اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی:

مدیران بحران مناطق آسیب‌دیده به همکاری مردم نیاز دارند

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: مردم اگر در صحنه همکاری با مسئولان در مدیریت بحران مناطق آسیب‌دیده از حوادث نباشند، مدیران بحران هم کار زیادی نمی‌توانند بکنند.

مدیران بحران مناطق آسیب‌دیده به همکاری مردم نیاز دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از نیشابور حجت‌علی شایانفر ظهر امروز در همایش مدیریت بحران نیشابور در تالار شهید عابد فرمانداری این شهرستان، اظهار داشت: باید آمادگی همیشگی و صد در صد برای مقابله با حوادث احتمالی در مردم و مسئولان باشد.

وی خواستار توجه بیش از پیش مردم به رعایت نکات ایمنی در ساخت و سازهای ابنیه شد.

وی اضافه کرد: اگر قرار باشد غیر اصولی کار کنیم در برابر حادثه نمی‌توانیم مقاومت کنیم.

مدیر‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: بیش از 200 هزار واحد مسکونی روستاهای استان بی‌دوام هستند و در هنگام حوادث به‌طور کامل، خطرپذیرند.

سیدرضا موسوی‌نیا افزود: در نیشابور و فیروزه 27 هزار واحد مسکونی بی‌دوام و 22 هزار واحد کم‌دوام روستایی وجود دارد که بسیار نگران‌کننده است.

وی اظهار داشت: اگر مردم در ساخت و سازهای خود معیارهای دقیق فنی را رعایت می‌کردند، خیلی از این حوادث طبیعی نمی‌توانستند این همه خسارت جانی و مالی به بار آورند. 

موسوی‌نیا تأکید کرد: باید اهمیت ساختمان‌سازی مطابق با ضوابط برای مردم روشن شود تا مشکلات حوادث پیش‌بینی نشده کم شود.

به گفته وی، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با هدف بهبود امنیت روستائیان و مقابله با خطرات جانی و مالی، طرح خاصی را در روستاها در دست اجرا دارد. 

موسوی‌نیا خاطرنشان کرد: این بنیاد با شعار «مقاوم بسازید از زلزله نهراسید» تسهیلات با سود کم را تحت نظارت کارشناسان خود در اختیار روستائیان قرار می‌دهد.

مدیر‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان، ادامه داد: باید مردم با درک اهمیت تذکرات ناظران فنی با ایشان همکاری کنند تا خانه‌ای محکم داشته باشند.

موسوی‌نیا تصریح کرد: تسهیلات بانکی برای هر واحد مسکونی در چند مرحله مطابق با پیشرفت فیزیکی به مالکان پرداخت می‌شود.

همچنین مسئول گروه عملیات اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: باید منطقه ایمن در طرح‌های هادی روستایی دیده شود تا در زمان بحران به‌عنوان یک منطقه اسکان موقت در نظر گرفته شود که دارای امکانات ضروری باشد.

علیرضا قامتی طویل با اشاره به اینکه در روستاها مدیریت بحران با دهیاران است، اظهار داشت: کسب اطلاع از خطرپذیری حوزه مدیریت، پیگیری امور برای پیشگیری از حوادث احتمالی چون سیل و زلزله، جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در حریم و بستر رودخانه‌ها در بخش ساخت و ساز، مشارکت در تصمیم‌گیری طرح هادی و دیگر برنامه‌های عمرانی از وظایف دهیاران است.

وی افزود: دهیاران در برخورد با ساخت و سازهای خلاف ضابطه باید با بخشداری‌ها هماهنگ شوند.

معاون بازسازی اداره‌کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: باید قبل از اینکه حادثه به سراغ ما بیاید با پیشگیری این خسارت‌ها را جلوگیری و با تمرین‌ها ضایعات را کم کنیم.

سیدخلیل مبتنی افزود: شهر نیشابور روی گسل تاریخی نیشابور واقع شده و این شهر سابقه زلزله‌های تاریخی تا 7.6 ریشتر را نیز دارد.

وی با اشاره به ‌وقوع دو زلزله اخیر در نیشابور، گفت: آنقدر اکثریت منازل روستایی نیشابور غیراصولی ساخته شده است که ما برای زلزله‌های احتمالی بعدی بسیار نگران خسارت‌های احتمالی هستیم و خطر در کمین است.   

مبتنی اظهار داشت: اسکلت پیچ و مهره، بهترین اسکلت دارای مقاومت در مقابل زلزله است.

مسئول گروه عملیات اداره‌کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی افزود: در سال جاری 20 نفر از مردم به دلیل بی‌توجهی به عبور سیل از تقاطع جاده‌ها، فوت کرده‌اند.

قامتی تاکید کرد: تصمیم و اقدام به‌موقع، خیلی از کارهایی را که بعدا اتفاق می‌افتد، پیشگیری می‌کند.

وی از نحوه مدیریت بحران دهیار مرد روستای حاجی‌آباد تربت‌جام و دهیار خانم یکی از روستاهای شهرستان جوین به‌هنگام عبور سیل از این مناطق که با اقدام به‌موقع خود سبب نجات مردم شدند، تقدیر کرد.

وی بیان داشت: نبود توجه افراد به‌عبور از تقاطع جاده‌های روستایی علت 80 درصد تلفات بوده است.

انتهای پیام /غ10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول