اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به مناسبت سالروز زلزله بم مطرح شد

70 درصد گستره ایران در پهنه‌بندی زلزله بر روی مناطق پرخطر است

خبرگزاری فارس: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی گفت: 70 درصد گستره ایران در پهنه‌بندی زلزله بر روی مناطق با خطر زیاد قرار گرفته است.

70 درصد گستره ایران در پهنه‌بندی زلزله بر روی مناطق پرخطر است
محمد رحیم شهریاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند با اشاره به پنجم دی ماه سالروز زلزله بم و روز ملی ایمنی در مقابل زلزله اظهار داشت: اغلب زمین لرزه‌ها در کشور ما ناشی از فشرده شدن صفحه جغرافیایی ایران بین دو صفحه عربستان و اروپا و آسیا است که این فشردگی سبب ایجاد گسل و در نهایت زلزله می‌شود.
وی افزود: این انرژی زیاد و ویرانگر زمین که در واقع واکنشی طبیعی محسوب می‌شود هشت سال پیش بم را به سکوت اجباری وادار کرد که سبب شد هزاران نفر جان خود را از دست بدهند و ده‌ها هزار نفر مجروح شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی تصریح کرد: قدمت زیاد بناهای مسکونی و عدم مقاوم‌سازی این سازه‌ها و در نهایت زمان وقوع این زمین لرزه از مهم‌ترین دلایلی بود که این مصیبت را در صفحه تلخ دفتر خاطرات کشورمان ثبت کرد.
شهریاری با بیان اینکه خود از افرادی بوده است که بعد از وقوع زمین لرزه در بم حضور یافته و از نزدیک شاهد کاستی‌ها و مشکلات موجود در این حادثه بوده است، ادامه داد: کاهش مهارت‌های علمی و عملی آحاد جامعه و همچنین کمبودهایی که گاها امکانات و تجهیزات امدادی مشاهده می‌شد از جمله این مشکلات بود که امدادرسانی را با مشکل مواجه می‌کرد.
وی تصریح کرد: بعد از گذشت هشت سال از آن حادثه هولناک، جمعیت هلال‌احمر و ستاد مدیریت بحران کشور با درس گرفتن از این حادثه پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف آموزش نیروی انسانی و همگانی و همچنین به روز کردن تجهیزات امدادی داشته است.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی با توجه به اینکه هر سال در کشور ما یک زمین لرزه به بزرگی شش ریشتر به وقوع می‌پیوندد،  تأکید کرد: روش‌های جدیدی در دنیا برای مقابله با زلزله ایجاد شده که از بارزترین آنها می‌توان به اصول مقاوم‌سازی و مستهلک سازی اشاره کرد که به راحتی در ایران و خراسان جنوبی قابل اجرا است.
شهریاری ضمن ابراز خرسندی از همکاری همه جانبه اصحاب رسانه با جمعیت هلال احمر استان به نقش موثر رسانه در بحران و حوادث طبیعی همچون زلزله اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها با عنوان درگاه خدمت‌رسانی و آگاهی بخشی جامعه باید در هنگام بروز حوادث دریافت و پخش به موقع خبرهای دقیق و خالی از تضاد و تنش را در دستور کار خود قرار دهند تا بدین وسیله کمک رسان به حادثه دیدگان باشند.
وی با اشاره به جهت‌گیری آینده جمعیت هلال‌احمر خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با ایجاد زیر ساخت‌های مناسب و علمی بتوانیم آگاهی مردم در مورد نحوه هم‌زیستی با بلایای طبیعی را بالا ببریم که از جمله این زیرساخت‌ها می‌توان به افتتاح مرکز آموزش عالی علمی کاربردی هلال احمر در استان اشاره کرد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول