اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس ثبت احوال نهبندان خبر داد

تنظیم بیش از 50 هزار سند سجلی و وفات در نهبندان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره ثبت احوال نهبندان گفت: این نهاد از بدو تاسیس تاکنون بیش از 50 هزار سند سجلی و وفات را تنظیم کرده است.

تنظیم بیش از 50 هزار سند سجلی و وفات در نهبندان
علی وجدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهبندان ضمن اشاره به تاریخچه ثبت‌احوال اظهار داشت: با توجه به گسترش فرهنگ و دانش بشری و نیز توسعه روز افزون جامعه و افزایش جمعیت کشور سبب شد دولت برای احاطه و اشرافیت به امورسیاسی، اجتماعی و اقتصادی اتباع خود و همچنین دراختیار داشتن آمار و اطلاعات جمعیتی کشور اقدام به تأسیس سازمانی متولی به منظور ثبت وقایع حیاتی چهارگانه کند.
وی ادامه داد: لذا تا قبل از سال 1297 که این وقایع بعضا ً توسط افراد در پشت جلد کتب مقدس از جمله قرآن نگارش می‌شد و اثری دیگر از آن بر جای نمی‌ماند از این رو در اول مهر 1297 بنا به تصویب هیئت دولت اداره سجل احوال در وزارت داخله (کشور) تأسیس شد.
رئیس اداره ثبت احوال نهبندان اضافه کرد: از آن تاریخ نخستین بار در شهر تهران مأموران شهرداری با تنظیم اسناد سجلی و توزیع شناسنامه بین مردم مبادرت کردند و نخستین شناسنامه صادره در شانزدهم آذر ماه 1297 به نام فاطمه ایرانی صادرشده است.
وجدی با بیان اینکه در خرداد 1304 شمسی در مجلس شورای ملی وقت مقرر شد کلیه اتباع ایرانی در داخل و خارج کشور باید دارای شناسنامه باشند، تصریح کرد: لذا به دنبال آن وزارت داخله(کشور) اداراتی به نام اداره سجل احوال در شهرستان‌ها دایر و آغاز به صدور شناسنامه و ثبت وقایع حیاتی کرد.
وی افزود: سه سال پس از تصویب این قانون یعنی در سال 1307 اداره کل آمار و ثبت احوال به نام اداره کل احصائیه و سجل احوال تابع وزارت داخله تأسیس و به طور مستقل آغاز به کار کرد.
رئیس اداره ثبت احوال نهبندان با اشاره به اینکه بعد از آن در اردیبهشت سال1319 قانون نسبتاً جامع و کاملی مشتمل بر55 ماده و آئین نامه مربوط به این قانون مشتمل بر131 ماده تصویب و برای اجرا به ثبت احوال ابلاغ شد، گفت: در تیر ماه 1355 قانون جدید ثبت احوال مشتمل بر55 ماده تصویب که درسال 1363 مجلس شورای اسلامی اصلاحاتی در پاره‌ای از مواد این قانون انجام داد.
وجدی در ارتباط با تاسیس اداره ثبت احوال نهبندان اظهار داشت: با تأسیس ادارات ثبت احوال در شهرستان‌ها، نهبندان تا قبل از سال 1369 به عنوان بخشی از توابع شهرستان بیرجند بوده که اسناد سجلی مردم این خطه در اداره ثبت احوال بیرجند تنظیم و شناسنامه برای آنان صادر می‌شده است.
وی تصریح کرد: با مبدل شدن بخش نهبندان(نه قدیم) به شهرستان همزمان در سال1370 اداره ثبت احوال شهرستان نهبندان تأسیس که تاکنون بالغ بر 50 هزار سند سجلی و وفات در این اداره تنظیم شده است.
رئیس اداره ثبت احوال نهبندان ادامه داد: در ضمن اسناد سجلی و وفاتی که قبل از تأسیس این اداره در اداره ثبت احوال بیرجند تنظیم شده بودند و مربوط به مردم نهبندان بوده به این شهرستان انتقال داده شدند.
وجدی با بیان اینکه نخستین سند سجلی که برای نهبندان صادر شده در تاریخ دوازدهم دی ماه 1308 و مربوط به شخصی به نام آقای شهابی متولد 1252 بوده است، افزود: همچنین نخستین سند سجلی که در اداره ثبت احوال نهبندان تنظیم شده در تاریخ ششم مهرماه 1370 مربوط  به خانم چشک متولد 1369 است.
انتهای پیام/خ۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول