اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی:

قیام عاشورا معماری آسمانی داشت

خبرگزاری فارس: رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه گفت: نهضت عاشورا دارای معماری آسمانی بود که اگر کسی ماندگاری این پیام و پیشرفت معارف الهی زیر این پرچم را ببیند، در الهی بودن این معماری تردید نمی‌کند.

قیام عاشورا معماری آسمانی داشت
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی ظهر امروز در نخستین همایش بانوان مبلغه جامعة المصطفی(ص) العالمیه با بیان اینکه گردهمایی بانوان مبلغه جامعة المصطفی(ص) العالمیه نشان‌دهنده اهتمام این نهاد به امر تبلیغ بانوان در دنیای معاصر است؛ اظهار کرد: در تبلیغ محتوای دینی رسالتی عظیم بر دوش ماست که با کمک گرفتن از مکتب عاشورا می‌توانیم به این وظیفه عمل کنیم.
وی ادامه داد: در دین اسلام دو منبع برای استخراج شرایع و احکام وجود دارد که اولی به بخش گفتاری دین یعنی آیات قرآن و روایات اطلاق می‌شود و دومی کردار و رفتار ائمه(ع) است.
رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه افزود: طبق علم اصول، سیره عملی ائمه(ع) و افرادی که مورد تائید ایشان هستند به عنوان حجت برای مسلمانان تلقی می‌شود.
وی عنوان کرد: همانطور که معروف شده ائمه(ع) قرآن ناطق هستند و سیره آنان و رفتاری که از آنان سر می‌زند آیینه بخش گفتاری دین که همان آیات و روایات است، محسوب می‌شود.
اعرافی اضافه کرد: در قیاس با یک ساختمان، آنچه در قرآن و روایات می‌بینیم، نقشه ساختمان و سیره ائمه همان بنا و مصالح است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از نقش‌های پیامبر(ص) و ائمه(ع) نیز همین است که بخش گفتاری دین را با پیاده کردن در رفتار و عمل خود، برای مردم مجسم کنند.
رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: به این ترتیب می‌توان گفت سیره معصومین(ع) آئینه‌ای است که در آن می‌توان آیات و روایات را مشاهده کرد، اما باید توجه داشت تمام سیره معصومین(ع) از لحاظ حجت بودن برای مسلمانان در یک سطح نیستند.
وی گفت: هر عملی از معصومین(ع) پژواکی از معارف الهی است اما تمام این معارف در یک سطح نیستند، گاهی یک عمل فردی و خانوادگی است و گاهی نیز یک رفتار مهم اجتماعی از یک معصوم(ع) سر می‌زند که می‌تواند الگوی جنبش‌های تاثیرگزار اجتماعی باشد.
اعرافی تصریح کرد: نهضت عاشورا مجموعه‌ای از سیره‌های منسجم و به هم پیوسته است که بخش زیادی از معارف الهی را در خود جای داده است.
وی افزود: یکی از ادله ماندگاری قیام عاشورا و استمرار این حرکت بزرگ، این است که عاشورا منظومه‌ای به هم پیوسته و منسجم از اندیشه‌ها و معارف الهی است.
رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: نهضت عاشورا با بسیاری از عملکردهای معصومین(ع) متفاوت است و مانند سرمایه‌ای عظیم که ظرفیت عظیمی در تجلی معارف الهی دارد، در دست مسلمانان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: قیام حسینی را می‌توان از یک منظر به دو مرحله قیام و پیام تقسیم کرد که مرحله قیام، خروج از مدینه تا شهادت سالار شهیدان را شامل شده و مرحله دوم از بعد از شهادت امام حسین(ع) آغاز می‌شود.
اعرافی گفت: تمام مراحل سفر امام حسین(ع) از خروج از مدینه تا رفتن به مکه و بعد از آن نیمه کاره رها کردن حج، نکاتی در خود دارد که در تحلیل واقعه عاشورا بسیار مهم است.
وی افزود: یکی از اعتراضاتی که افراد مختلف در این مقطع به امام حسین(ع) وارد می‌کردند این بود که چرا حضرت اهل بیت(ع) را با خود همراه می‌کند، در حالی که امروز اگر کسی به واقعه عاشورا و دلایل ماندگاری این واقعه توجه کند، متوجه دلیل این عمل امام حسین(ع) می‌شود.
رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه ادامه داد: یکی از ابعاد قیام عاشورا رسوا کردن جریان انحرافی بنی‌امیه و کوتاه کردن دست آنان از جهان اسلام بود، اما هدف این قیام یک بعد فرازمانی هم داشت که تا قیامت استوار خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: نهضت عاشورا دارای یک نقشه و معماری الهی بود که اگر کسی ماندگاری این پیام و پیشرفت معارف الهی زیر این پرچم را ببیند، در الهی بودن این معماری تردید نمی‌کند.
اعرافی افزود: مرحله‌ای از نهضت عاشورا که مرحله پیام‌رسانی است، از عصر عاشورا آغاز شده و تا رسیدن اهل بیت امام حسین(ع) به مدینه ادامه داشته است.
وی ادامه داد: رسالت عظیمی که به عهده این جریان تبلیغی بعد از عاشورا بود، قبل از قیام توسط امام حسین(ع) زمینه چینی شده و خانواده ایشان برای این کار آماده شده بودند.
رئیس جامعة المصطفی العالمیه گفت: از همان مراحل ابتدایی قیام امام حسین(ع) در فکر شکل دادن به جریان تبلیغی بعد از خودشان بودند و طرحی دقیق را برای این کار با کمک حضرت زینب(س) آماده کرده بودند.
وی تصریح کرد: از زمان شروع حرکت کاروان از مدینه، امام حسین(ع) شروع به تربیت قهرمانان این حادثه بزرگ کرد و این موضوع اهمیت تبلیغ در جریان حادثه عاشورا را نشان می‌دهد.
اعرافی اضافه کرد: در پیام‌رسانی اتفاق جدیدی در نهضت عاشورا رقم خورد و آن این بود که نقش اصلی در این موضوع برای نخستین بار به زنان سپرده شد.
وی گفت: قبل از عاشورا زنان نقش‌های محدودی در غزوات پیامبر ایفا کرده بودند اما در کربلا کانون اصلی پیام‌رسانی و تبلیغ زنان بودند.
رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه عنوان کرد: نکته دیگری که در این قافله پیام رسان مشاهده می‌شود امید به آینده و صبر در برابر ناملایمات و سختی‌هاست.
وی خاطرنشان کرد: از نظر ظاهری جریان اهل بیت(ع) بعد از عاشورا همه چیز خود را از دست داده بود و بنی‌امیه تمام ممالک اسلامی را به طور کامل در اختیار گرفته بودند اما در واقع با نقش تبلیغی که اهل بیت امام حسین(ع) ایفا کردند، جریان به طور کامل تغییر کرده و پیروزی ابدی برای خاندان پیامبر(ص) رقم خورد.
وی افزود: حضرت زینب(س) و زنان داغدار قافله کربلا تمام معادلات ظاهری آن زمان را درهم‌ پیچید و با امید، شکست مطلق را به پیروزی مطلق تبدیل کرد.
اعرافی ادامه داد: رازهای اساسی توفیق در تبلیغ که ایمان، اخلاص، امید به آینده و بردباری است را به طور کامل می‌توان در حضرت زینب(س) و قافله پیام رسان کربلا دید و از آن درس گرفت.
وی با بیان اینکه عاشورا جلوه‌گاه معارف اسلامی است که امروز می‌تواند در حوزه‌های مختلف به یاری ما بیاید، افزود: همین بیداری که امروز در جهان اسلام شکل گرفته اگر به نهضت عاشورا متصل شود، به موفقیت‌های بزرگ خواهد رسید.
رئیس جامعة المصطفی(ص) العالمیه اظهار کرد: امروز معادلات دنیا با گسترش موج بیداری اسلامی در جهان اسلام و جنبش وال‌استریت در غرب تغییر کرده و ما باید سعی کنیم در این نقشه جایگاه خود را پیدا کرده و نقشمان را ایفا کنیم.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول