اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز صورت گرفت؛

برگزاری کارگاه نقاشی 12 بند محتشم در کاشان

خبرگزاری فارس: کارگاه یک‌روزه نقاشی 12 بند محتشم کاشانی با حضور هنرمندان منتخب کاشان در مجتمع مرحوم کتابچی این شهرستان برگزار شد.

برگزاری کارگاه نقاشی 12 بند محتشم در کاشان
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، رئیس حوزه هنری این شهرستان ظهر امروز در حاشیه این کارگاه نقاشی 12 بند محتشم در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در این کارگاه هنرجویان دختر با مطالعه قبلی که از مرثیه 12 بند محتشم کاشانی داشتند، تصاویری در ارتباط  با عاشورای حسینی خلق کردند.
محمد قنبری افزود: شرکت‌کنندگان در کارگاه یک‌روزه نقاشی 12 بند محتشم کاشانی با استفاده از تکنیک‌های گواش، آبرنگ، مدادرنگی با هم به رقابت پرداختند.
 وی تصریح کرد: تصاویر تولید شده در این کارگاه در قالب نمایشگاه در نگارخانه‌های کاشان و شهرستان‌های دیگر به نمایش گذاشته می‌شود.
رئیس حوزه هنری کاشان، کارگاه یک‌روزه نقاشی 12 بند محتشم کاشانی یکی از برنامه‌های سومین نکوداشت محتشم کاشانی است که از نفرات برتر این کارگاه در مراسم اختتامیه نکوداشت محتشم کاشانی تجلیل می‌شود.
به گفته وی سومین نکوداشت محتشم کاشانی پدر مرثیه‌سرایی ایران به همت حوزه هنری کاشان با همکاری دانشگاه پیام نور و جمعی از نهادهای ادبی هنری این شهرستان برگزار می‌شود.
کمال‌الدین علی محتشم کاشانی در نوجوانی‌ به‌ مطالعه‌ علوم‌ دینی‌ و ادبی ‌معمول‌ زمان‌ خود پرداخت‌ و اشعار شعرای‌ قدیمی‌ ایران‌ را به‌ دقت‌ مورد بررسی‌ قرار داد و فنون شاعری را از صدقی استرآبادی فرا گرفت و خود شاگردانی مانند تقی‌الدین محمد حسینی صاحب خلاصه‌الشعار، صرفی ساوج،  وحشتی جوشقانی و حسرتی کاشانی را پرورش داد.
12 بند محتشم از 400 سال پیش در میان هواداران شیعه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد به گونه‌ای که هنوز خواندن این اشعار در هیئت‌های عزاداری و نوحه‌های ماه محرم شور مجالس حسینی را چند برابر می‌کند.
هفت دیوان محتشم کاشانی نیز شامل صبائیه، شبابیه، شیبه، ماده تاریخ‌ها، معمیات، جلالیه و نقل عشاق است.
مجموعه‌ آثار این‌ شاعر بزرگ‌ شامل غزلیات‌، قصاید، قطعات‌، رباعیات‌، مثنویات‌ و ترکیب‌بندها را یکی‌ ازشاگردانش‌ در شش‌ کتاب‌ جمع‌ آوری کرد.
این شاعر بزرگ یکی از معروف‌ترین شعرای دوره صفویه در آغاز سده دهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه طهماسب صفوی در کاشان به دنیا آمد و در ربیع الاول سال 996 هجری در سن 91 سالگی درگذشت و در محله‌ای که امروز به محله محتشم کاشان (واقع در خیابان محتشم) معروف است به خاک سپرده شد. 
 انتهای پیام/خ30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول