اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی خبر داد:

برداشت 61 هزار تن چغندر قند در خراسان جنوبی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از برداشت بیش از 61 هزار تن چغندر قند از اراضی زیر کشت این محصول در خراسان جنوبی خبر داد.

برداشت 61 هزار تن چغندر قند در خراسان جنوبی
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، غلامرضا هادربادی صبح امروز در جمع کشاورزان خراسان جنوبی اظهار داشت: کار برداشت محصول چغندر قند در خراسان جنوبی از نیمه‌آبان ماه سال جاری آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال 61 هزار و 810 تن چغندر قند از اراضی زیر کشت این محصول در استان برداشت شود.
وی سطح زیر کشت چغندر قند استان در سال جاری را 2 هزار و 385هکتار اعلام کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: با کاهش 5 درصدی سطح زیر کشت این محصول نسبت به سال گذشته و متوسط عملکرد 26 تن در هکتار پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 61 هزار و 810 تن چغندر قند در استان تولید شود.
هادربادی عمده اراضی زیر کشت و تولید چغندر قند استان را مربوط به شهرستان قاینات با سطح زیر کشت یک‌هزار و 283 هکتار و تولید 34 هزار و 641 تن در هکتار عنوان کرد.
وی با اشاره به وجود یک کارخانه قند در استان (قند قهستان در شهرستان درمیان) گفت: این کارخانه  ظرفیت تحویل 100 هزار تن چغندرقند در سال را دارد که فقط از یک چهارم ظرفیت کارخانه بهره‌برداری می‌شود.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی متوسط عیار چغندرقند تولیدی استان را 02.18 درصد اعلام کرد.
هادربادی در مورد بذر چغندرقند مورد استفاده در استان خراسان جنوبی نیز اظهار داشت: ارقام بذرها مورد استفاده کشاورزان استان شامل پی پی 22 ای سی وان، رقم ارس، ناگائو، افشاری، رسول و شیرین است.
وی به چغندرکاران توصیه کرد برای  افزایش تولید و مقاومت به بیماری‌ها از رقم‌های داخلی به نام‌های زارغان SBR1004 ،SBR1005 ،SBR1006  و ارقام خارجی KWS، مراچ و پریمیر استفاده کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: بالغ بر 51 درصد مجموع عملیات کاشت، داشت و برداشت چغندر قند در استان خراسان جنوبی  به صورت مکانیزه انجام می‌شود.
هادربادی خاطرنشان کرد: تا کنون بالغ بر 15 هزار هکتار از اراضی زیر کشت این محصول تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار دارند.
وی در مورد اقدامات و حمایت‌هایی که از سوی سازمان جهادکشاورزی استان به کشاورزان صورت گرفته است، تصریح کرد: درسال جاری برای افزایش تولید چغندر قند در استان اقداماتی چون اختصاص 174 میلیون ریال اعتبار به منظور افزایش تولید چغندر قند با اقداماتی نظیر انجام آزمون خاک، خرید بذرها جدید، لایه‌شکنی، کشت مکانیزه و استفاده از کودهای آلی، زیستی و ریز مغذی و به کارگیری 3 نفر از مهندسان ناظر چغندر قند برای نظارت بر مزارع آرمانی در سطح 450 هکتار انجام شده است.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول