اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دیدار مسئولان برگزاری همایش هنر و تبلیغ عنوان شد

پیام آیت‌الله جوادی آملی به استاد فرشچیان

خبرگزاری فارس: استاد حوزه علمیه قم گفت: اگر می‌توانستم به استاد فرشچیان پیامی برسانم، توصیه می‌کردم که تابلویی بکشد تا منطق‌الطیر عطار و جریان سیمرغ او را بشکافد.

پیام آیت‌الله جوادی آملی به استاد فرشچیان
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی در دیدار اعضای شورای برگزاری همایش ملی هنر و تبلیغ که عصر امروز در بنیاد علوم و حیانی اسراء برگزار شد، گفت: هدف حوزه این نیست که هنرمند به جامعه عرضه کند، هدف حوزه آن است که هنرمندانه دین را به مردم برساند و تبلیغ کند.
وی تاکید کرد: ساختار دین اسلام هنری است و باید توسط حوزویان هنرمند با استفاده از ابزار هنر تبلیغ شود.
این استاد حوزه ادامه داد: حوزه نباید تلاش کند که متخیل را محسوس کند، باید معقول را محسوس کند، هنر این است که معقول را محسوس کرد.
آیت‌الله جوادی‌آملی در تبیین معنای هنر افزود: هنر تجلی معقول در دستگاه خیال است که با خروجی جماد محسوس عجین می‌شود؛ بنابراین سه عنصر معقول، خیال و محسوس باید باشد تا هنر دینی باشد، اگر چیزی ریشه عقلی نداشته باشد و مبرهن نباشد، در دستگاه هنر اسلامی و دینی نیست.
وی بیان کرد: سّر ناکامی برخی نویسندگان حوزوی با اینکه واقعا عالم هستند این است آنچه معقول آنها است را نمی‌توانند به محسوس تبدیل کنند، این چنین نیست که همه نویسندگان در صف کمتر از مرحوم آخوند و شیخ انصاری بوده باشند؛ خیر، ولی موفقیت برای کسی بوده که مانند مرحوم آخوند و شیخ انصاری ریاضی‌وار فکر می‌کردند.
آیت‌الله جوادی آملی بیان داشت: هنر تبلیغ نیازمند تخیل قوی و تحصیل کرده است، البته خیالی که پرورش یافته است، این چنین نیست که خیال وجود نداشته باشد، اگر کسی از خیال بهره لطیف برد، مانند مولوی و حافظ و عطار می‌شود.
وی گفت: اگر می‌توانستم به استاد فرشچیان پیامی برسانم، توصیه می‌کردم که تابلویی بکشد تا منطق الطیر عطار و جریان «سیمرغ» او را بشکافد، البته منطق‌الطیر از کتاب الطیر بوعلی سینا نوشته شده است و مبانی علمی عمیقی دارد، در این داستان سی مرغ از کثرت به وحدت رسیده و «سیمرغ» شدند، ابتدا سی مرغ بودند که به مقام فنا رسیدند و به «سیمرغ» تبدیل شدند.
وی ادامه داد: قدرت خیال از بزرگترین برکات است، اگر کسی خیال پرداز باشد، باید تربیت شده باشد، قوه خیال در بخش اندیشه اگر تربیت شود، باید در اختیار عقل و نظر باشد تا در مواقع ضروری از حس خودش مجتهدانه وارد نشود و از عقل کمک بگیرد.
استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: اگر کسی از حس مدد و مایه بگیرد و عقل را درگیر نکند، گمراه می‌شود، چون خیالی که قیم و سرپرست نداشته باشد، مانند بچه ای است که بازی گوشی می‌کند و بدون عقل و علم تربیت می‌شود و رها است و چون تربیت نشده فریب می‌خورد؛ بنابراین انسان خیال زده با خیال حرف می‌زند و پیش می‌رود و حتی جنگ و صلحش با خیال است.
آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: شیطان همه زشتی‌ها و سموم را در قالب برخی هنرها زیبا جلوه می‌دهد و با زر ورقی با عنوان خدمت به دین جلوه می‌دهد، همه زباله‌ها را پشت آن زر ورق زیبا به خورد انسان می‌دهد، انسان‌هایی که فریب می‌خورند در این زباله می‌افتند.
وی بیان کرد: این گونه نیست که شیطان به ما بگوید اینجا چاه است و برو داخلش، بلکه می‌گوید اینجا بوستان زیبایی است و برو داخل شو و جلو که می‌روی به چاه می‌افتی، یکی از کارهایی که می‌تواند اثر گذار باشد علم است و علم می‌تواند انسان را از خیال نجات دهد.
آیت‌الله جوادی آملی گفت: در حوزه‌های علمیه هنر به تازگی جوانه زده و باید مورد اهتمام بیشتر قرار گیرد و دروس مربوط به این عرصه مانند علم النفس در حوزه باید تدریس شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: هنر از بهترین ظرایف رزق و روزی انسان‌ها است، ساختار دین ما هنری است و باید با ابزار هنر و هنرمندانه ترویج شود و به دنیا شناسانده شود.
انتهای پیام/ی30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول