اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سوگواره 72 راوی پیش به سوی جهانی شدن

سوگواره 72 راوی آسمان در سطح ملی اثرات مطلوبی دارد

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: برگزاری سوگواره ملی 72 راوی آسمان در سطح ملی به طور یقین اثرات مطلوبی خواهد داشت.

سوگواره 72 راوی آسمان در سطح ملی اثرات مطلوبی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، مجید امینی ظهر امروز در جمع متولیان برگزار کننده سوگواره 72 راوی آسمان اظهار داشت: خراسان‌جنوبی استانی فرهنگی و مولد فرهنگ است.

وی، هنرمندان را پیش قراول تبیین اهداف حماسه حسینی دانست و گفت: هنرمند می‌تواند با اثر خود در قلب‌ها نفوذ و رابطه معنوی ایجاد کند.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: هنرمندان با ارائه آثار خود چه در قالب شعر، عکس و مفاهیم دیگر این توانایی را دارند تا در زنده نگه‌داشتن هدف عاشورا که یکی از ویژگی آن شخصیت دادن به جامعه است، تلاش کنند.

امینی با اشاره به تاثیر هنر هنرمندان در این حماسه تصریح کرد: هنرمند باید اثری در دل بیننده و شنونده ایجاد کند که موثر در زنده نگه‌داشتن اهداف حماسه عاشورا باشد.

وی تصریح کرد: در حوزه معاونت سیاسی اجتماعی استانداری، کارشناسان کمک می‌کنند مجموعه اعتبارات استان در بخش فرهنگی بیشترین بهره‌وری را داشته باشد و در این راستا اعتبارات به دستگاه‌هایی که توان انجام کار فرهنگی را دارند اختصاص داده می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه مجموعه سازمان‌های فرهنگی از این اعتبارات استفاده می‌کنند، اذعان کرد: اگر کارها منسجم و هماهنگ باشد در امتداد هم می‌توانیم از نظر فرهنگی این رسالت مهم را انجام دهیم.

استاد ادبیات دانشگاه بیرجند نیز گفت: خراسان‌جنوبی به تدریج به یک قطب شعر آیینی تبدیل خواهد شد.

علی واعظی افزود: کمترین فایده این سوگواره این است که خراسان‌جنوبی به تدریج به یک قطب شعر آیینی تبدیل می‌شود.

وی تصریح کرد: خراسان‌جنوبی با وجود اینکه استانی نوپا است اما توانمندی بالایی در شعر آیینی نسبت به برخی از استان‌ها دارد.

استاد ادبیات دانشگاه بیرجند تصریح کرد: به دلیل حضور ارزشمند ابن‌حسام خوسفی در خراسان‌جنوبی که نخستین حماسه دینی را سراییده و 80 درصد اشعارش مذهبی است، این سوگواره می‌تواند خراسان‌جنوبی را به پایگاه شعر آیینی تبدیل کند.

واعظی تصریح کرد: مردم خراسان‌جنوبی به دلیل دین‌باور بودن و وابستگی به اعتقادات، شعر آیینی را بهتر پذیرفته‌اند.

وی تصریح کرد: حوزه هنری خراسان‌جنوبی تلاش‌های زیادی برای جشنواره‌ها دارد و با اعتقاد پیش می‌رود و اگر این جشنواره‌ها را جدی نمی‌گرفت وضعیت حال حاضر را نداشتیم.

استاد ادبیات دانشگاه بیرجند گفت: حوزه هنری خراسان‌جنوبی ابتکار عمل و ارتباط خوبی با هنرمندان دارد و به صورت تخصصی به آثار هنری ارزش می‌دهد.

واعظی افزود: فرهنگ عاشورا توانسته در باروری شعر آیینی تأثیر بالایی بگذارد به ویژه در سه دهه اخیر که توجه جدی به حماسه عاشورا شده است.

وی بیان کرد: حوزه هنری استان توان این را دارد تا این سوگواره را در سطح ملی و به صورت مطلوب برگزار کند اما مسئولان استان نیز باید همراهی و همکاری داشته باشند.

استاد ادبیات دانشگاه بیرجند اذعان کرد: اگر مسئولان در برگزاری این‌گونه مراسم به وظایفشان عمل کنند می‌تواند تجربه خوبی برای شرکت‌کنندگان باشد.

واعظی خاطرنشان کرد: شایسته است مسئولان به احترام اهل‌بیت با هماهنگی گام محکمی بردارند و این سوگواره را به نحو احسن به انجام برسانند.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول