اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان خبر داد

وجود 250 بیمار هموفیلی در گیلان

خبرگزاری فارس: مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان از وجود 250 بیمار هموفیلی در این استان خبر داد.

وجود 250 بیمار هموفیلی در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، علی داودی بعد از ظهر امروز در جلسه انتقال خون استان نیاز مصرف روزانه خون در گیلان را 300 واحد خون عنوان کرد.
وی اظهار داشت: روزانه 260 نفر اهداکننده به مراکز انتقال خون استان مراجعه می‌کنند که 96 درصد آنها مرد و چهار درصد زن هستند.
این مسئول، گیلان را استان پرمصرف خون دانست و افزود: گیلان به دلیل آمارهای بالای جراحی‌های قلب و عروق و تصادفات و بیماری‌های هموفیلی‌، دیالیزی، تالاسمی و فاویسم جزو استان‌های پر مصرف خون در ایران است.
وی نیاز سالانه خون در گیلان را 80 هزار واحد خون عنوان کرد و اذعان داشت: در حال حاضر در گیلان به ازای هر هزار نفر 30 نفر اهدا کننده داریم و این میزان در کشور به ازای هر هزار نفر 25 نفر ‌است.
داودی، اهدای خون را یکی از اقدام‌های ارزشمند و خداپسندانه نامید و تصریح کرد: بهترین و سالم‌ترین اهدا کننده فردی است که حداقل در سال دو بار اقدام به اهدای خون می‌کند.
وی با بیان اینکه تمام افراد 18 تا 64 سال که شرایط اهدای خون را داشته باشند می‌توانند خون اهدا کنند، یادآور شد: 64 درصد اهداکنندگان خون مستمر هستند و در حال حاضر برای گروه‌های خونی A و B منفی کمبود داریم که از افراد واجد شرایط تقاضا می‌شود برای اهدای خون به پایگاه‌های استان مراجعه کنند.
این مسئول بیان داشت: در حال حاضر یک‌هزار و 200 بیمار تالاسمی ماژور داریم که در ماه یک‌هزار و 40 نفر دو بار خون می‌گیرند و 250 بیمار هموفیلی نیز در استان وجود دارد.
داودی با بیان اینکه بدن بلافاصله پس از اهدای خون فعالیت جبران خون از دست رفته را آغاز می‌کند، خاطر نشان کرد: نوشیدن مایعات مغذی پس از اهدای خون از اهمیت بسزایی برخوردار است.
وی افزود: خون اهدایی دارای ویژگی‌هایی بیش از تصور افراد است زیرا به دو یا چند بیمار بستری در بیمارستان حیات دوباره می‌بخشد.
این مسئول، به بسیاری از بیماران تالاسمی، هموفیلی، عمل‌های جراحی، تصادفی و غیره اشاره کرد و ابراز داشت: درباره بیماران تالاسمی تزریق خون مکرر تنها درمان این افراد است. 
وی تصریح کرد: شهروندان می‌توانند تنها با اهدای اندکی از خون خود این بیماران را از رنج و درد بیماری نجات دهند.
به گفته داودی، در حال حاضر گیلان دارای هشت پایگاه انتقال خون در رشت، انزلی، تالش، آستارا، فومن ، لنگرود، رودسر و لاهیجان است.
وی به آمادگی پایگاه‌های سیار انتقال خون اشاره کرد و اظهار داشت: در این پایگاه‌ها در انتظار مردم هستیم.
مدیرکل پایگاه انتقال خون گیلان، اهدای خون را یکی از اقدام‌های ارزشمند و خداپسندانه نامید و متذکر شد: بهترین و سالم‌ترین اهدا کننده فردی است که حداقل در سال دو بار اقدام به اهدای خون می‌کند.
انتهای پیام/ی20/د1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول