به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری ظهر امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سوم دی 1297 نخستین شناسنامه با هویت ایرانی به نام فاطمه ایرانی ثبت شده است، این نامگذاری به خوبی نشان از عرق اسلامی ایرانی مردم این سرزمین است که دین و مذهب را با هم آمیختهاند.
عبدالرسول غزالی افزود: نامگذاری این روز به ابتکار شورای فرهنگ عمومی کشور فرصت مغتنمی است تا ثبت احوال حدود یک قرن فعالیت از صدور نخستین شناسنامه تا ارائه خدمات هویتی به صورت مکانیزه و هوشمند و ارائه خدمات در بستر فضای مجازی را بهعنوان یک زیرساخت اصلی برای دولت الکترونیک تبیین کند.
وی از انجام فعالیتهای ثبت احوال به صورت الکترونیکی و مکانیزه خبر داد و گفت: ساماندهی ثبت وقایع حیاتی، استقرار نظام جامع شناسایی ایرانیان و تولید، تحلیل و انتشار آمار و تحولات جمعیتی کشور از جمله برنامههای فراروی ثبت احوال است.
غزالی با اشاره به برنامههای هفته بزرگداشت ثبت احوال، از اجرای بیش از 30 برنامه محوری خبر داد و گفت: افتتاح و راهاندازی دفاتر پیشخوان در شهرکرد و بروجن، راهاندازی دفتر پیشخوان صدور شناسنامه در بیمارستان امام علی(ع) فرخشهر، افتتاح نمایشگاه گنجینه ثبت احوال و قدردانی از پیشکسوتان از مهمترین این برنامهها بهشمار میرود.
مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: ثبت احوال کشور از ابتدای تأسیس تاکنون افزون بر 100 میلیون و 3 هزار سند را در ثبت کرده است که این اسناد یک تاریخچه و گنجینه ارزشمند از اسناد هویتی مفاخر، دانشمندان و تمامی افراد موثر در رویدادهای تاریخی کشور است.
وی با بیان اینکه اطلاعات جمعیتی باید در مهلت قانونی ثبت و گزارش شود، گفت: عدم ثبت بههنگام وقایع حیاتی پروسه برنامهریزی و سیاستگذاری کشور را با مخاطرات و مشکلات بسیار مواجه میسازد که عدم تحقق برنامههای توسعهای کشور بارزترین پیامد این نقص است.
غزالی خاطرنشان کرد: در صورت ثبت بههنگام این وقایع دیگر نیازی به سرشماری هر پنج سال یکبار وجود ندارد.
مدیرکل ثبت احوال چهارمحال و بختیاری در ادامه با اشاره به تشکیل شورای هماهنگی ثبت وقایع حیاتی در این استان، گفت: بهمنظور شناسایی موانع و مشکلات ثبت وقایع حیاتی در استان و اتخاد تدابیر لازم برای رفع آن این شورا به ریاست استاندار در مرکز استان و فرماندار هر شهرستان تشکیل میشود.
وی ادامه داد: براساس تبصره دو ماده پنج قانون ثبت احوال تمامی مراکز درمانی و بیمارستانهای دولتی و خصوصی مکلف هستند فهرست مشخصات نوزادان متولد شده و افراد فوت کرده را در مهلت قانونی به نماینده ثبت احوال در نزدیکترین محل گزارش دهند.
غزالی ادامه داد: شهرداریها نیز موظف هستند از طریق واحدهای اجرایی نسبت به اعلام واقعه وفات به اداره ثبت احوال حوزه مربوطه اقدام کنند و دهیاریها نیز باید اطلاعات آمار وقایع حیاتی را به مأموران ثبت احوال گزارش دهند.
انتهای پیام/غ10
اخبار مرتبط
-
آرشیو 668 هزار سند در ثبت احوال استان زنجان
-
ثبت احوال در سالمسازی انتخابات همکاری کند
-
دفترخانهها باید مکانیزه شوند/ آرشیو اسناد ثبت احوال الکترونیکی میشود
-
سامانه آرشیو الکترونیکی ثبت احوال اراک راهاندازی شد
-
آرشیو 700 هزار سند در ثبت احوال زنجان
-
تجهیز ادارات ثبت احوال سیستانوبلوچستان به کتابخانه باز
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد
شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.