اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای فقهی بانک مرکزی:

پرداخت سود قطعی به سپرده‌گذاران از وظایف شرعی بانک‌هاست

خبرگزاری فارس: عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: پرداخت سود قطعی به سپرده‌گذاران از وظایف شرعی بانک‌ها است.

پرداخت سود قطعی به سپرده‌گذاران از وظایف شرعی بانک‌هاست
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌‌الاسلام سید‌ عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی ظهر امروز در همایش حساب آب و آیینه که همزمان با سالروز تاسیس موسسه مالی اعتباری مهر در محل تالار همایش‌های فرهنگسرای مصلانژاد مشهد برگزار شد اظهار داشت: پرداخت سود قطعی به سپرده‌گذاران از وظایف شرعی بانک‌ها است.
موسویان بیان داشت: در همین راستا موسسات مالی و اعتباری و بانک‌هایی که این اقدام را انجام نمی‌دهند خود را مدیون سپرده گذاران می‌کنند.
وی با اشاره به پرداخت سود قطعی سپرده‌های مردم در موسسه مالی و اعتباری مهر به عنوان نخستین موسسه مالی و اعتباری در کشور افزود: شاید اگر این موسسه نیز اقدام به چنین کاری نمی‌کرد، کسی بازخواست از مسئولانش نمی‌کرد.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصریح رکد: با این حال این موسسه با در نظر گرفتن بانکداری اسلامی و بدون ربا این کار بزرگ را انجام داده است.
وی با بیان اینکه ایده بانکداری اسلامی همگام با ورود خدمات بانکداری به جامعه توسط متفکران اسلامی مطرح شد، توضیح داد: یکی از مهم‌ترین سوالات در روز آخرت همین دخل و خرج اموال توسط انسان‌ها است.
موسویان ربا را یکی از بدترین راه‌های کسب مال به گفته قرآن کریم دانست و بیان داشت: گناه این موضوع با گناه کفر و شرک و همچنین قتل انسانی بی گناه برابری می‌کند.
وی تاکید کرد: به جز این دو موضوع گناه ربا از تمام گناه‌های دیگر انسان سنگین‌تر است.
عضو شورای فقهی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با بیان این که اسلام با کسب سود از به کارگیری سرمایه مخالف نیست، اعلام کرد: با این حال نباید قراردادها بر اساس قرض و بهره منعقد شود.
وی با اشاره به گسترش تدریجی بانک‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: متفکران اسلامی نسبت به پیاده‌سازی بانکداری اسلامی و بدون ربا اقدام کرده‌اند.
موسویان با تاکید بر این مطلب که پرداخت سود قطعی سپرده‌ها جزو مهم‌ترین وظایف بانک‌ها و موسسات است، یادآور شد: در صورت عدم پرداخت این وجوه توسط سیستم بانکداری و موسسه‌های مالی و اعتباری به سپرده‌گذاران به آنها مدیون خواهند شد.
وی تاکید کرد: سود قطعی سپرده‌ها متعلق به سپرده‌گذاران بوده و به هیچ وجه تعلق به بانک ندارد.
در ادامه حمیدرضا جانباز، مدیر روابط عمومی موسسه مالی اعتباری مهر استان خراسان رضوی اظهار داشت: پیشگامی در عمل به ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تحقق اهداف بانکداری اسلامی، احترام به حقوق سپرده گذاران، شفافیت عملکرد مالی موسسه مالی اعتباری مهر و اطلاع رسانی به کارکنان و سپرده گذاران از جمله اهداف برگزاری این همایش است.
جانباز بیان داشت: موسسه مالی و اعتباری مهر برای نخستین بار در میان موسسات مالی و اعتباری کشور، سود قطعی سه ساله سپرده گذاران را واریز کرده است که قریب به 10 درصد از این مبلغ مربوط به استان خراسان رضوی است. 
مدیر روابط عمومی موسسه مالی اعتباری مهر استان خراسان رضوی مجموع سود واریز شده به حساب سپرده‌گذاران موسسه مالی و اعتباری مهر در سطح استان را 110 میلیارد ریال عنوان کرد که این مبلغ 10 درصد سود پرداختی به سپرده‌گذاران در سطح کشور است.
انتهای پیام/م20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول