اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حوزه علمیه آذربایجان شرقی خواستار شد:

توجه جدی به علوم انسانی از سوی مراکز علمی و پژوهشی

خبرگزاری فارس: مدیر حوزه علمیه استان آذربایجان شرقی خواستار توجه جدی به علوم انسانی از سوی مراکز علمی و پژوهشی شد.

توجه جدی به علوم انسانی از سوی مراکز علمی و پژوهشی
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی دانشگاه تبریز، حجت الاسلام و المسلمین محمود لطیفی که در جشنواره تجلیل از پژوهشگران برگزیده دانشگاه تبریز در تالار وحدت این دانشگاه، با اشاره به جایگاه کلیدی علوم انسانی اظهار کرد: این جایگاه در قرون گذشته توسط استعمارگران تغییر کرده و باید جایگاه این علوم در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه دوباره تبیین شود.
وی افزود: این دیدگاه رایج که تعداد محدودی از کشورهای جهان تولید کننده سخت‌افزار و فناوری و سایر کشورها مصرف کننده این محصولات هستند، تغییر کند و به این فرمایش امام راحل که می‌فرمودند "ما می‌توانیم" دست یابیم.
لطیفی، مهم‌ترین راه برای پیشرفت را ایجاد تحول روحی و معنوی در سطوح مختلف جامعه عنوان کرد و افزود: حضرت امام (ره) نیز بر این امر تاکید ویژه­ای داشتند و در این میان باید دانشگاه‌ها و حوزه‌ها پیش قدم شوند.
وی، توجه به علوم انسانی را در تحقق این موضوع مهم توصیف کرد و  گفت: اگر ما حتی بتوانیم سخت‌افزار لازم را برای توسعه کشور ایجاد کنیم ولی اگر انسانی که می­تواند از این تولیدات استفاده کند را نداشته باشیم ره به جایی نخواهیم برد.
مدیر حوزه علمیه آذربایجان‌شرقی افزود: رشته‌های فنی و مهندسی و پزشکی از جمله رشته‌های مورد احترام جامعه هستند اما معلمی و استادی که در دین اسلام هم به آن توجه خاصی شده است نیز از ارزش والایی برخوردارند و ما اگر بتوانیم در علوم انسانی تغییر اساسی ایجاد کنیم خواهیم توانست به یک تحول روحی و معنوی برای توسعه همه جانبه کشور دست یابیم.
وی، تلاش­های انجام شده از سوی دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را در این زمینه ناکافی خواند و با یادآوری تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه  اولویت­‌های فعالیت‌های پژوهشی گفت: کاربردی کردن تحقیقات که پاسخگوی نیازهای نظام و جامعه باشد مورد نظر معظم له بوده است و باید توجه داشت که قبل از انقلاب مباحث علمی در کشور در حد تئوریک طرح می‌شد و حتی اگر جنبه کاربردی داشت برای رفع خواسته‌های غرب بود خوشبختانه انقلاب اسلامی این جهت را تغییر داده اما هنوز در این زمینه هم درحوزه‌ها و هم در دانشگاه‌ها در اول راه هستیم.
لطیفی پرهیز از تحت تاثیر قرار گرفتن جهت‌گیری‌های ادبیات حاکم بر مجامع علمی غرب را از نیازهای مهم در بخش تحقیقات کشور عنوان کرد و گفت: دنیای غرب برای دستیابی به اهداف و منافع خود هر چه آن را که لازم می‌داند با شیوه‌های تبلیغ و رسانه در سطح جهان مطرح و بزرگ کرده و اجازه طرح نظر دیگری غیر از آن را نمی­دهد که ما باید هوشیار بوده و آگاه باشیم که این جهت‌گیری‌ها تا چه حد در  راستای اهداف نظام اسلامی بوده و آن را تامین می‌کند.
لطیفی با بیان اینکه "دانش حفظی" چیزی بر دانش نمی‌افزاید حرکت به سمت مسئله محوری را یک ضرورت توصیف کرد و گفت: فضای علمی کشور با ایجاد تحول روحی و دانش پژوهشی رشد پیدا می‌کند و  باید تلاش کنیم در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها کاربردی کردن دانش پیگیری شود و به جای کارمند علم و فلسفه، دانشمند علم  و فیلسوف تربیت کنیم.
وی پیشرفت‌های علمی کشور را در سال‌های اخیر قابل توجه خواند و گفت: با وجود موفقیت‌های به دست آمده لازم است تلاش‌ها در این خصوص با هم افزایی همه بخش‌ها توسعه بیابد.
وی همچنین بیان اینکه در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی روحانیون با ترور مورد حمله قرار می‌گرفتند و اکنون در سایه تلاش و کوشش علمی دانشگاهیان، دانشمندان متعهد ایران اسلامی مورد هجوم قرار گرفته‌اند، گفت: شهادت مرحوم شهریاری، محمدی، رضایی به عنوان نمادهای بارز در این زمینه نشان می‌دهد که دانشگاه‌ها و حوزه‌ها در یک مسیر قرار گرفته‌اند و دشمنان از توان مقابله با کشورمان عاجز مانده و دست به ترور می­زنند.
انتهای پیام/ح30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول