اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پارک علم و فناوری گیلان خبر داد:

راه‌اندازی بورس ایده در گیلان

خبرگزاری فارس: رئیس پارک علم و فناوری گیلان از پذیرفته شدن راه‌اندازی بورس ایده در سفر سوم هیئت دولت در این استان خبر داد.

راه‌اندازی بورس ایده در گیلان
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مجید متقی‌طلب بعد از ظهر امروز در مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده دانشگاه علوم پزشکی گیلان به سند چشم‌انداز افق 1404 و برنامه پنجم توسعه کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در ماده 17 فصل دوم برنامه پنجم توسعه حمایت مالی و تسهیل شکل‌گیری و توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط خصوصی و تعاونی که در زمینه تجاری‌سازی دانش و فناوری فعالیت دارند، مشخص شده است.
وی با بیان اینکه بالغ بر 200 مورد مقاله توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان چاپ شده است، افزود: اگر 10 درصد از این دستاوردهای پژوهشی را بتوان تبدیل به فناوری کرد، تحول بزرگی در زمینه تجاری‌سازی صورت می‌گیرد.
متقی‌طلب تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی را جزو تکالیف پارک علم و فناوری در برنامه پنجم، افق چشم‌انداز و نقشه علمی کشور دانست و تصریح کرد: تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی امکانپذیر است.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان از پذیرفته شدن راه‌اندازی بورس ایده در سفر سوم هیئت دولت در این استان خبر داد و گفت: از بورس ایده و بازار فناوری گیلان حمایت مالی می‌شود.
وی ایران را کشوری با سابقه درخشان در حوزه علم و فناوری توصیف کرد و ابراز داشت: بورس‌های مختلف در کشور ایجاد شده و توان راه‌اندازی بورس فکر و ایده در ایران وجود دارد.
متقی‌طلب با اشاره به اینکه بورس ایده در راستای حمایت از پژوهشگران قابل تعریف است، خاطرنشان کرد: حمایت از شرکت‌ها و موسسه‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها از دیگر برنامه‌های پارک علم و فناوری گیلان است.
به گفته رئیس پارک علم و فناوری گیلان، براساس اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ثبت اختراع‌ها به عهده این وزارتخانه است و در این راستا چند پارک علم و فناوری داخل کشور به عنوان مراجع منطقه‌ای مالکیت فکری برای ثبت اختراع از طرف وزارت علوم برای این کار در نظر گرفته شده است.

*گیلان مرجع منطقه‌ای مالکیت فکری در شمال کشور است
 وی با اشاره به اینکه گیلان به‌عنوان مرجع منطقه‌ای برای استان‌های گلستان، مازندران، اردبیل و قزوین در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: ثبت اختراع‌های صاحبان ایده این استان‌ها در پارک علم و فناوری گیلان انجام می‌شود.
متقی‌طلب، انتخاب چند پارک دیگر مانند پارک‌های خراسان، آذربایجان و ... را به‌عنوان مرجع منطقه‌ای مالکیت فکری برشمرد و خاطرنشان کرد: گزارش‌های رسیده به وزارت علوم درباره آمادگی‌های علمی، گروه‌‌های علمی موجود و ... سبب شده تا این پارک‌ها به‌عنوان مرجع منطقه‌ای ثبت اختراع قرار گیرند.
رئیس پارک علم و فناوری گیلان مالکیت فکری طرح و ایده را یکی از موانع توسعه در کشورهای در حال توسعه دانست و گفت: در اروپا و آمریکا مالکیت فکری طرح و ایده و ثبت آن سابقه‌ای طولانی دارد و برای آنکه پارک‌های موجود آشنایی کامل با نحوه ثبت اختراع، مسائل حقوقی و ... داشته باشند، در کارگاه‌های آموزشی خارج از کشور شرکت کرده‌اند.
وی با اشاره به اهداف مالکیت فکری و طرح ایده اظهار داشت: کمک به ثبت مالکیت فکری طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، حمایت مالی در ثبت طرح‌ها و کمک برای هزینه حق بهره‌برداری اختراع‌های ثبت شده تا 20 درصد و بازاریابی، مشاوره، فرهنگ‌سازی و آموزش توسط پارک‌ها از اهداف این طرح است.
متقی‌طلب ثبت اختراع در کشورهای دیگر را هزینه‌بر خواند و اذعان داشت: افراد صاحب ایده در کشورهای دیگر علاوه بر مسائل حقوقی که در باره طرح و ایده آنها وجود دارد و در این زمینه نیز دچار مشکلات می‌شوند.
انتهای پیام/ح10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول