اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پی پدیده تکراری اینورژن طی دو سال متمادی؛

آسودگی نفس‌های شهر در حصار آلاینده‌ها به شمارش افتاد

خبرگزاری فارس: شمارش روزهای پاک به انگشتان دست رسیده است، هر روز وضع هوای شهر وخیم‌تر می‌شود و آسودگی نفس‌های شهر در حصار خاکستری و غبارآلود آلاینده‌ها به نفس نفس و شمارش افتاده است.

آسودگی نفس‌های شهر در حصار آلاینده‌ها به شمارش افتاد
به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، سناریوی آلودگی هوای اصفهان سناریویی است که به صورت زنجیره‌ای برای دومین سال متوالی در آذرماه تکرار می‌شود، سال گذشته درست در ماه آذر و از روز 9 تا 11 این ماه بود که هوای اصفهان هوای بسیار آلوده و به مرز هشدار رسید.
هنوز در خاطرمان هست که میزان آلاینده‌ها از مرز هشدار گذشت و ستاد مدیرت بحران جلسات پی در پی را برای اتخاذ تصمیم با مسئولان مرتبط با کاهش آلاینده‌ها در استانداری اصفهان برگزار کرد.
به نظر می‌رسد که اصفهان در آلودگی و افزایش میزان آلاینده که یکی از مشخصه‌های شهرهای بزرگ و صنعتی است گوی سبقت را بعد از تهران ربوده است و حرف و حدیث‌هایی که سال‌ها پیش از تلویزیون سراسری می‌دیدیم یا می‌شنیدم که تنفس در تهران سخت و امروز تعطیلی اعلام شده  در اصفهان نیز به حقیقت پیوسته است.
گویی این آلودگی هوا مرضی است که هر چند وقت یک بار گریبان‌گیر هوای اصفهان می‌شود و نفس شهر را می‌گیرد.
چند روزی است که حال هوای اصفهان خوش نیست، اواخر هفته گذشته بود که یواش یواش سر و کله پدیده اینورژن در اصفهان پیدا شد و مدیریت بحران بار دیگر در اصفهان آغاز به جلسات رفع بحران کرد.
 اطلاعات دریافت شده از مرکز هماهنگی اطلاع‌رسانی اداره کل هواشناسی استان اصفهان نشانگر این موضوع بود که میزان غلظت تمام آلاینده‌های سطح شهر اصفهان افزایش یافته و شاخص کیفیت هوای اصفهان از شرایط هشدار فراتر رفته است.
*زوج و فرد یکی نه یکی به رینگ‌ها ترافیک شهر وارد می‌شود
آلاینده مونواکسید کربن در هوای اصفهان به شرایط اضطرار رسید و به همین سبب ستاد بحران استان اصفهان دستور به اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها را صادر و از صبح دیروز در اصفهان اجرا شد.
طرح تردد زوج و فرد خودروها در محدوده حلقه سوم ترافیک شهری به سوی هسته مرکزی شهر از طرح‌های پیشنهادی بود که به مدت یک هفته و موقت اجرا می‌شود.
زوج و فرد دودی است یک ساله، که از سال گذشته و در اوج آلودگی هوا به چشم مردم اصفهان رفت و ستاد مدیریت بحران به این نتیجه رسید که طرح زوج و فرد کردن خودروها در هسته مرکزی شهر اصفهان راه خروجی برای رفع کاهش آلاینده‌ها است.
بر اساس گزارش سال گذشته، ایستگاه‌های هواشناسی کل استان اصفهان، کم‌ترین دید افقی از ایستگاه ازون‌سنجی را به میزان یک کیلومتر گزارش کرد که این دید افقی ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در حالت معمولی 10 کیلومتر را در بر می‌گرفت و این میزان دید در نهایت شدت آلودگی‌ها قرار داشت.
شدت آلودگی هوای اصفهان موجب سه روز تعطیلی به دستور استاندار اصفهان شد و این در حالی صورت گرفت که این تصمیم تعطیلی فقط یک برنامه دولتی و صنایع بخش خصوصی و واحدهای تولیدی استان همچنان فعالیت خود را ادامه دادند.

*با وجود تعطیلی مدارس و ادارات صنایع همچنان فعال هستند
به گفته مسئولان صنایع و معادن استان اصفهان در موقع آلودگی هوا تصمیم دولت را نمی‌توان به بخش‌های خصوصی تسری داد و فعالیت‌های آنها را به حالت تعطیل در آورد چرا که با وجود تعطیلی ادارات و سازمان‌های دولتی واحدهای بزرگ صنعتی استان اصفهان مانند فولاد مبارکه فقط فعالیت روز کار خود را به حالت تعطیل در آورده‌ اما شیفت تولید آنان همچنان فعال است.
هر چند سهم آلاینده‌های کارخانه‌های مادر فولاد در استان اصفهان در افزایش میزان آلودگی و غلیظت آن را نمی‌توان نادیده گرفت، اما چنین عنوان می‌شود که سهم عمده آلودگی استان نیز بر اساس اعلام کارشناسی سازمان محیط زیست بر اثر تردد خودروهای شخصی در سطح شهر است. ‌
در یک برآوری سازمان محیط زیست استان در سال گذشته اعلام کرد که حدود 18درصد از آلودگی ناشی از صنایع در بخش نیروگاه‌های استان است که از سوخت مازوت استفاده‌ کنند، که بر همین اساس مقرر شد تا یک سال و نیم آینده سوخت تمام نیروگاه‌های استان اصفهان باید از مازوت به گاز تغییر یابند.
گفته‌ شود که از صنایع به ویژه در هوای سرد زمستان خواسته‌ شود که با در نظر گرفتن اولویت مصرف خانگی از گاز هم می‌توانند استفاده کنند و این در حالی است که طی سال جاری تنها از هر کدام از سه نیروگاه اصفهان 40 درصد از این سوخت استفاده و بقیه سوخت مازوت استفاده‌ کنند.
جرقه‌های تصمیم گیری برای کاهش آلایندگی ها به ویژه استفاده از گاز در تمام نیروگاه‌های استان، اجرای طرح زوج و فرد در رینگ نخست و مرکز شهر،جا به جایی و تبدیل ایستگاه‌های اتوبوس منتهی به میادین پرتردد به ایستگاه گذری از جمله اقداماتی بود که طی سال گذشته در اصفهان برای مقابله با کاهش آلودگی هوا اجرا شد.
*باید در مدارس اصفهان آذرماه زنگ آلودگی هوا نواخته شود
اما بار دیگر آلاینده مونواکسید کربن در هوای اصفهان به شرایط اضطرار رسیده و همانند یک زنگی که هر سال به صدا در می‌آید یک بار دیگر این زنگ به صدا درآمد.
ساناز جعفری کارشناسان هواشناسی اعلام کرد که در اصفهان به اوج آلودگی هوا رسیده‌ایم و با توجه به پیش‌بینی صورت گرفته تداوم پایداری جو، بالا بودن ظرفیت آلودگی و انباشت آلودگی جوی در شهرهای صنعتی و مراکز پرجمعیت زیاد شده است.
این شدت به حدی بود که اعلام شد، طی روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه دید افقی و کیفیت هوا در مناطق ذکر شده کاهش می‌یابد.
کارشناسان هواشناسی معتقدند پایداری، سردی هوا، سنگینی و عدم وزش باد و باران بر پایداری این هوا شدت بخشیده است چرا که این سیستم سرد سیبری چنین خاصیتی را برای هوا ایجاد می‌کند که هوای سرد در سطح پایین مانده و هوای گرم به بالا و در نتیجه مه آلودگی و غلیظت هوای آلودگی فراهم شود.
*تنها کار در شرایط فعلی کنترل مواد آلاینده کارخانجات و خودروها است
گفته‌ شود تنها کاری که در این شرایط می‌توان کرد این است که از مواد آلاینده کارخانجات و دود خودرو‌ها جلوگیری کنیم.
در همین راستا از سه چهار روز گذشته که شرایط بحرانی از سوی اداره محیط زیست برای هوای اصفهان گزارش شد، جلسه‌های اضطراری برای کاهش میزان آلاینده‌های هوای شهر برگزار و تصمیم‌هایی نیز در این خصوص گرفته شد.
در آخرین جلسه اضطراری کاهش آلودگی هوا به ریاست منصور شیشه فروش محدودیت ترافیکی طرح زوج و فرد در شهر اصفهان در محدوده تعیین شده شامل رینگ یک به صورت مستمر با قوت بیشتری تا یک ماه آینده اجرا و رینگ سوم ترافیکی نیز به آن افزوده شد.
از افراد سالمند، کودکان و مادران باردار و افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی دارند، خواسته شد در این روزها از خانه خارج نشوند و مردم نیز تنها در موارد ضروری در محل‌های شلوغ و پرتردد رفت و آمد کنند.
حتی خواسته شد مردم به هیچ عنوان در حاشیه زاینده رود و پارک‌ها رفت و آمد نداشته باشند و از انجام ورزش‌های صبحگاهی تا اطلاع بعدی پرهیز و در هنگام تردد در فضای باز از ماسک پارچه‌ای به دلیل کاهش نفوذ پذیری آلاینده‌ها به داخل بدن استفاده کنند.
همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی موظف شد از تردد خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا و فاقد معاینه فنی در شهر جلوگیری و به نیروگاه‌های شهر اصفهان که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، دستور داده شد تا اطلاع بعدی از سوخت گاز استفاده کنند.
دانشگاه علوم پزشکی نیز در چنین وضعیتی بیکار نمانده و اقدام به ایجاد واحدهای سیار درمانی و بهداشتی در شهرستان‌های اصفهان، فلاورجان، خمینی شهر، مبارکه، نجف آباد، لنجان، شاهین شهر و برخوردار به منظور ارائه خدمات امدادی موثر به افراد آسیب پذیر می‌کند.
*لکه‌های سیاه دامن شهرستان را هم آلوده کرد
به ظاهر آلودگی هوا دامن شهرستان‌های اصفهان را هم گرفته است و به دلیل پایگاه‌های اورژانس اطلاع رسانی شهرستان‌های صنعتی استان چون زرین‌شهر اعلام آماده باش و خدمات رسامی به  بیماران قلبی و تنفسی کردند.
به گفته‌ علیرضا کیخانی از مسئولان پایگاه اورژانس واحدهای امدادی و پایگاه‌های اورژانس در میادین اصلی شهر همچون میدان انقلاب، دروازه دولت، دروازه شیراز، میدان شهدا، بزرگمهر، احمد آباد مستقر شده و آمبولانس‌های را به تجهیزات لازم مجهز کرده‌اند که البته طبق گزارشات رسیده این پایگاه‌ها در محل‌های ذکر شده هنوز مستقر نشده‌اند.
در چنین شرایط بحرانی که همه ضرر می‌کنند پزشکان از جمله افرادی هستند که بیشترین سود را می‌برند.
گفته‌ شد، میزان مراجعه کنندگان و بیماران قلبی و عروقی و تنفسی در ارتباط با آلودگی هوا  با توجه به بحرانی شدن وضعیت هوا و افزایش میزان آلاینده‌ها افزوده شده است.
در چنین شرایطی است که مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به ارائه گزارش‌های محیط زیست، هواشناسی اصفهان و مرکز بهداشت کمیته‌ای با عنوان کمیته اضطرار آلودگی هوا در اصفهان تشکیل و وضعیت آلودگی هوای اصفهان را به صورت روزانه و مداوم کنترل می‌کند.
جلسات پی در پی مدیرت بحران همچنان پا به پای شدت پدیده اینورژن جلو می‌رود، معلمان و دانش‌آموزان مدارس منتظر تصمیمات پشت درهای بسته همچنان بلا تکلیف هوای آلوده شهر را تنفس می‌کنند.
*مدارس و آموزشگاه‌ها دو روز و ادارات یک روز تعطیل شد
بالاخره تصمیم به تعطیلی مهدهای کودک و مدارس و آموزشگاه‌های استان برای دو روز پی در پی و یک روز برای ادارات گرفته شد و این در حالی است که گفته شده است، از سه‌شنبه هفته جاری اصفهان دوباره با پدیده اینورژن و وارونگی دما مواجه می‌شود.
هر چند از سوی مسئولان مرتب اعلام می‌شود که وجود آلاینده‌ها ناشی از دود اگزوز خودروها و تردد آنها در هسته مرکزی شهر است، اما باید به خاطر داشت اگر آلودگی و میزان غلیظت یاد شده به دلیل افزایش تردد بیش از حد خودروها و بیش از کارخانه‌های صنعتی است، پس چرا در شهرستان‌های اطراف اصفهان که پر از شهرک‌های صنعتی است چنین وضعیت بحرانی مشاهده و تمهیدات کاهش آلایندگی‌ها بیشتر عنوان می‌شود.
*نفس اصفهان به شمارش افتاده است، توسعه صنعت همچنان تشویق می‌شود
چرا وقتی آلودگی هوا در اصفهان سبب می‌شود تا لعاب روی کاشی‌ها و گنبدهای اصفهان به مرور زمان از بین برود فکری برای کاهش گسترش صنایع نمی‌شود و همچنان حمایت از سرمایه گذاران صنعتگر بخش‌های خصوصی ادامه دارد.
گفته‌ شد اختلاف ظرفیت‌های حرارتی جزو آثار فیزیکی است که ضریب انبساط را بر اثر افزایش و کاهش دما به وجود می‌آورد و این عامل سبب تخریب بناها می‌شود و بیشتر گنبدهای تاریخی اصفهان در آلودگی هوا تقریباً تمام لعاب‌های روی کاشی‌های خود را از دست می‌دهد.
باید فکری اساسی به حال این هوا و نفس‌های گرفته کرد نفس‌هایی که در حصار آلایندگی ها به شمارش افتاده است.
انتهای پیام/ش10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول