اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط کمیته فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی قیروکارزین صورت گرفت

بازرسی و اطلاع رسانی در زمینه ماده مخدر پان

خبرگزاری فارس: بازرسان کمیته فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی قیروکارزین از تمام عرضه کنندگان مواد غذایی در این شهرستان در زمینه فروش ماده مخدر پان که به دلیل نآگاهی فروشندگان در قالب ماده خوراکی عرضه می‌شود، بازرسی کردند.

بازرسی و اطلاع رسانی در زمینه ماده مخدر پان
به گزارش خبرگزاری فارس از قیروکارزین، صبح امروز کمیته فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی قیروکارزین به همراه بازرسانی از حراست فرماندای، شبکه بهداشت و درمان و اداره صنعت، معدن و تجارت قیروکارزین از تمام سوپر مارکت‌ها و عرضه کنندگان مواد غذایی در این شهرستان در زمینه فروش مواد مخدر جدید پان که به دلیل ناآگاهی برخی فروشندگان در قالب مواد خوراکی و با نام‌های متفاوت عرضه می‌شود بازرسی کرده و اطلاع رسانی‌های لازم همراه با توضیح بروشور صورت گرفت.
سعیده کاظمیان مسئول کمیته فرهنگی و پیشگیری اداره بهزیستی قیروکارزین در حاشیه این بازرسی اظهار داشت: امروزه همگام با پیشرفت جوامع، مواد مخدر نیز با تغییراتی در قالب نام‌های جدید برای فریب جوانان وارد بازار می‌شود.
وی ماده مخدر پان را یکی از انواع جدید این مواد دانست و اظهار داشت: این ماده مخدر در بسته‌بندی آلومینیومی و با تصاویر جذاب رنگی عرضه می‌شود و ماده‌ای غلیظ و سرخ‌رنگ و دست‌ساز بوده که در قالب پودر، آدامس و پاستیل، خوشبو کننده دهان با طعم‌های مختلف گیاهی از جمله نعناع به فروش می‌رسد.
کاظمیان با اشاره به نحوه تولید پان و انواع آن بیان داشت: پان به طور معمول در کارگاه‌های کوچک و غیر قانونی و به صورت دست‌ساز تهیه شده و برای جلب مشتری و سودآوری انواع مواد مخدر دیگر نیز توسط تولید کنندگان به آن افزوده می‌شود.
این مقام مسئول ادامه داد: یک نوع از پان ترکیبی از تنباکو و حشیش بوده که موادی مانند آهک، خاکستر و اسانس‌های شیمیایی غیر مجاز و ساخارین به آن افزوده می‌شود و به صورت جویدنی بوده و به نام ناس وار معروف است.
کاظمیان نوع دیگر پان در کشور ما را دارای ترکیبی از نیکوتین، آهک، خاکستر و ناس به شکل سیگارت معرفی کرد و ابراز داشت: ماده مخدر پان در ایران با اسامی پان پرک براغ،خوشبو کننده دهان، راجا، تایتانیک، مست کننده، پان۲، پان۴، نسوار، ناس خارجی، پان پاکستان، پان عربی، راجا عربی، پان پتی، بمب، دپی، کوپر هندوستانی، ناس افغانی، ویتامین،ملوان زبل، پان اسفناج، ناس کابلی، پان چاپی، نسوار پاکستانی، سرحال کننده و سیگار چرس توسط فروشندگان عرضه می‌شود.
وی در پایان ضمن هشدار در مورد مصرف این ماده مخدر اضافه کرد: اعتیاد، احساس سبکی گیجی در سر، از دست دادن تعادل رفتاری و حرکتی و انتقال بیماری‌های عفونی مانند سل، هپاتیت و سرطان دهان و حنجره، پوسیدگی دندان‌ها، سرطان لثه و روده بزرگ، بیماری‌های کلیوی، تغییرات فشار خون و بروز مشکل برای جنین از عوارض مصرف پان است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول