اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به صورت روزانه

هر شهرنشین 800 و روستانشین ایرانی 350 گرم زباله تولید می‌کند

خبرگزاری فارس: مدرس و کارشناس عالی حفظ نباتات گفت: در ایران هر شهروند ایرانی روزی800 گرم و هر روستایی روزی 350 گرم زباله تولید می‌کند.

هر شهرنشین 800 و روستانشین ایرانی 350 گرم زباله تولید می‌کند
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، شهاب زهتاب‌سلماسی صبح امروز در کارگاه آموزشی یک روزه  آشنایی زنان روستایی با تهیه و تولید کود ورمی کمپوست که با شرکت تشکل‌های فارغ‌التحصیلان زنان روستایی در محل سالن جلسات سازمان برگزار شده بود با بیان اینکه خداوند بیش از 4 هزار و 300 نوع کرم خاکی آفریده است که پنج نوع آن با مابقی تفاوت دارد، اظهار کرد: مابقی کرم‌ها با تولید مثل سالی یک بار، مبادرت به شخم زدن و جابجایی خاک می‌کنند، اما پنج نوع دیگر با ویژگی خاصی نجات دهنده محیط زیست انسان‌ها و تامین کننده غذای سالم آنها هستند.
وی با بیان اینکه یکی از این دو نوع کرم، کرم خاکی آیزینیا فوتیدا  (Eisenia foetida) است که در زبان فارسی به «کرم قرمز خاکی حلقوی بارانی» و در سطح بین‌المللی به «کرم قرمز کالیفرنیایی» (Red Worm California) معروف است، افزود: این کرم با تولید مثل هر هفته، با ویژگی داشتن 70 درصد پروتئین در مقایسه با 22 درصد پروتئین گوشت قرمز یعنی بیش از سه برابر و همچنین دارای امگا سه نیز است و باید گفت بکارگیری ورمی کمپوست یا طلای سیاه برای حافظت محیط زیست و بخش کشاورزی نقش اساسی دارد.
زهتاب‌سلماسی با بیان اینکه فضولات این کرم، کودی به نام کرمی کمپوست با خواص منحصربفرد تولید می‌کند، افزود: از این فضولات برای مصارف پروتئینی حیوانی در غذای دام، طیور و ماهی (مصرف خود کرم)، به عنوان مواد اولیه در تولید لوازم آرایشی و بهداشتی (مصرف خود کرم) و به عنوان مواد اولیه در تولید دارو برای بیماران سرطانی و شیمیایی کاربرد دارد.
وی با بیان اینکه کود ورمی کمپوست دارای خواصی همچون بی‌بویی و ضد علف‌های هرز است، افزود: به علاوه این کود، مشکلات مربوط به باقی ماندن کود شیمیایی در مواد غذایی را نداشته و با استفاده از آن شاهد افزایش20 درصدی تولید محصول بدون انجام هزینه‌ای بوده و به دلیل خاصیت اسفنجی کود تولید شده در نگهداشت آب و آزاد‌سازی تدریجی آب موجود، از این کود به همراه فناوری خاص، اقدام به بارور کردن و حاصلخیزی زمین‌های شوره‌زار، شیمیایی شده،‌ کوهپایه و غیرقابل کشت خواهد شد.
کارشناس عالی حفظ نباتات با بیان اینکه به دلیل فقدان هر نوع مواد شیمیایی این کود، محصول کشاورزی تولیدی با استفاده از این کود، ارگانیک است، افزود: باید در نظر داشته باشیم که قیمت محصول کشاورزی ارگانیک در سطح جهانی، بین دو تا پنج  برابر قیمت محصول کشاورزی عادی است.
وی با بیان اینکه همه نوع زباله‌تر شهری و فضولات حیوانی به جز مواد سنگی،‌ شیشه‌ا‌ی،‌ پلاستیکی، فلزی و گوشتی، غذای این کرم است، افزود: به همین دلیل اسم دیگر این کرم، کرم آشغال‌خوار است.
زهتاب‌سلماسی با بیان اینکه در ایران هر شهروند ایرانی روزی800 گرم و هر روستایی روزی 350 گرم زباله تولید می‌کند که 70 درصد آن خوراک این کرم است، ادامه داد: این کرم حداقل معادل وزن خود در روز غذا می‌خورد و 60 درصد آن به کود تبدیل می‌شود و مابقی غذای خورده شده برای تکثیر و افزایش وزن و تعداد کرم مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه40 دلار  قیمت هر کیلوگرم ورمی کمپوست، زندگی کشاورزان را متحول می‌سازد، گفت: توجه به توسعه این طرح به اشتغال مستقیم صدها هزار نفر منجر شده و ضمن آن در فرآیند اشتغال غیرمستقیم فراوانی نقش خواهد داشت. 
ورمی کمپوست، عبارت است از کود آلی بیولوژیک که در اثر عبور مداوم و آرام مواد آلی در حال پوسیدگی از دستگاه گوارش گونه‌هایی از کرم‌های خاکی و دفع این مواد از بدن کرم، حاصل می‌شود. این مواد هنگام عبور از بدن کرم آغشته به مخاط دستگاه گوارش (موکوس) ویتامین‌ها و آنزیم‌ها شده که در نهایت به عنوان یک کود آلی غنی شده و بسیار مفید برای ساختمان و بهبود عناصر غذایی خاک، تولید و مورد مصرف واقع می‌شود. بنابراین، ورمی کمپوست عبارت است از فضولات کرم به همراه درصدی از مواد آلی و غذایی بستر و لاشه کرم‌ها بوده که به‌عنوان یک غذای کامل و متعادل برای گیاهان با دارا بودن مواد هورمونی رشد و نمو گیاه را سرعت بخشیده، به نگهداری رطوبت در خاک کمک می‌کند این کود رنگ، طعم، بو و کیفیت گل‌ها، سبزیجات و میوه را بهبود می‌بخشد و حاصلخیزی خاک را افزایش می‌دهد و فاقد هرگونه آلودگی میکروبی بوده و مواد بیوشیمیایی آن مقاومت گیاهان را به بیماری‌ها افزایش می‌دهد.
انتهای پیام/ح20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول