اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ملاقات نماینده ویژه معاونت هنری وزیر ارشاد با هنرمندان

سرپنجه دستان هنرمندان دیروز هنوز طلایی است

خبرگزاری فارس: دیدار از پیشکسوتان و حامیان هنر شهرهای کشور اقدام جدیدی است تا با اعزام نماینده ویژه از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وضعیت هنرمندان رسیدگی شود، این بار نوبت مازندران است و گزارش آن را به قلم خبرنگار فارس می‌خوانیم.

سرپنجه دستان هنرمندان دیروز هنوز طلایی است
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، فرهنگ و هنر دو مقوله جدانشدنی هستند که با هم معنا پیدا کرده و راستای اشاعه و خلق آثاری ماندگار هنرمند را وارد میدان می‌کنند.
هنرمندان در نظام جمهوری اسلامی از جایگاه والایی برخوردارند زیرا با حس‌آمیزی، ذوق و دستمایه‌های خود می‌توانند بسیاری از گره‌های کور جامعه را با ابزار هنری خود وا کرده و راه را از بیراهه نشان دهند.
البته تکریم و تقدیر از هنرمندان را مسئولان همیشه به خاطر دارند و اگر مشغله‌های کاری بگذارد در راه تحقق آن نیز گام برمی‌دارند.
حدود یک سال است وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی رسیدگی به امور هنرمندان کشور بوده در اقدامی جدید تصمیم گرفته تا نماینده ویژه‌ای را به استان‌های مختلف کشور اعزام کند تا ماموریت تقدیر و سپاس از هنرمندان پیشکسوت و حامیان هنر شهرها را به جای آورده و در کنار آن به صورت چهره به چهره از هنرمندانی که تحت درمان هستند ملاقات داشته باشد.
مازندران هفتمین استانی است که نماینده ویژه معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ابتدای هفته به این استان آمده و قصد دارد در طول یک هفته با 80 هنرمند و حامی هنر مازندران دیدار مستقیم داشته و پای درد دل‌های‌شان بنشیند.
بعد بازدید از شهرهای شرقی مازندران نوبت به شهرهای مرکز این استان رسید تا شهرستان آمل میزبان رضا محمدی نماینده معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قدرت الله یوسفی معاون امور هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران باشد.
آمل از تنها شهرهای مازندران بوده که در لیست ملاقات‌های آن نام پنج هنرمند پیشکسوت جای داشتند.
بعد باخبر شدن نماینده معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از نامساعد بودن وضعیت جسمانی مهشید روحانی هنرمند برتر تئاتر مازندران و نویسنده برنامه‌های رادیویی که نفر اول این لیست ملاقات بود، در تماس تلفنی جویای احوال او شد.
این بانوی هنرمند آملی که از نخستین دانشجویان فارغ‌التحصیل کارشناسی تئاتر در کشور است هم‌اکنون در بستر بیماری به سر برده و در بیمارستان میلاد تهران مشغول سپری کردن دوره درمان است.
 
 *با 40 هنرمند و 40 حامی عرصه هنر مازندران ملاقات داریم
استاد محمد لطفی نوائی یکی از برترین شاعران بومی‌سرای کشور و طبری‌سرای زبردستی است که اشعار او در مدح و ثنای اهل بیت به ویژه امام علی(ع) بسیار جذاب است.
نماینده ویژه معاونت هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه دیگر مسئولان از نزدیک با او دیدار کردند.
در بازدید از کتابخانه استاد لطفی تنها چیزی که به نظر می‌آمد کتاب‌های قطور کمیاب بود که حتی در بسیاری از کتابخانه‌های بزرگ نیز دیده نمی‌شود.
محمدی در این دیدار صمیمانه گفت: در مازندران از 40 هنرمند و 40 حامی عرصه هنر ملاقات داریم که در بخش حامیان هنری فرمانداران، شهرداران  و ائمه جمعه گنجانده شدند.
 
 *تاکنون با بیش از 700 هنرمند کشور دیدار داشتیم
وی با اعلام اینکه تاکنون در بازدید از هفت استان کشور با بیش از 700 پیشکسوت هنری دیدار داشتم، ابراز داشت: هنرمندان دارای روحیات لطیفی هستند که باید همیشه مراقب روحیات و لطافت در برخورد با آنها بود.
استاد لطفی نیز در درخواستی به نماینده وزیر ارشاد گفت: مشکلات زیادی در مستمری‌های هنرمندان پیشکسوت داریم که انتظار می‌رود پرداخت آن در چارچوب قانون باشد.
وی همچنین از مسئولان امر فرهنگ و هنر خواست تا با مساعدت‌های لازم اشعار او که برای چاپ در پنج جلد کتاب آماده شده است هر چه زودتر به چاپ درآید.
در سومین دیدار هنرمندان پیشکسوت آملی به ملاقات استاد فریبرز زرشناس رفتیم و او هم مثل همیشه در نگارخانه زر نخستین نگارخانه خصوصی مازندران مشغول فعالیت بود.
فردی که برگزاری اولین نمایشگاه خیابانی کشور، حضور در نمایشگاه نقاشی انفرادی کشور آلمان با ارایه ۲۰ اثر و نمایشگاه بین‌المللی اکسپوی چین، شرکت در دوسالانه موزه هنرهای معاصر تهران، حضور در اکسپوی موزه هنرهای معاصر و تالار وحدت، شرکت در نمایشگاه گروهی کشور کره جنوبی و داوری و حضور فعال در بیش از ۱۰۰ نمایشگاه انفرادی و گروهی ملی و بین‌المللی را کارنامه هنری خود دارد.
با ورود به نگارخانه زر از نقاشی‌های دانش‌آموزان مراکز توانبخشی استان مازندران بازدید کردیم و نماینده ویژه معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این ملاقات یادآور شد: نقاشی نیز به گونه‌ای انسان را وارد عرصه جدیدی می‌کند که به راحتی می‌توان با دنیای بیرون در قالب رنگ ارتباط برقرار کرد.
  
*خبرنگاران قلم شکسته‌های علقمه هستند
محمدی در این دیدار از خبرنگاران صحبت به میان آورد و با اشاره به حرفه سخت خبرنگاری تصریح کرد: خبرنگاری نیز یکی از هنرهای ماندگاری است که به تعبیرم خبرنگاران قلم شکسته‌های علقمه هستند زیرا در نظام جمهوری اسلامی کسانی که در راه پوشش اخبار و تبلیغ اسلام گام برمی‌دارند اجرشان با عاشورا و شهدای کربلا است.
استاد زرشناس نیز با اشاره به نقاشی‌های شاخص‌اش که تصویر والدین خود را به روی بوم پیاده کرد، گفت: هر چه در زندگی خود دارم از والدینم است، احساسم این است که آنها همیشه در زندگی‌ام حضور دارند.
وی با بیان اینکه در دوران حیات آنها الفت و علاقه خاصی بین ما حاکم بود، ابراز داشت: آنها را همیشه احساس می‌کنم و نسل جوان بداند که چه گوهر نایابی را در اختیار دارد پس باید قدر آنها را بیش از گذشته دانست.
 
* مدیرکل ارشاد مازندران در مراسم تجلیل حضور نداشت
محمد نائیج استاد ممتاز تذهیب، تشعیر، گل و مرغ است که در بستر بیماری به سر برده و یکی از هنرمندانی است که دست پرورده‌هایش بر روی دیوار آثاری ماندگار و بی‌نظیر را به نمایش درمی‌اورد، آثاری که کسی فکر نمی‌کند خلق‌کننده آن در نزدیکی ما زندگی می‌کند.
نایئج که تذهیب‌اش در بیش از هفت نمایشگاه برون مرزی و خارج از کشور به نمایش درآمد، در درد و دلی صمیمانه با نماینده ویژه وزارت ارشاد اسلامی با اشاره به هزینه زیاد درمان‌اش، بیان داشت: چند وقتی است به علت شدت بیماری دست به قلم نمی‌شوم.
وی تصریح کرد: تابلویی را برای سرداب امام حسن عسگری(ع) کار کردم و همانطور که در مراسم تجلیل‌ام قول دادند بنده به همراه همسرم 22 این ماه عازم سفر عتبات عالیات عراق هستیم البته اگر وضع بیماری‌ام اجازه بدهد.
این استاد ممتاز هنر تذهیب در گلایه‌ای از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران یادآور شد: خیلی دوست داشتم در مراسم تجلیل از فعالیت‌ام در عرصه هنر حجت‌الاسلام ابراهیمی حضور داشته باشد که با توجه به ارسال دعوت‌نامه و هماهنگی‌ها این امر محقق نشد.
 
*صندوق حمایت به هنرمندان در بستر بیماری بیشتر توجه کند
نائیج با بیان اینکه برای داوری جشنواره هنرهای تجسمی دهه فجر کشور برایم تماس گرفتند، اضافه کرد: خیلی دوست داشتم در این رقابت به عنوان داور شرکت کنم ولی به دلیل شرایط جسمانی نمی‌توانم.
وی در درخواستی از مسئولان ارشد فرهنگ و هنر خاطرنشان کرد: از صندوق حمایت هنرمندان به آن دسته از هنرمندانی که در بستر بیماری هستند توجه بیشتری شود زیرا هم‌اکنون 16 ماه است که در بستر بیماری سخت به سر می‌برم و تاکنون 25 میلیون تومان نیز برای درمان‌ام هزینه شد.
در ادامه این دیدار برای شفای همه مریضان به ویژه استاد نائیج آیه شریفه "امن یجیب" ختم شد.

*آمل شاخص‌ترین شهر هنری مازندران است
چهارمین دیدار نماینده ویژه معاون هنری وزارت ارشاد اسلامی در نوع خود جالب توجه بود، استاد نصرالله هومند تاریخ نگار، مورخ، مبتکر گاهشمار مازندرانی، نویسنده آملی و یکی از چهره‌های علمی و هنری شمال کشور که بیشتر مازندرانی‌ها با کتاب‌های او آشنا هستند، میزبان مهمانان بود.
وارد خانه‌ای سراسر کتاب شدیم، کتاب‌های کم‌یاب، بی‌نظیر و ارزشمندی که تعدادشان به بیش از 3 هزار جلد می‌رسید و آنقدر صاحب خانه برای کتاب‌هایش ارزش قایل بوده که آنها را در بسته‌های مخصوصی قرار داده تا نکند خاک بر روی آنها بنشیند.
محمدی نماینده معاونت امور هنری وزارت ارشاد اسلامی در این دیدار تاکید کرد: آمل شاخص‌ترین شهر هنری در میان شهرهای مازندران است که این امر برایم در دیدار با هنرمندان آملی به اثبات رسیده است.
انتظار می‌رفت که در این میهمانی بازار هدیه دادن و یادگاری‌ها داغ باشد، هومند که هدیه‌ای را ارزشمندتر از کتاب نمی‌داند در این نشست به نماینده معاون وزیر چند اثر مکتوب از دست‌نوشته‌های خود هدیه داد.
هومند قول داد تا در آینده‌ای نزدیک سالنامه طبری سال 1391 که از بخش‌های متنوعی نیز تشکیل شده است به بازار باید.
البته در این دیدار محمد محمدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان نور با مسئولان همراه شد تا از هنرمندی نوری که در آمل در بستر بیماری قرار دارد ملاقاتی صورت گیرد.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نور با اعلام اینکه در شهرستان نور نیز از دو هنرمند پیشکسوت دیدار می‌شود، گفت: اساتید احمد ناطقی استاد ممتاز خوشنویسی و کاظم نامور استاد سفالگری و ابداع کننده هنر سنگ‌ساز ملاقات می‌شود.
 
* تاکنون توانستم 207 صفحه از آیات وحی را به قلم دربیاورم
با مسئولان همراه شدیم تا از احمد ناطقی استاد برتر خوشنویسی کشور از شهرستان نور که هم‌اکنون در آمل در بستر بیماری قرار دارد دیداری صورت گیرد.
عشق به هنر این هنرمند را در بیماری نیز پر جوش و خروش نگه‌داشته تا دست به کتابت کلام‌الله وحی ببرد.
ناطقی تصریح کرد: تاکنون توانستم 207 صفحه از کلام‌الله را به صورت رسم‌الاملا به قلم در بیاورم که به عنوان نخستین خوشنویس مازندران هستم که در سده اخیر توانسته قران را به رسم‌الاملا به قلم آورد.
وی با بیان اینکه در کتابت وحی از دو خط رسم‌الاملا و رسم‌الخط استفاده می‌شود، افزود: استاد محمدرضا خسروی نیز از هنرمندان مازندرانی است که توانسته در آمل قرآن کریم را به نستعلیق درآورد.
وی همچنین از کتابت وحی به خط عثمان طه خبر داد که در نیمه راه قرار دارد.

 *مقایسه اعتقاد راسخ رزمندگان در جنگ با مسائل امروزی
حامیان هنر از دیگر افرادی بودند که در برنامه ملاقات قرار داشتند، فرماندار آمل یکی از حامیان عرصه هنر در مازندران است که همیشه همراهی و همدلی خود با هنرمندان را به اثبات رسانده است.
محمدی در بازدید از یدالله اکبرزاده فرماندار این شهرستان از خاطرات دوران طلائی جبهه، جنگ و لشگر خط شکن 25 کربلا گفت.
وی در بیان خاطره‌ای اشاره کرد: از خاطرم نمی‌رود در روزهای ماه رمضان وقتی در مناطق عملیاتی که پر از درختان نخل و خرما بود به سر می‌بردیم رزمندگان برای افطار از خرمایی که رضایت صاحب آن مشخص نبود استفاده نمی‌کردند ولی امروز در کشور به راحتی اختلاس‌های سنگین صورت می‌گیرد و به میلیاردها تومان از بیت‌المال خیانت می‌شود.
فرماندار آمل نیز در این دیدار صمیمانه با اشاره به اینکه آمل شهر عالمان، فرزندان و سیاست‌مداران نامی کشور است، گفت: این شهرستان مرکز علویان و خواستگاه فرزندان امامان و معصومان است و وجود آیت الله حسن‌زاده آملی و آیت الله جوادی آملی در این شهر از بزرگ‌ترین نعمت‌های خداوند به جهان اسلام است.
یدالله اکبرزاده تصریح کرد: حماسه  بزرگ اسلامی 6 بهمن سال 1360 نمونه بارز دلیرمردی این مردمان است و به جرات می‌توانم بگویم اگر بار دیگر لازم باشند مردم در حمایت از رهبر و به دستور مقام عظمای ولایت ششم بهمن دیگری را خلق خواهند کرد.
وی در بیان اهمیت این حماسه اسلامی ادامه داد: ارزش این واقعه تاریخی  به اندازه‌ای است که امام امت در وصیت نامه سیاسی الهی خود از مردم آن تشکر و قدردانی کرد.
همچنین در حاشیه این دیدارها از سوی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح سپاس و هدایایی به رسم یادبود به هنرمندان و حامیان هنر اهدا شد.
امیدواریم بازخورد این سفرهای استانی و دیدار چهره به چهره با هنرمندان نویدبخش خبرهای خوش و مسرت‌بخشی برای اقشار هنرافرین کشور باشد و با بررسی مشکلات مختلف هنرمندان، انگیزه کار و فعالیت در این راستا صدچندان شود.
-----------------------------
گزارش از قربانعلی مسافر
-----------------------------
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول