشنده است.
استادیار گروه جغرافیای دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد تمام خطرها طبق برنامه راهبردی بین‌المللی کاهش بلایای سازمان ملل را دارای دو منشا طبیعی و ناشی از فناوری معرفی کرد و افزود: سوانح طبیعی مستعد ایجاد آسیب هستند و سالانه به طور متوسط بیش از 150 هزار نفر تلفات انسانی و بیش از 140 میلیارد دلار خسارت مالی بر کشورها به‌ویژه کشورهای در حال توسعه به بار می‌آورند.
وی با بیان اینکه عوامل انسانی در کنار عوامل طبیعی در تشدید تلفات جانی و مالی موثرند، اذعان داشت: آسیب‌پذیری مسکن یکی از مهم‌ترین مسائل در بعد کالبدی است.
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول