اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

کمبود پلاکت خونی شایع‌ترین مشکل زنان باردار است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران شایع‌ترین بیماری که در حال حاضر در بین مادران باردار بیش از گذشته مشاهده می‌شود را کمبود پلاکت خونی عنوان کرد.

کمبود پلاکت خونی شایع‌ترین مشکل زنان باردار است
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، زلیخا عطاردی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عوارض ناشی از کمبود پلاکت خونی موجب خونریزی شدید ناحیه مغزی در مادران باردار می‌شود و این مسئله سلامت مادر را به خطر می‌اندازد.
وی احتمال مصرف بیش از اندازه سموم کشاورزی را دلیل کمبود پلاکت خونی در مادران باردار اعلام و بیان داشت: ممکن است عوامل محیطی نیز در کمبود پلاکت خونی مانند هوای آلوده نیز اثرگذار باشند.
این متخصص زنان و زایمان بیمارستان امام خمینی (ره) ساری تاکید کرد: عوامل محیطی و دارویی در کاهش پلاکت خون تاثیر زیادی ندارند و بیشترین تاثیر ممکن است از مصرف محصولات کشاورزیی باشد که از سموم زیادی در آنها استفاده می‌شود.
عطاردی گفت: یکی از مواردی که برای بارداری از سوی متخصصان توصیه می‌شود، ضرورت انجام آزمایش اولیه قبل از بارداری است.
وی با اشاره به اینکه این آزمایش‌ها می‌تواند پزشکان را از وضعیت مادران و اینکه آیا مادری جزء گروه مادران پرخطر است یا خیر کمک کند،  تصریح کرد: آگاهی از وضعیت مادران پرخطر برای پزشکان و متخصصان بسیار مهم است.
این متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه مادران پرخطر از نظر طب پزشکی به مادرانی گفته می‌شود که قبل از دوران بارداری دارای بیماری خاصی باشند، ابراز داشت: نیاز است مادران قبل از زایمان در مراکز درمانی شرح حال دقیقی از وضعیت مادران قبل از بارداری گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با یادآوری بیماری زمینه‌ای مثل قلبی، ریوی، خونی، رماتیسمی و گوارشی تاکید کرد: شرح حال بیماری در مراقبت‌های حین و بعد از زایمان نیز اثرگذار است.
وی با بیان اینکه بعضی از بیماری‌ها در زمان زایمان بروز پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در دوران بارداری در صورت بروز بیماری با بررسی شرح حال بیماری وضعیت مشخص می‌شود.
عطاردی با بیان اینکه بروز بیماری فشار خون در دوران بارداری برای مادر و فرزند خطرناک است، تاکید کرد: از فشار خون بالا در دوران بارداری به عنوان مسمومیت دوران حاملگی در علم پزشکی نام می‌برند.
این متخصص زنان و زایمان در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری ادامه داد: افزایش فشار خون در مادران باردار باعث ایجاد تشنج و نارسایی کلیه در مادر و بروز مشکل تنفسی در جنین می‌شود که نیاز است با انتقال به موقع بیمار عملیات درمانی در بیمارستان انجام شود.
وی دیگر بیماری را که ممکن است مادران باردار را در این دوران به آن مبتلاء شوند را بیماری دیابت دوران بارداری عنوان کرد و گفت: با بروز این بیماری مادر در ردیف بیماران پرخطر دوران بارداری قرار می‌گیرد.
عطاردی با اعلام اینکه برای حل این مشکل باید داروهایی تجویز شود که از جفت عبور نمی‌کند و مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌شود، ادامه داد: زایمان زودرس، دو و یا چند قلو‌زایی، سقط جنین و مسمومیت ناشی از فشار خون و دیابت از مواردی است که به آنها بارداری‌های خطرناک گفته می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان، خطرات ناشی از فشار خون بالا، دیابت و تنگی نفس را از علت‌های زایمان زودرس برشمرد و اضافه کرد: زایمان زودرس مشکلاتی را بعد از زایمان برای مادر و نوزاد ایجاد می‌کند.
این مسئول علت مرگ مادران باردار را سه عامل لخته شدن خون داخل رگ، فشار خون بالا و مسمومیت‌ها، خون‌ریزی‌ها بعد از زایمان و عفونت‌های بعد از عمل اعلام و گفت: در سال گذشته سه مورد مرگ مادر باردار در استان اتفاق افتاد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه بیشترین علت مرگ مادران باردار زمانی اتفاق می‌افتد که خون‌ریزی بعد از زایمان کنترل نشود و در این نوع زایمان‌ها رحم دچار شلی شده و خون‌ریزی غیر قابل کنترل است، استفاده از داروی‌های بیهوشی را نیز در شل شدن رحم موثر اعلام کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران داشتن آگاهی‌های قبل، حین و بعد از زایمان را در کنترل مرگ ومیر مادران باردار بسیار ضروری اعلام و تاکید کرد: کنترل‌های حین بارداری در کاهش مرگ و میر مادران باردار بسیار موثر است.
انتهای پیام/ن۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول