اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

توسط باستان شناسان صورت می‌گیرد

جستجوی رد پاهای تاریخ در تل اسطوره‌ای ضحاک

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس از آغاز عملیات گمانه‌زنی و تعیین حریم تل ضحاک در شهرستان فسا خبر داد.

جستجوی رد پاهای تاریخ در تل اسطوره‌ای ضحاک
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، فریدون فعالی بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در این عملیات انجام گمانه‌زنی و کاوش باستان شناسی، طراحی، ترسیم و طبقه‌بندی اشیای مکشوفه، ترسیم و پیاده‌سازی خطوط عرصه و حریم اثر، تهیه و تنظیم ضوابط و مقررات محدوده عرصه و حریم به مدت دو ماه انجام می‌گیرد.
این مقام مسئول تصریح کرد: این عملیات با هدف بررسی باستان شناسی و تعیین حریم این اثر ارزشمند تاریخی با اختصاص اعتباری حدود 120 میلیون ریال در دست اجراست.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با اشاره به اینکه این عملیات در هفته اخیر آغاز شده، از ایجاد هشت گمانه در این اثر خبر داد و گفت: در سه گمانه به محوطه قبرستانی برخورد شده است که باستان شناسان احتمال می‌دهند این قبرستان‌ها مربوط به دوران تاریخی باشد.
فعالی اضافه کرد: در یک گمانه نیز بقایای یک کف استقراری و یک اجاق به دست آمده است و همچنین سفال‌های به دست آمده مربوط به دوران اشکانی و ساسانی تشخیص داده شده است.
به گزارش فارس، تل ضحاک در سه کیلومتری جنوب فسا واقع شده است. این تل 120 متر طول، 70 متر عرض و 25 متر ارتفاع دارد.
در حفاری‌های باستان شناسی تعدادی سفال متعلق به دوره ماقبل تاریخ همراه با اشیایی از دوره اسلامی در این تل باستانی کشف شده است و اهالی محل بر این باورند که این مکان بازمانده کاخ ضحاک، حاکم بدنام اسطوره‌ای است.
شهرستان فسا از شهرستان‌های مرکزی و جنوبی استان فارس است که با 4 هزار و 205 کیلومتر وسعت در 145 کیلومتری شهر شیراز واقع شده است.
در لوح‌های گلی مکشوفه در تخت جمشید به زبان ایلامی از شهر فسا به عنوان شهری باشکوه و بزرگ یاد شده است.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول