اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ‌کل دیوان محاسبات

دلیل 75 درصد تخلفات عدم اطلاع از قوانین است

خبرگزاری فارس: رئیس‌ کل دیوان محاسبات گفت: نتیجه بررسی چند ساله در دیوان محاسبات نشان می‌دهد که 75 درصد مجموع تخلفات از سر ناآگاهی و عدم اطلاع از قوانین است.

دلیل 75 درصد تخلفات عدم اطلاع از قوانین است
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان عبدالرضا رحمانی‌فضلی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای اداری استان کرمان اظهار داشت: یکی از جوانب بحث نظارت در دیوان محاسبات، اعتقادی است، ما معتقد به قیامت و معاد هستیم و باید مبتنی بر رفتار و منش خود جوابگو باشیم.
وی بیان داشت: نظام هستی به گونه‌ای است که نسبت به هر نوع مسئولیت حتی سلامتی، حیات و عبادات پاسخگو هستیم و این امر خلل‌ناپذیر است.
رحمانی عنوان کرد: هر قدر مسئولیت ما بالاتر باشد، میزان پاسخگویی و معطلی در روز موعود بیشتر است، لذا بر اساس این نگاه مطمئن هستیم، همه مدیران و مسئولان نظام با رعایت این وجه از اعتقاد کار می‌کنند و چندان دغدغه و نگرانی در زمینه تخطی و انحراف از قوانین به صورت عمد، طراحی شده و یا انگیزه شخصی نداریم.   
وی ابراز داشت: نتیجه بررسی چند ساله در دیوان محاسبات نشان می‌دهد که بیش از 75 درصد مجموع تخلفات از سر ناآگاهی و عدم اطلاع از قوانین است و مابقی نیز اکثرا مربوط ‌به مصلحت‌سنجی مدیر در مقطعی از کار و شرایط خاصی است که در آن قرار گرفته و شاید با قوانین همخوانی نداشته باشد.
رحمانی تصریح کرد: این امر نشان می‌دهد که ما با مدیران پاک، مؤمن و درستکار طرف هستیم و این بدان معنی نیست که تخلف نداریم، بلکه تخلف‌ها عمدی و با انگیزه شخصی نیست.
وی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر در نظارت دیوان محاسبات، میزان فعالیت، توفیق و کارآمدی در عرصه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه دین است.
رحمانی گفت: ما معتقد هستیم که این انقلاب تداوم مسیری است که از وحی آغاز شده و به امامت رسیده و باید تا ظهور منجی واقعی بشر و برقراری عدالت ادامه یابد.
رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور گفت: لذا در مسیر پیش رو در عرصه جهانی رقبا، الگوها و عملکردی داریم که در حوزه‌های مختلف فکر و اندیشه تجلی پیدا کرده است.
وی ابراز داشت: مکاتب مختلفی در دنیا ادعای حکومت دارند و با این تفکرات دنیا را اداره کرده‌اند، ما در عرصه رقابتی هستیم که اگر آنها را هم در نظر نگیریم، دیگران متوجه رقابت ما هستند و تمام سعی خود را نسبت به ایستادگی در مقابل انقلاب اسلامی و داعیه حکومت ما به کار می‌برند.
رحمانی با بیان اینکه ما باید کارآمدی خود را از دو حیث حکومتی و مردمی نشان دهیم و به رقابت بپردازیم، بیان داشت: در حوزه حکومتی باید قدرت و توان بازدارندگی خود را بالا ببریم و در حوزه مردمی باید الگوهای مناسب ارائه کنیم که در آن پیشرفت و عدالت، رفاه و معنویت، علم و دین داشته باشد. 
وی تصریح کرد: در غیر این صورت کمونیست، سوسیالیست و لیبرال نیز ادعا داشتند، اما آنها تنها به یک بعد از مسئله می‌پرداختند و ما در اسلام بعد دنیا و آخرت را مدنظر داریم.
رحمانی خاطرنشان کرد: باید در عمل نشان دهیم که تا چه اندازه رفاه، عدالت و ارزش‌ها را حاکم کردیم، چقدر همگرایی و معرفت دینی و در کنار آن معرفت علمی را بالا بردیم.
وی عنوان کرد: بعد از گذشت 33 سال از انقلاب باید بتوانیم این الگوها را به دنیا ارائه دهیم و همه این موارد به کارآمدی ما مربوط می‌شود، کارآمدی ما در عرصه حکومت به این است که چه قوانین و موانعی با چه هدفی و چگونه هزینه کرده‌ایم.
رحمانی ابراز داشت: عنصر سوم در نگاه و هدف دیوان محاسبات کارآمدسازی نظام مبتنی بر قوانین است و نظارت را در خدمت چگونگی تحقق این کارآمدی می‌دانیم.
وی گفت: هدف اصلی و کلان دیوان محاسبات توسعه کشور است، ما به امر توسعه مبتنی بر آن اعتقاد به معنی توسعه الگوی اسلامی، رقابتی و بازدارندگی برای قدرت‌ها و مبتنی بر ارائه الگو برای ملت‌ها نگاه می‌کنیم.
رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور اذعان داشت: در کنار تحقق توسعه، حفظ و صیانت از بیت‌المال و اجرای قانون مطرح است.
رحمانی بیان داشت: دیوان محاسبات موظف به کنترل و نظارت قوانین مصوب و ابلاغی کشور است و هر نوع انحراف از قوانین را به دلیل اینکه ما را از هدف دور می‌کند بر نمی‌تابیم.
وی اظهار داشت: پیشگیری در رأس سیاست‌های دیوان محاسبات است، بعد از بررسی‌های 10 ساله بر قوانین و احکام صادره دیدیم که تخلف‌ها با میزان 10 تا 15 درصد کاهشی و افزایش است، یعنی روش‌های برخوردی و بازدارندگی مبتنی بر ایراد‌گیری و صدور حکم جوابگو نبوده، علاوه بر اینکه بحث قانون نیز اجرا نشده است، لذا بنا بر این گذاشته شد که تخلف اتفاق نیفتد.
رحمانی با اشاره به ایجاد باب حسابرسی ضمنی در دیوان محاسبات تصریح کرد: یعنی در کنار دستگاه‌ها در حین اجرای بودجه گزارش تهیه می‌کنیم و گزارش‌های سه، شش، 9 ماهه تهیه و  انحراف‌ها در این زمان‌ها به مدیران گفته می‌شود تا در صورت عدم ‌آگاهی به رفع آن بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از طرح‌های پیشگیرانه، تفریغ بودجه است که قبل از رسیدگی بودجه در مجلس ارائه می‌شود و با این کار اشکال‌های قانون‌گذار و اجرا را متوجه شده و در کنار کمیسیون‌های مختلف حضور داریم و مباحث را بررسی می‌کنیم.
رحمانی با اشاره به ایجاد ستاد فنی و حقوقی و شورای حقوقی گفت: با این کار همه سئوالات دستگاه‌های اجرایی به این ستاد ارجاع و پاسخ داده می‌شود که به تصمیم‌گیری مدیران کمک می‌کند.
وی عنوان کرد: کمیته‌های مختلفی با موضع‌های اصلی و کلان کشور نیز تشکیل داده‌ایم و مسائل و مباحث را بررسی و به گروه‌های کارشناسی ارجاع می‌دهیم.
انتهای پیام/غ10/چ3000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول