اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری زنجان مطرح کرد

کمبود اعتبارات برای توسعه مراتع استان زنجان

خبرگزاری فارس: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: تامین اعتبار و نیروی کارآمد برای توسعه جنگل‌ها و مراتع از دغدغه‌های اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان است.

کمبود اعتبارات برای توسعه مراتع استان زنجان
قدرت سعادتی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: دستیابی‌ به‌ توسعه‌ پایدار در کنار حفاظت‌ از منابع‌ طبیعی‌ و محیط‌ زیست‌ وظیفه‌ خطیری‌ است‌ که‌ مشارکت سازمان‌ها، نهادها، مسئولان‌ و همه دست‌اندرکاران‌ مسائل‌ توسعه‌ و محیط‌ زیست را می‌طلبد.
وی با بیان اینکه تامین اعتبار و نیروی کارآمد برای توسعه جنگل‌ها و مراتع استان دغدغه منابع طبیعی است، افزود: همسو با افزایش اعتبار، افزایش نیروی انسانی متعهد و متخصص برای توسعه پایدار منابع طبیعی باید در اولویت قرار گیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با اشاره به اینکه دستیابی‌ به‌ توسعه‌ پایدار امری اجتناب ناپذیر است، یادآور شد: این مقوله در کنار حفاظت‌ از منابع‌ طبیعی ‌و محیط‌ زیست‌ وظیفه‌ خطیری‌ است‌ که سازمان‌ها و مسئولان حوزه منابع طبیعی‌ و محیط‌ زیست‌ باید به آن اهتمام وی‍ژه‌ای داشته باشند.
وی تصریح کرد: امروزه‌ رشد و تعالی‌ جوامع‌ بر مبنای‌ معیارهای‌ گذشته‌ ارزیابی‌ نمی‌شود.
سعادتی خاطرنشان کرد: میزان‌ پایبندی‌ جوامع‌ به‌ مسائل‌ زیست‌ محیطی‌ و حفاظت‌ از منابع‌ طبیعی و رعایت‌ اصول‌ توسعه‌ پایدار و حفظ‌ تنوع‌ زیستی برای‌ ارزیابی‌ رشد جوامع‌ تلقی می‌شود.
وی متذکر شد: مشارکت مردم در حفظ، احیا و بهره‌برداری از منابع طبیعی فرصت گسترش این امر را فراهم می‌کند که باید برنامه‌ریزی‌های اصولی در این زمینه داشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان نگاه ویژه اقشار مختلف مردم برای اهمیت و توجه به منابع طبیعی را یادآور‌ شد و اظهار کرد: این منابع حیاتی بوده که باید مسئولان سایر بخش‌ها در این مورد همکاری لازم را با دستگاه‌های مرتبط داشته باشند.
وی تصریح کرد: باید در فکر منابع جایگزین برای برخی منابع تجدید شونده باشیم و در عرصه منابع طبیعی تجدید شونده، برنامه‌ریزی اصولی را پیاده کنیم تا سطح تولید و اشتغال ارتقا یابد.
سعادتی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر 16 هزار و 400 هکتار از اراضی استان به کاشت درخت صنوبر اختصاص داده شده است، افزود: حدود 10 هزار هکتار از مساحت اراضی استان را می‌توان به کاشت این گونه از درخت اختصاص داد.
وی از ایجاد اشتغال پایدار برای هشت هزار نفر با کاشت درختان صنوبر در استان خبر داد و افزود: نتیجه ایجاد اشتغال برای هشت هزار نفر، تولید بیش از 246 هزار متر مربع چوب است.
سعادتی با بیان اینکه شش هزار و 400 هکتار در شهرستان زنجان به درخت صنوبر اختصاص یافته است، افزود: این رقم در شهرستان‌های ابهر و خرم‌دره ۱پنج هزار و 670 هکتار است.
وی از اختصاص یک‌هزار و 600 هکتار در شهرستان ماهنشان به کشت صنوبر خبر داد و یادآور شد: این میزان در مقایسه با زمین‌های قابل کشت شهرستان مطلوب است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: کمبود اعتبار و آب از مشکلات پیش‌روی صنوبرکاران استان است که باید در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی با اشاره به ظرفیت‌های کاشت درخت صنوبر بیان کرد: انطباق‌پذیری درخت صنوبر با محیط، اهمیت آن در صنایع سلولزی و قابلیت رشد آن شرایط مختلف اقلیمی از ویژگی‌های این درخت محسوب می‌شود.
سعادتی با بیان اینکه گونه‌های جدید و سودآور زراعت درخت صنوبر از ویژگی‌های این درخت است، افزود: شرایط اقلیمی استان موجب شده تا گونه جدیدی از درخت تبریزی با نام پاپیلوس نیگرا به علت سودآوری کوتا‌ه‌مدت و رشد سریع در سال‌های اخیر مورد توجه درختکاری استان قرار بگیرد.
وی استان زنجان را جزو 10 استان نخست کشور در زمینه کاشت درخت صنوبر اعلام کرد و گفت: به تناسب تقاضا، استان زنجان ظرفیت مطلوبی برای کاشت و نگهداری این گونه از درختان دارد.
انتهای پیام/و۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول