اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با فارس عنوان کرد

اهداف ائتلاف آمریکا با القاعده برای ایجاد ناامنی در منطقه

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل استراتژیک با تشریح اهداف ائتلاف آمریکا با القاعده برای ایجاد ناامنی در منطقه تاکید کرد که آمریکا برای ایجاد ناامنی در منطقه در کشورهای عراق، سوریه و یمن فعال شده است.

اهداف ائتلاف آمریکا با القاعده برای ایجاد ناامنی در منطقه
"فیصل عبدالساتر" کارشناس مسائل استراتژیک در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس، افزایش اخیر عملیات تروریستی در منطقه را ناشی از اتحاد دوباره آمریکا با سازمان تروریستی القاعده دانست و گفت: اتحاد و همکاری آمریکا با القاعده موضوع جدیدی نیست بلکه از سالیان پیش دست آنها در یک کاسه بوده است.
 
وی القاعده را ساخته و پرداخته آمریکا دانست و افزود: آمریکا که سازمان تروریستی القاعده را ابتدا برای رویارویی با اتحاد جماهیر شوروی در افغانستان تاسیس کرد، مدتی بعد به بهانه دست داشتن این سازمان تروریستی در حادثه مشکوک 11سپتامبر به افغانستان حمله کرده تا بتواند جای پایی در این کشور بحران زده برای خود باز کند ولی امروزه به رغم شکست آنها در افغانستان باز هم سعی در حفظ ائتلافشان با القاعده گرفته‌اند و معتقدم که این بار کل منطقه خاورمیانه را هدف قرار داده‌اند.
 
این کارشناس لبنانی با بیان اینکه واشنگتن همواره القاعده را به عنوان پوششی برای دخالت‌های خود در امور داخلی منطقه اتخاذ کرده‌ است، گفت: دولت اوباما پس از اینکه در مقابل دیدگان مردم شکست سختی را در افغانستان و عراق متحمل شد،‌ برای حفظ آبروی خود و شاید به منظور مصرف انتخاباتی سعی می‌کند با به کارگیری القاعده در عراق و سوریه سیاست‌های خود را به پیش ببرد.
 
وی با اشاره به ورود عناصری از القاعده به سوریه و اقدام به اجرای توطئه‌های تروریستی گفت: در حقیقت ماموریت القاعده در سوریه ضربه زدن به محور مقاومت است تا شاید بدین وسیله جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان از حمایت از نظام سوریه دست بردارند این در حالی است که واشنگتن با این خیالات خود آب در هاون می‌کوبد.
 
عبدالساتر استحکام القاعده و آمریکا را در مکان‌های مختلف، ‌متفاوت خواند و افزود: میزان همکاری این دو در مناطق مختلف به اهداف و منافع آمریکا بستگی دارد ولی آنچه بیش از هر موضوع دیگری حائر اهمیت است، شکل گیری این ائتلاف برای ضربه زدن به منطقه ماست.
 
وی با بیان اینکه ائتلاف آمریکا و القاعده در کشورهایی مانند عراق، سوریه و یمن در حال فعالیت است، گفت: آمریکا برای ایجاد ناامنی در این کشورها از القاعده حمایت و پشتیبانی می‌کند ولی حجم حمایت‌ها در هر کدام از این کشورها با سایر مناطق متفاوت است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی، بر افروختن آتش فتنه و اختلافات مذهبی و طائفه‌ای را یکی از اهداف ائتلاف آمریکا با القاعده خواند و افزود: همان‌گونه که می‌دانیم دستگاه‌های امنیتی لبنان از مدت‌ها پیش به مقامات سوری نسبت به فعالیت القاعده در برخی از مناطق مرزی لبنان هشدار دادند که تحت پوشش دستگاه‌های امنیتی این کشور قرار ندارند و این تاکید می‌کند که سوری‌ها باید نسبت به این موضوع بسیار با مسئولیت برخورد کنند.
 
وی نزدیکی برخی گروه‌های لبنان به آمریکا را عامل تسهیل ورود عناصری از القاعده به سوریه خواند و افزود: دستگا‌ه امنیتی لبنان به علت طولانی بودند مرزهای مشترک با سوریه قادر به کنترل کامل مرزها نیست و چنین امری در کنار تمایل برخی از گروه‌های سیاسی بیروت به ایجاد ناامنی در سوریه، به گسیل شدن و عبور عناصر القاعده از این مرزها و انتقال به دمشق کمک کرده است.
 
انتهای پیام/++
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول