اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران:

داوری‌های اتاق بازرگانی بسیار حرفه‌ای است

خبرگزاری فارس: دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: داوری‌های اتاق بازرگانی بسیار حرفه‌ای است.

داوری‌های اتاق بازرگانی بسیار حرفه‌ای است
محسن محبی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: به موجب ماده پنج قانون تشکیل اتاق بازرگانی اصلاحی اسفند 1373 یکی از وظایف مهم اتاق بازرگانی، صنایع و معادن حکمیت در مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضا و سایر متقاضیان از طریق تشکیل یک مرکز داوری است.
دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران افزود:مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران در اجرای همین ماده و بر مبنای قانون اساسنامه مرکز داوری اتاق تاسیس شده و نخستین سازمان داوری رسمی کشور است.
وی یکی از ارکان این مرکز را داوران آن دانست و تصریح کرد: داوران مرکز مرکب از عده‌ای اشخاص واجد صلاحیت و معتمد هستند که از میان حقوقدانان، بازرگانان و سایر افراد بصیر،خوش‌نام و با تجربه که از مقررات قانون اساس‌نامه مرکز داوری و نیز آیین‌نامه داخلی مرکز داوری به حد کافی آگاهی دارند، انجام وظیفه می‌کنند.
وی توضیح داد: هزینه داوری مرکز شامل هزینه‌های اداری و حق‌زحمه داوران با رعایت موازین قانونی ذیربط محاسبه و تعیین می‌شود و پرداخت آن بر عهده طرفین است.
محبی تاکید کرد: طبق ماده 10 قانون اساس‌نامه مرکز داوری در داوری‌های داخلی رسیدگی طبق مقررات قانون آیین دادرسی مدنی و در داوری‌های بین‌المللی مطابق با قانون تجاری بین‌المللی انجام می‌شود.
وی متذکر شد: به منظور پیش‌بینی‌پذیر کردن جریان داوری لازم بود مقررات و آیین داوری خاصی برای مرکز تهیه شود.
دبیرکل مرکز داوری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به همین منظور آیین‌نامه‌های داخلی مرکز داوری درباره نحوه ارائه خدمات مشتمل بر آیین داوری در دعاوی داخلی و بین‌المللی، آیین‌نامه تشکیلات و آیین‌نامه هزینه‌ها تهیه و به تایید هیئت مدیره مرکز و سپس تصویب نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران رسیده است.
وی متذکر شد: اسلوب داوری برای حل و فصل دعاوی و اختلافات همواره در حقوق وجود داشته است.
محبی با این حال اغلب به صورت داوری‌های موردی در دعاوی داخلی بوده است که با تراضی طرفین در خارج از دادگاه یا از طریق دادگاه صورت می‌پذیرفته است.
وی خاطر نشان کرد: با تشکیل مرکز داوری برای نخستین بار داوری سازمانی وارد نظام حقوقی ایران شده است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول