اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت؛

ورود فناوری نانو در صنعت سنگ ساختمانی اصفهان

خبرگزاری فارس: یک فعال اقتصادی گفت: برای نخستین بار در کشور فناوری نانو در صنعت سنگ ساختمانی در یک واحد صنعتی در استان اصفهان مورد استفاده و فرآوری قرار گرفت.

ورود فناوری نانو در صنعت سنگ ساختمانی اصفهان
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، فرهاد معاجزی صبح امروز در نشست خبری ورود فناوری نانو در حوزه سنگ برای نخستین بار در کشور، اظهار داشت: تکنولوژی نانو بر روی سنگ‌های طبیعی اعمال می‌شود و این فناوری می‌تواند بر روی کارخانجات تولید سنگ مورد استفاده قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعداد بسیاری از کارخانه‌های فرآوری سنگ در استان اصفهان به صورت سنتی فعالیت می‌کنند، اما فناوری نانو در واحدهایی می‌تواند استفاده شود که به روز شده باشند.
این فعال اقتصادی و مدیرعامل شرکت متین گستره اسپادانا با اشاره به اینکه هم‌اکنون 27درصد از ذخایر سنگ جهان در ایران قرار دارد، گفت: با این وجود درصد بسیار کمی از صادرات سنگ دنیا در اختیار ایران قرار دارد.
وی بیان داشت: در گذشته در مصالح ساختمانی مانند کاشی، چوب، فولاد و بتن از فناوری نانو استفاده شده بود اما این تکنولوژی تا پیش از این در مورد سنگ مورد بررسی قرار نگرفته بود.
معاجزی با بیان اینکه تحقیقات در مورد ورود فناوری نانو از سه سال پیش از سوی اساتید و کارشناسان در این زمینه آغاز شده بود، تصریح کرد: با بررسی‌های به عمل آمده و انجام آزمایشات، 100درصد این تکنولوژی در کشور بومی‌سازی شده است.
وی بیان داشت: از جمله مزایای استفاده از فناوری نانو در سنگ‌های طبیعی، حذف معایب سنگ طبیعی ویژ‌گی‌های منحصر به فردی را در سنگ‌های طبیعی ایجاد کند.
این فعال اقتصادی در ادامه ضدآب و ضد باکتری و قارچ بودن را از جمله مزیت‌های این فناوری در سنگ‌ها عنوان کرد و افزود: ضد فرسایش و مقاومت در برابر ضربه و زلزله، ضد لک، خودتمیز شونده و ضد اسید و خوردگی از دیگر فوایدی است که فناوری نانو می‌تواند در سنگ‌های فرآوری تولید شده در استان اصفهان، ایجاد کند.
وی با اشاره به اینکه مقاومت در برابر سرما، گرما و یخ‌زدگی، سهولت در نظافت سطوح، نارسانای حرارت و برودت و در نتیجه صرفه‌جویی 50درصدی در مصرف انرژی ساختمان‌ها دیگر مزایای شناخته شده برای فناوری نانو در سنگ است، افزود: سنگ‌ها از کانی‌های ریز و یا درشت بلور و یا هر دو تشکیل شده است که این ساختار نه چندان همگن از هم گسیختگی سنگ را سرعت می‌بخشد.
معاجزی با اشاره به اینکه ترک و رگ‌های سست، منابع ضعفی هستند که علاوه بر کاهش استحکام سنگ، هجوم عوامل هوازدگی را سبب می‌شود، اظهار داشت: این عوامل طبیعی سبب تضعیف و تغییر رنگ سنگ می‌شود که با استفاده از فناوری نانو در فرآوری سنگ، این معایب حذف می‌شوند.
وی بیان داشت: با استفاده از فناوری نانو در فرآوری سنگ‌های ساختمانی 50درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی صورت می‌گیرد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: نانو در آخر خط تولید کارخانجات فرآوری سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این روش ددر واحدهای سنتی نمی‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینکه صنعت سنگ کشور با توجه به واردات و رقابتی بودن بازار این محصول در شرایط بحرانی به سر می‌برد، تصریح کرد: اگر این وضعیت در مورد واحدهای تولیدی سنگ ادامه یابد در آینده این کارخانجات تنها می‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.
معاجزی با بیان اینکه 50درصد از کارخانه‌های سنگ کشور در استان اصفهان قرار دهد، افزود: در حال حاضر بیش از 2هزار واحد سنگبری در اصفهان وجود دارد که یک‌ هزار و 700 مورد آن هم‌اکنون فعال است.
وی در پایان اضافه کرد: با اجرایی شدن این روش در فرآوری سنگ‌های تولیدی که به نوعی در جهان نیز بی‌نظیر است، بازار رقابتی ایران در سنگ نیز بهبود می‌یابد.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول