اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سال آینده

خاویار پرورشی به بازار می‌آید

خبرگزاری فارس: سرپرست شیلات و امور آبزیان استان آذربایجان‌شرقی از عرضه ماهیان خاویاری پرورشی به بازار از سال‌های آینده خبر داد.

خاویار پرورشی به بازار می‌آید
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد صمدزاده پیش از ظهر امروز در دوره آموزشی تکثیر و پرورش ماهیان خاویاری به مدت دو روز در محل مرکز آموزش شهید سرداری استان اظهار کرد: با توجه به کاهش جمعیت گونه‌های خاویاری در دریای خزر و توجه سازمان شیلات ایران به توسعه تکثیر و پرورش آنها در آب‌های داخلی و همچنین سودآور بودن پرورش این گونه‌ها، برگزاری این دوره را گامی مهم در آشنایی کارشناسان زیربخش با اهمیت تکثیر و پرورش گونه‌های ماهیان خاویاری دانست.
وی با بیان اینکه دوره زندگی ماهیان خاویاری نسبت به سایر ماهیان طولانی‌تر است، افزود: سن بلوغ و استحصال خاویار در این ماهیان در سنین بالا رخ می‌دهد.
سرپرست شیلات و امور آبزیان استان از عرضه ماهیان خاویاری پرورشی به بازار از سال‌های آینده خبر داد و گفت: توسعه مزارع پرورش ماهیان خاویاری برای حفظ گونه‌های بومی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان قرار گرفته است.
وی در خصوص برنامه شیلات استان برای افزایش تولید ماهیان خاویاری و در حال انقراض گفت: رهاسازی بچه ماهیان خاویاری در برخی سدها، دریاچه‌ها و استخرهای استان با توجه به خصوصیت تحمل پذیری این گونه‌ها در اقلیم‌های مختلف انجام می‌شود.
صمدزاده با بیان اینکه هم اکنون پرورش ماهیان خاویاری، فعالیتی اقتصادی است، ادامه داد: یکی از مشکلات این بخش تامین بچه ماهی مورد نیاز بوده که برای تامین آن، در واحدهای تولیدی برنامه‌هایی در دست اجرا است که امیدوارم در کوتاه مدت مشکل این بخش نیز مرتفع شود.
سرپرست شیلات و امور آبزیان استان همچنین از توافق با بانک‌کشاورزی در ارتباط با ارائه تسهیلات به تولید کنندگان این بخش خبر داد و اظهار کرد: بر اساس توافق سازمان شیلات ایران و بانک کشاورزی برگشت سرمایه به بانک سه سال بعد از دریافت تسهیلات صورت می‌گیرد و در این مدت سازمان شیلات سود سه سال را به بانک پرداخت می‌کند.
وی با بیان اینکه این توافق برای مزارع 10 تنی صورت گرفته است و هیچ گونه محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، ادامه داد: اگر سرمایه‌گذار مایل به احداث مزارع بزرگ‌تری باشد از این تسهیلات استفاده خواهد کرد.
صمدزاده یادآور شد: در حال حاضر تعداد 3 هزار و 200 قطعه ماهی خاویاری از شش گونه شامل دو گونه وارداتی از خارج و چهار گونه داخلی در شهرستان مرند (در استخرهای بتونی) و نیز تعداد یک هزار قطعه فیل ماهی به صورت پرورش در قفس در دریاچه سد ارسباران در حال پرورش هستند.
جمعیت گونه‌های خاویاری دریای خزر نسبت به دو دهه گذشته به شدت کاهش یافته و کارشناسان امر، صید بی‌رویه ماهیان خاویاری از طرف کشورهای حاشیه دریای خزر، تخریب زیستگاه‌ها و محل‌های تخم ریزی، کاهش تکثیر مصنوعی و نیز آلودگی دریای خزر را از عوامل اصلی آن می‌دانند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول