اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تخریب جنگل‎ها جدی گرفته نمی‌شود

تخریب کمی و کیفی جنگل‌ها را تهدید می‎کند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری بر ضرورت توجه به مقوله مهم تخریب جنگل‎ها تاکید کرد و گفت: تخریب کمی و کیفی جنگل‌ها را تهدید می‎کند.

تخریب کمی و کیفی جنگل‌ها را تهدید می‎کند

حسن جهانبازی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با گرامیداشت هفته هوای پاک اظهار داشت: 4 هزار میلیارد هکتار جنگل در کره زمین وجود دارد که 30 درصد از این میزان مربوط به نواحی استوایی است.

وی با اشاره به آمارهای ارائه شده از سوی فائو گفت: در طی پنج سال گذشته 37میلیون هکتار از جنگل‌های سطح زمین کاسته شده است.

جهانبازی، ریشه تخریب جنگل‎ها را نیاز چوبی، تولید فرآورده‎های چوبی،گسترش زمین‎های کشاورزی و چرای دام‌ها عنوان کرد در ادامه گفت: هر ساله در جهان 7.3 میلیون هکتار جنگل از بین می‎رود.

وی به افزایش روند تخریب جنگل‌ها و برداشت چوب در دنیا اشاره کرد و ‌افزود: در سال 2004 کل برداشت چوب از جنگل‎ها 304 میلیون تن بوده است در حالی‌که این رقم در سال 196 حدود 202 میلیون تن گزارش شده است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری عدم اطلاعات جغرافیایی و نداشتن آگاهی از فایده درخت و جنگل را عامل موثر و مهم در تخریب جنگل‎ها عنوان کرد و افزود: هنوز جنگل‌های کشور در میان مردم ناشناخته هستند، و آوردن نام جنگل مردم ما را فقط به یاد جنگل‌های شمال می‌اندازد این در حالی است که ما در استان خودمان بیش از 300هکتار جنگل داریم.

جهانبازی میزان جنگل‌های شمال کشور را بیش از 10 میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: جنگل‌های شمال کشور در صورت حفاظت مناسب می‎توانند در پاک نگه داشتن هوا و نقش بسیار مهم و اساسی ایفا کنند.

وی به تخریب جنگل در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و افزود: در گذشته نه چندان دور گردنه رخ شهرکرد پوشیده از درختان جنگلی بوده، اما در حال حاضر هیچ گونه اثر و نشانه‌ای از آن درختان دیده نمی‎شود که این نگران‌کننده و هشدار دهنده است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی و حرکت به سمت حراست و حفاظت از جنگل‌ها و توسعه آن تاکید کرد و اظهار داشت: در چین طی 15سال گذشته 20 هزار هکتار درختان جنگلی ایجاد شده که با قدری همت و تلاش تحقق این مسئله در کشور ما با توجه و موقعیت جغرافیایی کار چندان کار دشواری نیست.

انتهای پیام/ح20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول