اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس بررسی کرد:

برگزاری نمایشگاه‌های علمی راهی برای گسترش تعامل‌های دانشگاه‌ها است

خبرگزاری فارس: برگزاری نمایشگاه‌های علمی راهی برای گسترش تعاملات دانشگاه‌ها در عرصه بین‌المللی است.

برگزاری نمایشگاه‌های علمی راهی برای گسترش تعامل‌های دانشگاه‌ها است
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امروزه نمایشگاه‌ها به یکی از ارکان مهم در گستره تبلیغات در عرصه‌های مختلف تبدیل شده‌اند.
این تاثیر‌گذاری تنها در گستره فعالیت‌های اقتصادی محدود نشده بلکه در تمام زمینه اعم از علمی، فرهنگی و اجتماعی نیز به علاقه‌مندان خود یاری می‌رسانند.
این امر در طول سال‌های اخیر در حوزه فعالیت‌های علمی و پژوهشی بیشتر به چشم خورده است به طوری که برگزاری نمایشگاه‌های دانشگاه‌های ایران در کشورهای مختلف نظیر تاجیکستان و ترکیه به نقطه عطفی برای گسترش روابط فی‌مابین کشورها تبدیل شده است.
امسال نیز برپایی دومین نمایشگاه دانشگاه‌های ایران در کشور ترکیه سبب افزایش این گونه تعاملات در حوزه علمی، پژوهشی و حتی سیاسی شده که با توجه به سابقه سال گذشته خود در کشور تاجیکستان این امر به یکی از ملزومات جامعه علمی بدل شده است.

گفتمان علمی یکی از راه‌های تحکیم روابط بین‌المللی است
معاون وزیر علوم و رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه دانشگاه‌های ایران در ترکیه در این زمینه می‌گوید: گفتمان علمی یکی از راه‌های تحکیم روابط بین‌المللی است.
ارسلان قربانی متذکر می‌شود: در همین راستا سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران نیز بر همین مبنا پایه‌گذاری شده است.
وی با اشاره به اهداف برگزاری این نمایشگاه در کشور ترکیه می‌افزاید: به دنبال برگزاری نخستین نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی ایران در کشور در تاجیکستان و استقبال بسیار مناسب از این نمایشگاه، نمایشگاه ترکیه برگزار شد.
معاون وزیر علوم تاکید می‌کند:  عرضه توانمندی‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، فرهنگی، هنری، انتشاراتی و فناوری بین دو کشور از جمله مهم‌ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه به حساب می‌آمد.
 وی تصریح می‌کند: همچنین افزایش ظرفیت آموزش عالی کشور از طریق ایجاد زمینه ادامه تحصیل دانشجویان در دوره‌های آموزشی که به صورت مشترک میان دانشگاه‌ها و مؤسسات دو کشور برگزار می‌شود از دیگر اهداف بر پایی این نمایشگاه بود.
قربانی یکی از مکانیسم‌های مهم در دنیای موجود را استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها می‌داند و اعلام می‌کند: در همین راستا شورای سیاست‌گذاری این نمایشگاه با همین رویکردها تشکیل شد.
وی ابراز می‌کند: در این نمایشگاه نمایندگانی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مراکز، سازمان‌ها و موسسات آموزشی، پژوهشی، تحقیقاتی، فناوری و فرهنگی و صنایع، تجهیزات و تکنولوژی آموزشی حضور به هم رساندند.
رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه دانشگاه‌های ایران در ترکیه جذب دانشجویان خارجی را یکی از مهمترین رویکردهای این نمایشگاه
بر می‌شمرد و می‌گوید: برگزاری این چنین نمایشگاه‌ها نقش بسیار ارزنده‌ای در توسعه روابط علمی بین دو کشور دارد.
وی معرفی دستاوردها و توانمندی‌های دو کشور ایران و ترکیه را از دیگر برنامه‌های این نمایشگاه ذکر می‌کند و خاطر نشان می‌سازد: این نمایشگاه‌ها می‌تواند نگاه‌های انتزاعی را برای کارهای مختلف پر کنند.

برگزاری نمایشگاه دانشگاه‌های ایران در ترکیه گامی بلند و اصولی بود

مدیرکل اجرایی نمایشگاه دانشگاه‌ها و موسسات عالی ایران در ترکیه نیز در این باره می‌گوید: برای بهبود وضعیت علمی کشور، برگزاری نمایشگاه دانشگاه‌های ایران در ترکیه گامی بلند و اصولی بود.
محمد باری می‌افزاید: برگزاری این نمایشگاه قدمی اساسی و موثر برای بهبود روند تعاملات علمی دو کشور به حساب می‌آمد.
وی اظهار می‌کند: در این نمایشگاه بزرگ و بین‌المللی نمایندگانی از دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه نیروی انتظامی، دانشگاه تبریز ،امیر کبیر و سایر دانشگاه‌های معتبر کشور شرکت کرده‌اند.
برپایی نمایشگاه‌های علمی در تبادل علم نقش موثری دارد 
 معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری می‌گوید: بر پایی نمایشگاه‌های علمی در کشورهای مختلف در تبادل علم بین دانشمندان این کشورها نقش بسیار موثری دارد.
حسین نادری‌منش یادآور می‌شود: ظرفیت‌های علمی ایران در تمامی ابعاد بسیار بالا بوده که باید از این ظرفیت‌های فوق‌العاده نهایت استفاده را برد.
وی به برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه‌های ایران در کشور ترکیه اشاره می‌کند و می‌افزاید: این نمایشگاه بزرگ نیز با هدف عرضه توانمندی‌های علمی و آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، فرهنگی، هنری، انتشاراتی و فناوری بین دو کشور در استامبول بر پا شد.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری فراهم آوردن مکان و فضایی علمی جهت هم‌اندیشی و هم‌افزایی نخبگان و اندیشمندان در حوزه فعالیت‌های مشترک را از دیگر رویکردهای این نمایشگاه عنوان می‌کند و ابراز می‌دارد: همچنین تدوین مکانسیم اعتبارسنجی و ارزیابی مدارک علمی دانشگاه‌های دو کشور و ایجاد زمینه و بستر مناسب جهت سرمایه‌گذاری‌های مشترک در حوزه فعالیت شرکت‌کنندگان از دیگر اهداف این نمایشگاه بود.
وی با اشاره به دو سفر انجام شده از سوی مسئولان وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری به کشور ترکیه تصریح کرد: در این سفرها تفاهم نامه‌هایی برای افزایش تبادلات علمی بین دو کشور امضا شد.
نادری‌منش با بیان این که امکان ارتباط‌گیری موثرتر دانشگاه‌های شریف و شهید بهشتی با دانشجویان ترکیه‌ای جز مفاد این تفاهم‌نامه‌ها بوده است، اعلام می‌کند: افزایش این گونه خدمات برای مردم دو کشور به ویژه برای کسانی که در فضای اسلامی می‌خواهند ادامه تحصیل دهند بسیار مفید است.
وی ابراز خرسندی می‌کند: در حال حاضر توان تبادل بیش از 10 هزار دانشجو برای تحصیل در مقاطع مختلف در بین دو کشور وجود دارد.
حرکت علمی کشور از چشم‌انداز عقب نیست
 دبیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز در این ارتباط بیان می‌کند: یکی از توفیقات ما در کشور دستاوردهای علمی در سال‌های اخیر است که توسط چهره‌های علمی و دانشگاهیان انجام شده و این نشان‌ دهنده آن است که حرکت علمی کشور از چشم‌انداز بیست ساله عقب نیست.
غلام‌رضا اسدالهی با تاکید بر این مطلب، اظهار می‌کند: دنیا، دنیای رقابت است و به همان اندازه که ما هدف‌گذاری کردیم سایر کشورها نیز برنامه دارند و باید با توجه به ظرفیت‌های خودمان و در راستای چشم‌انداز 1404 طوری حرکت کنیم که از دیگر کشورها عقب نمانیم.
وی خاطرنشان می‌کند: البته دستاوردهای علمی کشور در ابعاد مختلف بوده است و این دستاوردها را باید نشان دیگر کشورها و دانشگاه‌ها داد.
نماینده مردم تایباد و تربت‌جام در مجلس ادامه می‌دهد: در کل برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی حرکت خوب و موثری است و زمینه‌ساز برای معرفی سیستم آموزش عالی و دستاوردهای علمی این واحدهای آموزشی است.
وی تصریح می‌کند: با توجه به اینکه دانشگاه‌های ایران باید در افق 1404 به رتبه‌های رفیع علمی برسند باید همه در این مسئله تلاش خود را بکنند تا بتوان به آن جایگاه رسید.
دبیر کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاکید می‌کند: همچنین برگزاری این نمایشگاه‌ها زمینه‌ساز تعاملات برای آموزش عالی منطقه اسلامی و به ویژه کشور ترکیه است تا روز به روز بتوان در این مورد به توفیقات خوبی رسید.
اسدالهی افزود: البته باید چنین نمایشگاه‌هایی در کشورهای دیگر و به همین هدف فرهنگی، آموزشی و همچنین از منظرهای دیگر برگزار شود تا هم بتوان خود از تجربیات آنها استفاده کرد و نیز موجب استفاده آنها از تجربیات خود شویم.

برگزاری نمایشگاه‌ها باید پول‌ساز هم باشد
 عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نیز می‌گوید: برگزاری نمایشگاه به ویژه نمایشگاه در خارج از کشور باید با برنامه‌ریزی باشد تا بتوان از آن پول‌سازی هم کرد.
بیژن نوباوه وطن با تاکید بر این مطلب، اظهار می‌کند: هر چند که این نمایشگاه‌ها هزینه بر است ولی می‌توان با برنامه‌ریزی بازار سرمایه را به طرف خود کشاند البته این نوع برنامه‌ریزی باید برای آینده باشد و نباید فکر سود زود بازده از آن را داشت.
وی با اشاره به سابقه تاریخی، فرهنگی و مذهبی مشترک دو کشور ایران و ترکیه، بیان می‌کند: با توجه به این اشتراک‌ها برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند در جهت گسترش روابط دو کشور به ویژه در شرایط فعلی کمک زیادی کند.
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه می‌کند: روابط این دو کشور در منطقه می‌تواند تاثیر به سزایی داشته باد و البته در همکاری‌های آینده دو کشور تاثیر مثبتی نیز می‌گذارد و برگزاری این نمایشگاه که در سطح آموزش عالی و دانشگاهی بین دو کشور است تاثیر دو چندانی دارد.
وی به برداشته شدن قدم‌های بزرگ در جهت رشد علمی کشور اشاره و تصریح می‌کند: آموزش عالی کشور در حال حاضر در میان دانشگاه‌های جهان رتبه قابل قبولی را ندارد اما با توجه به حرکتی که شده است تا 10 سال آینده دانشگاه‌های کشور به رتبه‌های بالای جهانی می‌رسند.
بیژن نوباوه وطن می‌افزاید: با توجه به پیشرفت‌های علمی که انجام شده امید می‌رود که به اهداف چشم‌انداز 20 ساله در افق 1404 در سطح آموزش عالی برسیم.

روابط امروز ایران و ترکیه الگویی برای سایر کشورها است
استاندار آذربایجان غربی می‌گوید: روابط امروز ایران و ترکیه الگویی مناسب برای سایر کشورها است.
وحید جلال‌زاده خاطر نشان می‌کند: در حال حاضر ایران و ترکیه به لحاظ روابط بین‌الملل در سطح بسیار بالایی قرار دارند.
وی با بیان این که امروز رابطه بسیار عمیقی بین مسئولان و سران دو کشور حکم‌فرما است، می‌افزاید:همین سطح فوق‌العاده روابط چند جانبه بین دو کشور ایران و ترکیه سبب وقوع اتفاقات مناسبی در امر اقتصاد و علم بین دو کشور شده است.
استاندار آذربایجان غربی این استان را به تنهایی دارای بیشترین شمار برگزاری نمایشگاه‌های خارجی در کشورهای مختلف می‌داند و تصریح می‌کند: این استان با بیش از یک‌هزار کیلومتر مرز مشترک با ترکیه تنها استان کشور ایران است که با ترکیه مرز مشترک دارد.
جلال‌زاده تاکید می‌کند: بر اساس تفاهم‌نامه‌های موجود بین مقامات دو کشور این میزان تبادلات تجاری باید در آینده‌ای نزدیک از مرز 30 میلیارد دلار نیز عبور کند.
وی ارومیه را یک شهر بین‌المللی می‌داند و بیان می‌دارد: وجود جمعیت بیش از 160 میلیون نفری ایران و ترکیه سبب افزایش رفاقت‌های موجود بین دو کشور شده است.
دانشگاهیان به عنوان هدایت‌گران جامعه وظیفه سنگینی را بر دوش دارند
 سفیر ایران در ترکیه می‌گوید: دانشگاهیان به عنوان هدایت‌گران جامعه وظیفه سنگینی را بر دوش دارند.
بهمن حسین‌پور ابراز می‌کند: در همین راستا باید این قشر فرهیخته در راستای افزایش سطح علمی خود در مجامع مختلف حاضر شده و ایران را به بهترین شکل ممکن معرفی کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها سهم عظیمی را در فرهنگ‌سازی در جوامع دارند، می‌افزاید: بنابراین دانشگاهیان به دلیل روشن فکر بودن می‌توانند نقش تاثیرگذاری را در این ارتباط داشته باشند.
سفیر ایران در ترکیه با اشاره به دومین نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه ابراز می‌کند: اصولا اعتقاد داریم که باید در تمامی زمینه با دوستان ترکیه‌ای خود روابط چندجانبه داشته باشیم.
وی می‌گوید: با این رویکرد سطح روابط بین دو کشور ایران و ترکیه افزایش چشمگیر پیدا می‌کند.
حسین‌پور با تاکید بر این مطلب که باید عقب‌ماندگی‌های موجود در این زمینه به صورت کامل جبران شود، اذعان می‌دارد: در همین راستا در طول جند سال اخیر کارهای بسیار مناسبی در این حوزه صورت پذیرفته است.
وی اعلام می‌کند: امسال برای کشور ترکیه با اقدامات انجام شده بیش از 30 بورس گرفته می‌شود.
 وی روابط تجاری هر کشور را ستون فقرات روابط آن دو کشور می‌داند و متذکر می‌شد: در همین راستا این سطح تعاملات باید هر روز بهبود یافته و ترقی کند.
سفیر ایران در ترکیه با اشاره به وقوع انقلاب‌های بیدارگونه مردم در کشورهای اسلامی ابراز می‌کند: کشور ایران و ترکیه نیز به عنوان دو کشور ترکیه نقش بسیار موثری در این قضایا دارند.
وی خاطر نشان می‌کند: در همین راستا نباید گذاشت برخی از حسودان از این فرصت‌ها استفاده کرده و پایه‌های دوستی کشورها را متزلزل کنند.
وی اعلام می‌کند: روابط ایران و ترکیه به صورتی بنا شده که زلزله‌ای 15 ریشتری نیز نمی‌تواند بر آن تاثیر منفی گذارد.
سفیر ایران در ترکیه ابراز می‌دارد: امسال علی‌رغم وجود تحریم‌های زیاد در طول شش ماه گذشته میزان تبادلات اقتصادی بین دو کشور از مرز دو میلیارد و 200 میلیون دلار عبور کرد.
وی متذکر می‌شود: همچنین باید از مشترکات بین دو کشور به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
راه‌اندازی دبیرخانه دائم نمایشگاه‌های دانشگاه‌های ایران پیشنهاد داده شد
معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی خارج از کشور و معاون اجرایی مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی می‌گوید: همزمان با برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه راه‌اندازی دبیرخانه دائم این نمایشگاه پیشنهاد داده شده است.
فرج‌الله طالبی ادامه می‌دهد: تشکیل این دبیرخانه با هدف افزایش هم‌گرایی‌های لازم در رابطه با برپایی نمایشگاه‌های آتی دانشگاه‌های ایران در کشورهای مختلف پیشنهاد داده شده است.
وی با اشاره به رویکرد برگزاری دومین نمایشگاه بین‌المللی دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، فناوری، پژوهشی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور ترکیه ابراز می‌کند: این نمایشگاه با هدف نمایش آخرین دستاوردهای موجود دانشگاه‌های کشور در زمینه‌های علمی در کشور ترکیه برگزار شد.
معاون گسترش زبان فارسی و ایران‌شناسی خارج از کشور با اشاره به وجود ظرفیت‌های بالقوه علمی در کشور خاطرنشان می‌کند: باید از این ظرفیت‌های خاص به بهترین شکل ممکن بهره‌برداری صورت پذیرد.
انتهای پیام/ر10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول