اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بازار شب یلدا در مازندران؛

گرمی یا نگاه سرد به قیمت خوراکی‌هایی که شب را طولانی می‌کنند

خبرگزاری فارس: روزهای پایانی آذر است و سنتی به نام یلدا که بر اساس سنت‌ها دور همنشینی و گرم شدن محفل‌های خانوادگی باید دیده شود اما بازار، نگاه سرد و گرانش‌ را هدیه می‌دهد....

گرمی یا نگاه سرد به قیمت خوراکی‌هایی که شب را طولانی  می‌کنند
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، شب یلدا یکی از طولانی‌ترین شب سال است و با این طولانی بودنش سابقه‌ای 300 ساله در بین مردم جامعه دارد.
شب یلدا سنتی است که در فرهنگ مردم کشور جای گرفته و در هر منطقه‌ای از جغرافیای کشور با آداب و رسوم خاصی اجرا می‌شود.
پذیرایی این شب به خاطر دورهم نشینی‌ها موجب شد هر ساله خانواده‌ها هزینه‌ای را صرف خرید میوه، شیرینی‌های ویژه و تنقلات شب یلدا کنند و هر ساله با بازار گرم آجیل‌فروش‌ها روبه‌رو هستیم.
  قیمت‌های متفاوت میوه و تره بار موجب شد تا خانم‌های خانه به غرفه‌های مختلف بازار رجایی و بازار هفتگی شهر ساری به ویژه بازارروز سری بزنند تا با متعادل‌ترین قیمت خرید خوبی داشته باشند. 
  
*گزارش فارس از قیمت‌ها‌

در نخستین میوه‌فروشی بازار روز ساری، مشتریان در حال قیمت کردن میوه هستند.
احمد قربانی میوه‌فروشی که حتی وقت ندارد پاسخ مشتریان را بدهد در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: ما دلمان نمی‌خواهد کسی بدون خرید از مغازه‌مان رد شود، من فروشنده هستم، ضرر کسی را نمی‌خواهم، هندوانه جنوب را کیلویی 750 تومان از میدان بزرگ تره بار خریدم و کیلویی یک‌هزار تومان می‌فروشم.
این فروشنده میوه و تره بار اظهار داشت: بازار میوه و تره بار امروز با 30 درصد افزایش قیمت روبه‌رو بوده است.
خانمی که فقط در حال گرفتن قیمت‌ها بود دستی به خرمالوها زد و گفت: کیلویی 3 هزار تومان، انار 2هزار و 500 تومان، موز 2 هزار تومان، وای به حال آجیل و بقیه موارد، از ما که گذشت بچه‌ها را چه کنیم، کمتر می‌خریم تا سر سفره شب یلدا چیزی کم نباشد.
ناگفته نماند بازار دست فروش‌ها در کنار مغازه‌داران گرم است و بسته‌های 100 گرمی کنجد"پشت زیک" محلی مازندرانی، دختر دونه و نسیری( نوعی شیرینی برنجی محلی مازندران) حال و هوای بازار شب یلدا را به خانه‌ها برده است.
گلناز عابدی می‌گوید: سبزی فروش هستم حدود یک هفته است که بساط شب یلدا را می‌فروشم.
این دست‌فروش اظهار داشت: پشت زیک‌ها را خودم درست کردم ولی نسیری‌ها را از خانمی خریدم و هر بسته‌ 300 گرمی را یک‌هزار تومان می‌فروشم.
سایه مشتریان شب یلدا در همه مغازه‌های بازار روز ساری دیده می‌شد، آنهایی که مغازه‌شان پروئتینی و پوشاک هم بود از این قافله عقب نماندند و سینی‌های خوراکی شب یلدا را برای فروش به صورت فله‌ای و بسته‌بندی عرضه می‌کردند، بماند که نظارتی از سوی بهداشت و بازرگانی نمی‌شد. 
 
 * شکلات‌ها کیلویی 600 تومان گران شد
آقایی که منتظر بود تا فروشنده، مرغ‌ها را برایش قطعه قطعه کند می‌گفت: خدا رو شکر این روزها تخم‌مرغ600 تومانی به ازای هر شانه ارزان‌تر شده است ولی مرغ کیلویی 3 هزار و 300 تومان ثابت است.
جالب توجه اینکه وارد آجیل فروشی خیابان جمهوری ساری نمی‌توان شد، احساس می‌شود شب است.
شور و شوق مردم در خرید شب یلدا نشان از پایبندی به سنت‌هایی است که از نیاکان به جای ماند.
فروشنده آجیل که مدعی است با افزایش قیمت همراه نبود به خبرنگار فارس در ساری گفت: آجیل شب یلدا را از قبل خریداری کردیم و هیچ افزایش قیمت ندارد ولی شکلات‌هایمان از کارخانه در هر کیلویی با افزایش 600 تومانی روبه رو بوده که ربطی به بازار شب یلدا ندارد. 
 
*نظارت‌های ویژه یلدا تا پایان هفته ادامه دارد
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت ساری نیز درباره طرح نظارتی بازار شب یلدا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ساری اظهار داشت: با توجه به فرا رسیدن آیین سنتی شب یلدا و به منظور جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاهای مورد نیاز این شب نظارت ویژه شب یلدا از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت مازندران در شهرستان ساری را در برنامه داریم.
اسماعیل هادی‌نژاد یادآور شد: نظارت در بخش میوه و تره بار، آجیل و خشکبار و انواع شیرینی با به‌کارگیری نیروهای بازرسی انجام می‌شود و بازرسان اصناف در سطح شهرستان ساری و میاندرود بازرسی ویژه از اصناف را انجام می‌دهند.
هادی‌نژاد هدف از اجرای این طرح را حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و جلوگیری از سوء استفاده عوامل سودجو عنوان کرد و گفت: این طرح تا پایان هفته ادامه دارد.
این مسئول با اشاره به برخورد قاطع با متخلفان اذعان داشت: واحد ستاد خبری برای دریافت شکایت و گزارش‌ها به صورت شبانه‌روزی فعال هستند.
سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت ساری در پایان از شهروندان ساروی خواست هرگونه تخلف اقتصادی را با سامانه 124 اطلاع دهند.
انتهای پیام/م10 
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول