اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان:

حوزه علمیه مرجع شاخص‌های فرهنگی است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان گفت: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها مرجع تعریف مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی هستند.

حوزه علمیه مرجع شاخص‌های فرهنگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، عزیز پورعزیزی بعد از ظهر امروز در جلسه قرارگاه فرهنگ گیلان به نظام مدیریت جامع فرهنگ استان اشاره کرد و اظهار داشت: مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی، معماری اطلاعاتی، قوانین و مقررات فرهنگی، سرمایه‌های انسانی فرهنگ، اموال و منابع مالی فرهنگ، تربیت و تعلیم و پژوهش‌های فرهنگی ارکان نظام مدیریت جامع فرهنگ هستند.
وی تعیین مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی را یکی از مهم‌ترین اجزای نظام فرهنگی عنوان کرد و افزود: در این قسمت پازل فرهنگ مشخص می‌شود تا بتوان طبق آن برای هر کدام از اجرا برنامه‌ریزی کرد.
وی با بیان اینکه در تعریف مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی ابتدا باید تعریفی را انتخاب کرد، تصریح کرد: در تعریف مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی باید درخت‌واره آن تبیین شود تا بتوان برنامه‌ریزی فرهنگ را انجام داد.
پورعزیزی مرجع تعریف مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگی را حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها دانست و خاطر نشان کرد: حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها باید مؤلفه‌ها و درخت‌واره فرهنگی کشور را طبق آموزه‌های دینی و اسلام ناب محمدی (ص) ترسیم کنند.
مسئول اجرایی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قرارگاه فرهنگ گیلان، مرجع تصویب مؤلفه‌ها و شاخص‌های فرهنگ را به عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد و ابراز داشت: قرارگاه فرهنگ استان تحقیقات علمی ریشه‌های فرهنگ را انجام داده و نتیجه آن در گزارش پروژه ساختار شکست فرهنگ تدوین شده است.
وی با اشاره به اینکه طبق ساختار شکست فرهنگ می‌توان برنامه‌ریزی‌های فرهنگی را انجام داد، یادآور شد: قرارگاه فرهنگ گیلان از ابتدای مهر سال جاری فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده است ضمن اینکه امور نظری را با استفاده از روش‌های علمی انجام می‌دهد.
پورعزیزی سازمان‌های فرهنگی کشور را به سه دسته دولتی، عمومی و مردم‌نهاد تقسیم کرد و گفت: سازمان‌های دولتی زیر مجموعه قوه مجریه هستند.
مدیرکل امور اجتماعی استانداری گیلان سازمان‌های عمومی را زیر مجموعه نظام خواند و اذعان داشت: سازمان‌های عمومی از بیت‌المال بودجه دریافت نمی‌کنند.
وی سازمان‌های مردم‌نهاد را متعلق به بخش خصوصی ذکر کرد و افزود: 54 سازمان فرهنگی دولتی و عمومی در گیلان فعالیت می‌کنند و سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرایی فرهنگ استان را به عهده دارند.
پورعزیزی فعالیت سازمان‌های مردم‌نهاد را بسیار گسترده توصیف کرد و اظهار داشت:  این سازمان‌ها دارای توانمندی و اثربخشی فرهنگی بسیار بالایی هستند.
مسئول اجرایی اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی قرارگاه فرهنگ گیلان مساجد، کانون‌های فرهنگی، هیئت‌های مذهبی و ... را از سازمان‌های مردم‌نهاد برشمرد و تصریح کرد: ایجاد توان حداکثری در حوزه فرهنگ نیازمند تدوین برنامه‌های فرهنگی با نگاهی راهبردی، یکپارچه و همگراست.
وی با اشاره به انجام فرآیند سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، بودجه‌ریزی، نظام آماری فرهنگ و ... در قرارگاه فرهنگ گیلان، اذعان داشت: اصلاح نظام برنامه‌ریزی فرهنگ یکی از ضرورت‌های ایجاد نظام جامع فرهنگی در استان‌هاست.
انتهای پیام/ص20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول