اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای شهر مشهد:

هویت‌بخشی مهم‌ترین عامل توسعه معماری شهرهاست

خبرگزاری فارس: رئیس کمیسیون فنی و عمران شورای اسلامی شهر مشهد گفت: هویت‌بخشی مهم‌ترین عامل توسعه معماری و طراحی در شهرها به شمار می‌آید.

هویت‌بخشی مهم‌ترین عامل توسعه معماری شهرهاست
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شورای اسلامی شهر مشهد جواد داوودآبادی اظهار کرد: با توجه به عنایت وی‍ژه مقام معظم رهبری در زمینه هویت‌بخشی به شهرها مسئولان باید توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند.
وی در ادامه گفت: وضعیت موجود در طرح جامع و تفصیلی شهر مشهد یک وضعیت بهینه‌سازی شده از شهر را برای ما به تصویر می‌کشد و در واقع با نگاه عمیق و هویت‌بخش به شهر نگاه نشده است و به همین دلیل خروجی کار خلق معماری اسلامی متناسب با هویت معنوی شهر مشهد نبوده است.
وی با اشاره به این مطلب که بعد از ایجاد و وضع سیاست‌های کلان در شهر باید کمیسیون‌های تخصصی برای تحقق هویت بخشی در شهر ایجاد شود، گفت: باید برای تنظیم طرح جامع و تفصیلی شهر مشهد با مشاورانی قرارداد بسته شود، که نگاهشان منطبق با مبانی اسلامی باشد نه مشاورانی که نگاهشان مغایر با هویت بخشی در شهرها باشد.
وی با شاره به اینکه دریافت جایگاه معنوی امام رضا (ع) در طرح‌های معماری و شهرسازی ما غریب واقع شده است، تصریح کرد: یک‌سری ساخت و سازهایی در اطراف حرم دیده می‌شود که شهر را از هویت اصلی خارج کرده است، ساخت و ساز در اطراف حرم مطهر به گونه‌ای است که این هویت در آنها نمود ندارد.
داوود‌آبادی در ادامه درباره سند هویت شهری نیز توضیح داد: سند هویت شهری و معماری در بین مسئولان مطرح شده است ولی هنوز هیچ‌گونه تدوینی برای آن صورت نگرفته است، در مشهد برای نخستین بار خلق معماری اسلامی مطرح شد که برای آن باید یک‌سری ضوابط و اصول تعیین شود.
رئیس کمیسیون فنی عمران شورای اسلامی شهر مشهد درباره طراحی ورودی‌های شهر مشهد اظهار کرد: برای این ورودی‌ها یک‌سری طرح‌هایی از سوی مشاوران مختلف ارائه شده است که امیدواریم با بررسی‌های انجام شده از این طرح‌ها تا آخر سال اقدامات لازم برای اجرایی شدن آنها صورت بگیرد.
وی در ادامه افزود: مبادی ورودی شهر باید با ایده‌های معنوی و اسلامی نمایان شود تا الهام‌بخش و آرام‌بخش مسافران باشد و حس زیارت و تقرب به شهر امام رضا (ع) را ملموس‌تر کند.
وی در ادامه خاطر‌نشان کرد: مبادی ورودی و خروجی شهر می‌تواند به عنوان حدترخص شهری نیز محسوب شود به همین دلیل ساخت و سازها در این نقاط باید به گونه‌ای باشد که به عنوان نوع خاصی از معماری انقلابی و اسلامی در شهر مشهد لحاظ شود، همچنین باید مبلمان شهری و شاخص‌های آن در غالب فراخوانی عمومی اعلام شود تا نظرات و پیشنهادهای متنوعی دریافت شده و بتوان از بین آنها طرح‌ها و گزینه‌هایی را انتخاب کرد که شاخص‌های معماری سنتی و اسلامی رعایت شده باشد.
انتهای پیام/ج30/ط4000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول