اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

به همراه یک هیئت امنیتی سعودی صورت گرفت

سفر مشکوک سفیر عراق در عربستان به کردستان برای دیدار با "طارق الهاشمی"

خبرگزاری فارس: سفیر عراق در عربستان که همواره مواضعی ضد ملی داشته و بیشتر سعودی شناخته می شود تا عراقی، چند روز پیش در راس یک هیئت امنیتی سعودی وارد منطقه کردستان عراق شد و دیداری چند ساعته با معاون اول فراری رئیس‌جمهور عراق انجام داد.

سفر مشکوک سفیر عراق در عربستان به کردستان برای دیدار با "طارق الهاشمی"
 به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "النخیل"، منابع آگاه اعلام کردند که "غانم الجمیلی" سفیر عراق در عربستان سعودی چند روز پیش طی یک سفر غیر رسمی و با عجله به منطقه کردستان عراق آمده است و به همراه یک هیئت امنیتی و اطلاع‌رسانی سعودی با "طارق الهاشمی" معاون اول فراری رئیس جمهور عراق دیدار کرده است.
 
بر اساس این گزارش، این دیدار بی سابقه و غیرطبیعی و مشکوک بوده است بویژه این‌که جمیلی و هاشمی ساعت‌ها در این دیدار با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.
 
این منبع آگاه افزود: هاشمی در این دیدار از همپیمانان سعودی خود و نیز دولت‌های عربی حوزه خلیج فارس، تکریه و قطر خواسته است تا او را از چنگال طناب داری که او و محافظانش را تهدید می‌کند، رهایی بخشند. این در حالی است که سعودی ها نگران اعتراف‌های هاشمی تحت فشار دادگاه درباره روابطش با عربستان، ترکیه و قطر هستند.
 
این منبع تاکید کرد که سفیر عراق در عربستان در دیدار با هاشمی نامه‌ای را از سوی دستگاه اطلاعاتی عربستان برای هاشمی آورده بود که در آن به هاشمی وعده کمک داده شده و به او توصیه شده که اطلاعات مربوط به روابطش با آل سعود را به هیچ وجه فاش نکند.
 
یک منبع آگاه که خود یکی از اعضای حاضر در هیئت سعودی اعزامی به منطقه کردستان بود در گفت‌وگو با روزنامه سعودی الوطن گفت که هاشمی در این دیدارعلیه دولت عراق و نخست‌وزیر آن از الفاظ بدی استفاده کرد و به آن توهین کرد. پایگاه خبری وابسته به هاشمی نیز برگزیده‌ای از گفت‌وگوهای صورت گرفته در این دیدار را با سانسور حرف‌های هاشمی منتشر کرد اما پس از مدتی کل خبر دیدار را از سایت حذف کرد.

به اعتقاد کارشناسان و ناظران سیاسی، اقدامات سفیر عراق در عربستان همواره مشکوک و قابل تردید بوده است. حمایت او از تروریست‌های زندانی در عراق، بی‌توجهی او در قبال زندانیان عراقی دربند زندان‌های آل سعود و وجود اسناد علیه او درباره فسادش در سفارت عراق در ریاض، صدور مجوز برای عرب‌هایی که می خواهند تحت یک عراقی به این کشور سفر کنند و از حملات تروریستی در این کشور حمایت کنند و استفاده از بیت‌المال به منظور ساخت کاخ برای خود و یارانش در عربستان تنها گوشه‌ای از اقدامات این سفیر عراقی بوده است.
 
این منبع آگاه افزود: این سفیر که بیشتر سعودی است تا عراقی، در منطقه کردستان یک ویلا نیز بعنوان هدیه دریافت کرده است که مشخص نیست هاشمی این هدیه را داده یا یک طرف دیگر.

هاشمی چندی پیش در نامه‌ای به "ملک عبدالله" پادشاه سعودی اطمینان داده بود که به این زودی‌ها در مقابل دستگاه قضایی عراق حاضر نخواهد شد با این وجود اگر زمانی به هر دلیلی در دادگاه حاضر شود، هیچ یک از اسرار رابطه‌اش با عربستان را فاش نخواهد کرد.
 
هاشمی در این نامه که خطاب به شاهزاده "مقرن بن عبدالعزیز آل سعود" رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان نوشته، تاکید کرد که اسرار را فاش نخواهد کرد و امیدوار است که دولت سعودی برای ممانعت از محاکمه‌اش کمک کند و العراقیه نیز تلاش می کند که مسائل موجود را از طریق راهکارهای سیاسی حل و فصل کند.

چندی پیش رسانه‌ها اعلام کرده بودند: "مقرن بن عبدالعزیز" رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی از نیروهای تحت فرمان خود خواسته است تا طرح ترور "طارق الهاشمی" معاون اول رئیس‌جمهور عراق را طراحی و برای اجرا آماده کنند. این درخواست مقرن بن‌عبدالعزیز در راستای اجرای دستورات "ملک عبدالله" پادشاه عربستان و ولیعهد او صورت گرفت.
 
بر اساس اطلاعات بدست آمده از دستگاه‌های اطلاعاتی عربستان، پادشاه سعودی اظهار داشته است: هاشمی اگر با فشارهای سیاسی و قضایی مواجه شود، به احتمال زیاد بسیاری از اسرار همکاری با سعودی‌ها، القاعده و حزب بعث را فاش کند. هاشمی دیگر یک برگه رو شده و مهره سوخته است.

وی تاکید کرده است: شرایط کنونی بهترین زمان و فرصت برای اجرای طرح تروی هاشمی است زیرا نخستین متهم در جریان این ترور "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق خواهد بود و همین امر جرقه جنگ و فتنه طائفه‌ای و ایجاد بحران در مناطق غربی را خواهد زد.

دولت عربستان طی چند سال اخیر همواره بر ادعای تضییع حقوق اهل سنت عرب در عراق و لزوم احقاق حقوق آنان پای فشرده و با استفاده از اهرم‌های قدرتمند مالی و تبلیغاتی در حمایت از آنان وارد عمل شده است. در انتخابات اخیر هم حکام ریاض علاوه بر حمایت وسیع مالی، تبلیغات گستره‌ای توسط شبکه‌های رسانه‌ای همسو یا وابسته به خود مانند الجزیره، الشرق الاوسط علیه شیعیان انجام دادند که این اقدامات نتیجه‌ای را عاید ریاض نکرد و حتی در مواردی مانند توهین شبکه الجزیره به نهاد مرجعیت و آیت‌الله سیستانی به اتحاد و اجماع شیعیان انجامید. از سوی دیگر با وجود وعده 10میلیون دلاری عربستان به اعضای فهرست العراقیه برای جلوگیری از ایجاد شکاف در این فهرست، این ترفند نیز کارساز نشد.

چندی پیش در پی اعتراف چند تن از محافظان طارق الهاشمی مبنی بر ارتباط او با تروریست‌ها و انفجار اخیری که در پارلمان عراق صورت گرفت که گفته می‌شود یک سوء قصد ناکام علیه "نوری المالکی" نخست‌وزیر عراق بوده است، دستگاه قضایی این کشور حکم بازداشت هاشمی را صادر کرد اما او به منطقه کردستان گریخت.
 
هاشمی با رد اتهاماتش، خواستار بررسی و پیگیری پرونده‌اش در منطقه کردستان عراق شده است. این در حالی است که فهرست العراقیه نیز در پاسخ به این اتهامات تمام اعضای خود را از پارلمان عراق بیرون آورده است و در راستای فاز جدید کارشکنی‌هایش علیه روند سیاسی کشور وزرای خود را از کابینه مالکی بیرون آورد. از سوی دیگر مقامات کردستان نیز از تحویل هاشمی خودداری می‌کنند.

انتهای پیام/.
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول