اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

//یادداشت//

مسئولان ایلام فرصت‌سوزی نکنند

خبرگزاری فارس: با تعطیل شدن مرز خسروی و ممنوعیت تردد زوار در این مرز در استان کرمانشاه فرصت مغتنمی برای توسعه استان با استفاده از مرز بین‌المللی مهران به وجود آمده است که باید مسئولان مرتبط با موضوع در این راستا فرصت‌سوزی نکنند.

مسئولان ایلام فرصت‌سوزی نکنند
به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، مرز بین‌المللی از سال 82 و با فروپاشی رژیم سابق عراق بر روی مردم دو کشور ایران اسلامی و عراق بازگشایی شد.
از آن زمان تاکنون بدون وقفه این خروجی بین‌المللی در دو بخش صادرات کالا و تردد زوار فعالیت داشته و این روند با نشیب‌ و فرازهای مختلفی طی هشت سال گذشته همراه بوده است.
اما به دلیل برقراری امنیت پایدار از سوی مسئولان استان ایلام و شرایط مساعد استان‌های همسایه استان ایلام در کشور عراق از حیث تبادلات و اشتراکات فرهنگی موضوع مهم امنیتی برای زوار و تجار دو کشور روی نداده است.
این امر سبب شده از بدو بازگشایی مرز مهران تاکنون میلیون‌ها زائر تردد کرده و میلیاردها دلار کالا از مرز مهران به عراق صادر شود.
اما آنچه که برآیند این میزان تردد زوار و صدور کالا از شهر مرزی مهران به کشور عراق بوده جز استهلاک محورهای ارتباطی و افزایش بار ترافیکی این محورها تاثیر چندانی در توسعه و رونق این خروجی نداشته است.
این درحالی است که اگر به هر شهر مرزی کشورمان وارد شویم وجود کالاهای خارجی در آن شهر مرزی به وفور دیده شده و حداقل مردمان مرزدار آن دیار از این مزیت بهره‌مند شده و استفاده می‌کنند و شهر مرزی چهره مرزی بودن به خود گرفته است.
افزون بر این، آن شهر مرزی به واسطه استفاده از مکان‌های اقامتی شهر مرزی و استفاده از امکانات  تفریحی، بهداشتی، خدماتی و ... رونق ویژه‌ای به این بخش‌ها داده شده است.
اما در استان ایلام هیچ کدام از اماکن اقامتی سالانه شاهد یک زائر خارجی و یا ایرانی نبوده و دیگر بخش‌ها نیز از این مزیت بی‌بهره مانده‌اند. 
آنچه که جالب توجه است این مزیت برای شهر مهران نیز محقق نشده و مردمان شهر مرزی مهران جز ترافیک و ازدحام جمعیت هیچ منفعتی از این میزان تردد و صدور کالا نبرده‌اند.
امیدواریم با افزایش تردد زوار از مرز مهران و اعلام استقبال فرماندار مهران از این وضعیت خاص دیگر مسئولان و حتی فرماندار مهران تدابیر خاصی برای رونق روز افزون مرز مهران و این شهر مرزی بیندیشند.
اکنون مرز خسروی در استان کرمانشاه به دلایل مختلفی از سوی مسئولان عالی امنیتی در کشور به روی زائران بسته اعلام شده و اکنون فرصت مناسبی برای توسعه و رونق فعالیت‌های مرزی در این خروجی بین‌المللی است.
اگر تحقق این مطالبات که از درخواست‌های مردم استان ایلام بوده نیازمند اخذ مجوز از مسئولان بالادستی است اکنون فرصت بسیار مغتنمی برای شرح حال مرز مهران و استان ایلام بوده تا مجوزهای لازم برای امر واردات کالا و استفاده زائران از اماکن اقامتی و ... شهر مرزی مهران است.
یعنی باید مسئولان استان ایلام طوری برنامه‌ریزی کنند که زمینه بهره‌مندی زوار از مزیت‌های مرز مهران فراهم شود و این تنها مستلزم برنامه‌ریزی مسئولان امر در استان ایلام است.  
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول