اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فدراسیون کوهنوردی خبر داد

صعود کوهنوردان کردستانی به قله بارونتسه

خبرگزاری فارس: رئیس فدراسیون کوهنوردی گفت: صعود کوهنوردان کردستانی به قله بارونتسه نخستین صعود ایرانی‌ها به این قله بود.

صعود کوهنوردان کردستانی به قله بارونتسه
به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج محمود شعاعی در مراسم گزارش صعود و تجلیل از کوهنوردان کردستانی به قله‌های مراپیک و بارونتسه هیمالیا که در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد، به بیان وضعیت صعود به هیمالیا پرداخت و اظهار داشت: هیمالیا تعریف دیگری از کوهستان را در بردارد و تا کسی از نزدیک آن‌ را لمس نکرده باشد متوجه عظمت آن نخواهد شد.
وی به داشتن آمادگی‌های لازم برای صعود به قلل بلند دنیا به ویژه در رشته کوه هیمالیا اشاره کرد و افزود: کوهنوردانی که عزم صعود به هیمالیا را دارند باید تمریناتی هم از لحاظ آمادگی جسمانی و روحی و روانی سپری کرده باشند.
وی در ادامه مطلب فوق بیان داشت: بخش دوم تمرینات و آمادگی‌های لازم برای کوهنوردی به مراتب مهم‌تر از قسمت اول است چرا که کوهنوردان باید به لحاظ روحی دارای اراده‌ای قوی و روحیه‌ای بسیار بالا باشند.

* بیشتر تلفات‌ در کوه‌های 8 هزار متری موقع برگشت کوهنوردان اتفاق می‌افتد
رئیس فدراسیون کوهنوردی با بیان اینکه در هیمالیا فقط صعود و رسیدن به قله مهم نیست، گفت: کسی که به قله صعود می‌کند تازه 50 درصد کار را انجام داده که بسیاری از کوهنوردان با غفلت از این موضوع موقع برگشت دچار سانحه‌ می‌شوند.
شعاعی عنوان کرد: بسیاری از کوه‌های 8 هزار متری جهان در حین صعود تلفات ندارند ولی موقع برگشت کوهنوردان از این قلل دچار سوانح زیادی می‌شوند.
وی ادامه داد: ماکالو یکی از قلل 8 هزار متری‌ و پنجمین کوه مرتفع جهان به ارتفاع 8 هزار و 463 متر است که به لحاظ خطرپذیری در برگشت از آن،به دلیل مسافت طولانی بین کمپ آخر تا قله مقام دوم را در کشور نپال دارد.
وی خاطر نشان کرد: برای صعود به این قله‌ها و کاهش تلفات و سوانح موجود در آنها، باید کوهنوردان یک تقسیم انرژی مناسبی داشته باشند و مقداری از توان خود را برای برگشت از قله بگذارند.

* 50 درصد توان کوهنوردان ایرانی صرف کارهای اداری  می‌شود
رئیس فدراسیون کوهنوردی با بیان اینکه جمع کردن یک تیم و اعزام آن به هیمالیا در کشور ما امر آسانی نیست، تصریح کرد: متاسفانه بیش از 50 درصد توان کسانی‌ که  قصد صعود به قلل مرتفع جهان را دارند صرف کارهای اداری و جذب بانیان مالی  خواهد شد.
شعاعی اضافه کرد: زحمات زیادی برای همه تیم‌هایی که به قلل هشت هزار متری رفتند، کشیده شده چرا که برای اعزام هر تیمی باید کارهای بسیار زیادی در داخل کشور انجام شود تا حرکت آنها به سوی هیمالیا صورت گیرد.
وی در ادامه به ظرفیت‌ها و استعدادهای کوهنوردی در کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: کوهنوردان کردستانی در یک دهه گذشته ثابت کردند که توانایی انجام کارهای بزرگ و افتخار آفرین در عرصه کوهنوردی را دارند.
وی با گرامیداشت زنده یاد محمد اوراز کوهنورد کردستانی، افزود: محمداوراز در سال 81 رکورددار صعودهای هشت هزار متری بود که اگر در اورست هم به او اجازه می‌دادند بدون اکسیژن صعود می‌کرد.
رئیس فدراسیون کوهنوردی تصریح کرد: اگر امروز شاهد صعود کوهنوردانی از استان کردستان و آذربایجان غربی به ارتفاعات بلند جهان هستیم همه الگو گرفته از زنده یاد محمد اوراز و ادامه‌دهنده راه این قهرمان هستند.
شعاعی با اشاره به صعود تیم کوهنوردی کردستان به قله‌های مراپیک و بارونتسه هیمالیا افزود: صعود تیم کردستان به قله بارونتسه نخستین صعود ایرانی‌ها به این قله بود.
وی اضافه کرد: تلفات و سوانح زیادی در قله بارونتسه رخ داده که سال گذشته یکی از رکوردداران صعود هشت هزار متری نپالی در این قله جان خود را از دست داد.
وی بیان داشت: امیدوارم این نقطه شروعی برای کوهنوردان کردستانی که دارای شایستگی و توانایی‌های زیادی هستند، باشد و در این راه فدراسیون همواره آنها را حمایت خواهد کرد.
رئیس فدراسیون کوهنوردی خواستار کمک و حمایت مسئولان استانی از هیئت کوهنوردی استان شد و گفت: امسال و با حمایت مسئولان و مردم سه کوهنورد در سطح کشور داشتیم که هرکدام موفق به صعود از سه کوه 8 هزار متری در یک فصل شدند.
انتهای پیام/غ10/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول