اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  فارس من

وزیر امور خارجه قرقیزستان:

با اخراج نظامیان آمریکایی؛ امکان استفاده از ماناس برای هر کشوری فراهم می‌شود

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه قرقیزستان اظهار داشت با تغییر کاربری پایگاه نظامی ماناس به مرکز حمل و نقل محموله‌های غیرنظامی، امکان استفاده از آن برای روسیه، ترکیه و هر کشوری که مایل باشد، فراهم است.

با اخراج نظامیان آمریکایی؛ امکان استفاده از ماناس برای هر کشوری فراهم می‌شود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در آسیای مرکزی، "روسلان قزاقبایف" وزیر امور خارجه قرقیزستان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مصوبه اخیر سازمان پیمان امنیت جمعی که کشورهای عضو را در صورت موافقت سایر اعضا، مجاز به ایجاد پایگاه خارجی می‌کند، مصوبه‌ای جدید نیست، خاطرنشان کرد که منشور این سازمان، اصلاحات جدید در آن را به منزله لغو توافقنامه‌های قبلی نمی‌داند.
 
وی تصریح کرد که همزمان با تغییر نام ماناس به مرکز حمل ونقل محموله‌های غیرنظامی، امکان استفاده از آن برای روسیه، ترکیه و هر کشوری که مایل باشد فراهم است.
 
کارشناسان معتقدند که اگرچه "الماس‌بیک اتمبایف" رئیس جمهور این کشور اخیرا بر لزوم اخراج آمریکاییان از ماناس پس از سال 2014 تأکید کرد، ولی شکل گیری نظام پارلمانی در این کشور عاملی شده که مانع از تصمیم گیری شخص رئیس جمهور به تنهایی در این گونه موضوعات می‌شود.

آنان براین باورند که آمریکا که از 10 سال پیش با هدف پشتیبانی از نیروهای خود و ناتو در افغانستان در پایگاه ماناس جای گرفته است، حاضر نخواهد شد که به آسانی از آن خارج شود.
 
 به گفته این کارشناسان، واشنگتن تلاش خواهد کرد با حفظ شرایط حضور در این پایگاه، همچنین زمینه‌ حضور نظامی در سایر کشورهای آسیای مرکزی را ایجاد کند.

به گفته آنان، اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا و ناتو از افغانستان بهانه‌ای برای ایجاد چنین پایگاه‌هایی در دیگر کشورهای آسیای مرکزی بوده و هر اقدام تازه با وعده کمک و مساعدت در برنامه تامین امنیت و ثبات منطقه انجام خواهد شد.
 
انتهای پیام/م
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول