اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت:

سوراخ کردن غیربهداشتی گوش عامل هپاتیت C است

خبرگزاری فارس: مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: خالکوبی و سوراخ کردن غیربهداشتی گوش عامل ایجاد ویروس هپاتیت C است.

سوراخ کردن غیربهداشتی گوش عامل هپاتیت C است
حسین کیوانی در حاشیه سفرخود به گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت درباره ویروس هپاتیت اظهار داشت: ویروس هپاتیت از راه تزریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده و تماس نزدیک منتقل می‌شود.
وی افزود: انتقال هپاتیت B ازمادر به فرزند و تماس نزدیک در یک خانواده که مبتلا به هپاتیت B هستند جزو راه‌های انتقال این ویروس است.
این ویروس شناس، درباره اقدام‌های وزارت بهداشت برای کاهش بیماری هپاتیت ابراز داشت: در سال‌های اخیر برای اطلاع‌رسانی به مردم اقدام‌های خوبی انجام شده است.
وی ادامه داد: درباره هپاتیت B‌ نیز واکسیناسیون که از سال 72 آغاز شده ازبسیاری از موارد جدید ابتلا به هپاتیت B‌ جلوگیری کرده و اکنون از نظر ابتلا به هپاتیت B جزو کشورهایی که دارای میانگین این بیماری هستند قرار داریم و آمار ما در این زمینه رو به کاهش است.
کیوانی، شناسایی افراد ناقل را از دیگر اقدام‌ها ذکر کرد و اظهار داشت: ناقلان بیماری هپاتیت C در بیماران خاص شناسایی شده و با روش‌های درمانی که مشابه با درمان‌های استانداردهای دنیاست بسیاری از این بیماری کاهش یافته است.
وی با بیان اینکه واکسن هپاتیت B در داخل کشور و انستیتو پاستور ایران تولید می‌شود، اذعان داشت: دولت نیز حمایت می‌کند و به صورت آزاد نیز وجود دارد و تزریق این واکسن برای نوزادان و کودکان رایگان و اجباری است و پس از تولد در دو ماهگی، چهارماهگی و شش ماهگی انجام می‌شود.
این مسئول ادامه داد: افرادی که می‌خواهند واکسن را آزاد بگیرند می‌توانند در برخی مطب‌های مراکز پزشکی واکسینه شوند ولی برای نوزادان توسط دولت رایگان است.
وی با اشاره به هپاتیت B افزود: درباره هپاتیت B واکسیناسیون و غربالگری مادران انجام می‌گیرد و درباره هپاتیت C نیز تمام کسانی که فاکتورهای خطر را دارند یعنی در سال‌های قبل خون تزریق کردند و یا خالکوبی داشتند و تزریق مواد مخدر با سرنگ مشترک انجام داده‌اند باید تست شوند که اگر مبتلا به هپاتیت هستند درمان شوند و به دیگران انتقال ندهند.
کمالی با اشاره به عوامل ایجاد هپاتیت C خاطرنشان کرد: خالکوبی، سوراخ کردن غیر بهداشتی گوش و استفاده از وسایلی که با خون و ترشحات مرتبط هستند یکی از راه‌های انتقال هپاتیت C است.
وی، درباره هپاتیت B بیان داشت: در این نوع هپاتیت دو درصد ناقل و در هپاتیت C حدود نیم درصد ناقل هستند و این آمار در مناطق مختلف کشور متفاوت است.
مدیر کل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با تصریح بر اینکه هپاتیت C واکسن ندارد، یادآور شد: بهترین کار، پیشگیری و جلوگیری از انتقال این بیماری است.
وی با اشاره به اینکه متخصصان مربوطه برای تولید واکسن هپاتیت C مشغول فعالیت هستند، متذکر شد: وزارت بهداشت درباره تمام واکسن‌هایی که در آینده وارد بازار می‌شود کار تحقیقاتی انجام می‌دهد ولی اینکه چه هنگام واکسن این بیماری تولید می‌شود قابل پیش‌بینی نیست اما دنیا به شدت روی این موضوع کار می‌کند.
انتهای پیام/ص20/ص1000
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول