اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم:

یارانه‌ها برای نشر آثار حوزوی کاهش یافته است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گفت: یارانه‌ای که دولت به منظور حمایت از حوزویان برای انتشار آثارشان در نظر گرفته بود، در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده که این موضوع سبب تضعیف مقوله نشر حوزه‌های علمیه شده است.

یارانه‌ها برای نشر آثار حوزوی کاهش یافته است
حجت‌الاسلام محمود نجاریان‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم، اظهار داشت: وجود یک ارتباط مکتوب میان حوزویان و مردم امری ضروری است تا پرسش‌های جامعه توسط کسانی که عمر خود را در راه گسترش معارف دینی طی کرده‌اند، پاسخ داده شود.
وی افزود: متاسفانه گاهی مشاهده می‌شود که نقایصی در زمینه نشر معارف دینی وجود دارد که این نقایص از دلایل مختلف سرچشمه می‌گیرد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم عنوان داشت: برخی از بزرگان حوزه مطالب خود را به رشته تحریر در نمی‌آورند، بلکه آنها را در جلسات درس یا مباحثاتی که با شاگردان یا اساتید دیگر دارند، مطرح می‌سازند.
وی ابراز کرد: لازم است افراد یا موسساتی وجود داشته باشند که مطالب نقل شده توسط بزرگان حوزه در جلسات تدریس خود یا مباحثات علمی را به رشته تحریر درآورده، ویراستاری و منتشر کنند.
نجاریان‌زاده ادامه داد: به ویژه مباحثات علمی و کرسی‌های نظریه‌پردازی که در حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد، حاوی نکات بسیار ارزنده‌ای برای استفاده دوستداران علوم اهل‌بیت(ع) است.
وی بیان داشت: برخی دیگر از مطالب ناگفته حوزه‌ها به دلیل خودداری برخی اندیشمندان حوزوی از نشر آثارشان برمی‌گردد و گاهی مشاهده می‌کنیم این افراد به ضرورت استفاده از ابزار قلم برای هدایت نسل جوان جامعه آگاه نیستند.
وی اضافه کرد: انتشارات حوزوی در حال حاضر بسیار وسعت دارند و قوی عمل می‌کنند، اما این فعالیت‌ها از حد انتظار برای چنین مجموعه عظیمی پایین‌تر است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم خاطر نشان کرد: گاهی اوقات نیز گرانی کاغذ و هزینه‌های چاپ و نشر، برخی اندیشمندان حوزه را از نشر آثارشان باز می‌دارد.
وی افزود: یارانه‌ای که دولت به منظور حمایت از حوزویان برای انتشار آثارشان در نظر گرفته بود، در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده که این موضوع سبب تضعیف نشر حوزه شده است.
نجاریان‌زاده اذعان داشت: برای این معضل راهکارهایی وجود دارد که مهم‌ترین آن افزایش حمایت دولت از ناشران و مولفان حوزوی است.
وی ادامه داد: همچنین لازم است موسساتی وجود داشته باشند که تازه‌های آثار حوزویان را جمع‌آوری کرده و بر اساس اولویت‌بندی به نشر این آثار بپردازند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قم گفت: کسانی در حوزه‌های علمیه وجود دارند که برای نشر کتاب خود رایزنی می‌کنند و با ارتباط‌گیری مانع از هدر رفتن تالیفاتشان می‌شوند اما عده زیادی از اندیشمندان و بزرگان حوزه برای انتشار آثار خود با مشکل روبه‌رو هستند.
وی اظهار داشت: رسانه‌ها و اصحاب قلم نیز وظیفه دارند با حمایت از بزرگان اندیشه در حوزه‌های علمیه مانع از مهجوریت این افراد که غالبا تمایل به مطرح کردن خود برای بهره‌مندی از مواهب آن را ندارند، شوند.
نجاریان‌زاده ابراز داشت: یکی دیگر از نکته‌های مهم در زمینه انتشارات و کتب حوزوی این است که این تالیفات باید در موارد مختلف علوم روز وارد شده و این علوم را از زاویه دید قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع) بررسی کنند.
انتهای پیام/و۱۰/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول