اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرجام نامعلوم در انتظار محصول استراتژیک کردستان

اما و اگرهای سرزمین بزرگ توت ‌فرنگی ایران

خبرگزاری فارس: کارشناسان کشاورزی هشدار می‌دهند چنانچه بهره‌برداری از مزارع توت‌فرنگی کردستان به روال سابق ادامه یابد و این مزارع نوسازی، بهسازی و به ارقام جدید مجهز نشوند، فرجام زوال‌پذیر و زودهنگامی در انتظارش است.

اما و اگرهای سرزمین بزرگ توت ‌فرنگی ایران
به گزارش خبرنگار فارس در سنندج دولت در سال 88 با ارائه طرح «تشکیل کانون توت‌فرنگی‌کاران ایران» با مرکزیت کردستان تلاش کرد به بهبود روش‌ها با تکیه بر آموزش‌های آکادمیک و حرفه‌ای و نیز کمک به صنعتی شدن و فرآوری محصول توت‌فرنگی کمک کند.
کردستان بزرگ‌ترین مجموعه تولید توت‌فرنگی ایران را در خود جای داده است و این محصول استراتژیک در 2 هزار و 500 هکتار از دامنه‌های حاصلخیز حاشیه رودها و فرادست و فرودست چشمه‌های شهرستان‌های مریوان، سنندج و کامیاران توسط 14 هزار بهره‌بردار توت‌فرنگی برداشت می‌شود.
نقل است؛ بوته توت‌فرنگی نخستین بار در دهه 40 شمسی، توسط یکی از مشایخ منطقه از ترکیه برای نشاء به سروآباد مریوان کنونی آورده شد و در پی تکثیر آن تا امروز بخش بزرگی از زمین‌های حاصلخیز آبی دامنه‌های کوهپایه‌ای سه شهرستان کردستان را در بر گرفته است.

سالانه 30 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان تولید می‌شود
بر اساس آمارهای رسمی جهاد کشاورزی کردستان، سالانه افزون بر 30 هزار تن توت‌فرنگی در کردستان تولید می‌شود که به علت نبود واحدهای فرآوری، به صورت تازه‌خوری به مصرف می‌رسد و درصد قابل توجهی از آن نیز به علت سریع‌الفساد بودن این محصول از بین می‌رود.
یک تولیدکننده عمده نشای توت‌فرنگی گفت: نوسازی نشدن مزارع و بهره‌گیری از ارقام سنتی کم‌محصول از موانع توسعه توت‌فرنگی در کردستان است.
فرهاد خسروی با اشاره به کشت رقم «یکبار بر» توت‌فرنگی در کردستان، گفت: از مجموع ارقام خارجی قابل کشت در کردستان، کشاورزان از یک رقم توت‌فرنگی «یکبار بر» بهره می‌گیرند، در حالی که می‌توان با بهره‌گیری از محصولات «همیشه‌بر» تولیدات خود را در همین زمین‌های موجود تا چند برابر و زمان تولید را به چند ماه افزایش دهند.

کاشت 9 رقم خارجی توت‌فرنگی در کردستان
وی گفت: هم‌اکنون 9 رقم خارجی توت‌فرنگی در کردستان قابل کشت است که در میان ارقام یکباربر و همیشه‌بر، کردستانی‌های از ارقام یکباربر کشت و برداشت می‌کنند.
خسروی با بیان اینکه از محصول ارقام یکباربر فقط در اردیبهشت‌ماه و خردادماه برداشت می‌شود، گفت: در حالی که در ارقام همیشه‌بر از اردیبهشت‌ماه تا آبان‌ماه به صورت مداوم محصول برداشت می‌شود.
کشاورزان در کاشت ارقام توت‌فرنگی تجدید نظر کنند
وی کشاورزان را به تجدید نظر در کاشت ارقام توت‌فرنگی توصیه کرد و گفت: برای افزایش راندمان تولید و نیز زمان کار در مزارع، کشاورزان به کاشت ارقام همیشه‌بر اقدام کنند.
به گفته این کارشناس کشاورزی، در فصل برداشت محصول توت‌فرنگی کردستان، به یکباره بازار اشباع و توت‌فرنگی تولیدی با توجه به فسادپذیری زود هنگام آن به قیمت نازل به فروش می‌رسد و دسترنج کشاورزان آنگونه که حق آنان است، به دستاشان نمی‌رسد.

بسته‌بندی نامناسب توت‌فرنگی در کردستان
خسروی می‌گوید: باید زمان تولید و برداشت از دو ماه به شش ماه افزایش یابد و این مهم جز با بهره‌گیری از ارقام همیشه‌بر ممکن نیست و به همین جهت توصیه می‌کنیم که مزارع کردستان به ارقام همیشه‌بر نوسازی شوند.
به گفته وی توت‌فرنگی از جمله محصولات تولیدی کردستان است که به صورت ارگانیک تولید می‌شود.
خسروی تایید کرد: در کنار استفاده نشدن از ارقام همیشه‌بر، بسته‌بندی نامناسب این محصول تاثیر جدی در افول توت‌فرنگی کردستان دارد.
وی گفت: درحالی که توت‌فرنگی عرضه شده در بازار در بسته‌های 250 تا 300 گرمی عرضه می‌شود در کردستان این محصول در جعبه‌های سه کیلویی عرضه می‌شود.
خسروی با بیان اینکه عرضه توت‌فرنگی در این جعبه‌ها موجب انباشت میوه روی هم و افزایش درصد ضایعات است، خواستار بهبود روش‌های بسته‌بندی شد.
وی افزود: بافت میوه توت‌فرنگی نرم است و خاصیت انباری پائینی دارد، به همین دلیل دمای میوه پس از تولید باید توسط دستگاه‌های خنک‌کننده پایین آورده شود.

دستگاه‌های خنک‌کننده توت‌فرنگی در اختیار کشاورزان قرار گیرد
به گفته وی، قرار است سال آینده از سوی کانون توت‌فرنگی‌کاران، دستگاه‌های خنک‌کننده توت‌فرنگی در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
خسروی با اشاره به توسعه صنعتی توت‌فرنگی در دیگر مناطق کشور، خواستار آموزش کشاورزان استان و آگاه‌سازی آنان از پیامدهای وضعیت کنونی توت‌فرنگی کردستان شد.
به عقیده این تولیدکننده، نشای توت‌فرنگی در ایران، باید راه‌های توسعه و پایداری وضعیت توت‌فرنگی به عنوان محصول استراتژیک کردستان که نقش عمده‌ای در تولید ثروت و اشتغال بخش کشاورزی استان دارد، کنکاش شود.
هشدارهای این کارشناس کشاورزی در مورد شرایط اضطراری محصول توت‌فرنگی، اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن سنندج را وادار کرد که رسیدگی به شرایط توت‌فرنگی به فوریت در دستور کار هفته آینده کمیسیون کشاورزی قرار گیرد تا مسئولان بخش‌های خصوصی و دولتی با همفکری وهمکاری راه‌های توسعه پایدار این محصول استراتژیک را در کردستان پیگیری کنند.

-------------------------
گزارش: ژیانا اسکندری
-------------------------
انتهای پیام/صا10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول