اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نخستین روز نکوداشت پدر مرثیه‌سرایی ایران؛

بقعه محتشم‌کاشانی عطرافشانی شد

خبرگزاری فارس: در نخستین روز سومین نکوداشت محتشم‌کاشانی بقعه پدر مرثیه‌سرایی ایران غبارروبی و عطرافشانی شد.

بقعه محتشم‌کاشانی عطرافشانی شد
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، مدیر حوزه هنری شهرستان کاشان پیش از ظهر امروز در این آیین زنده نگه داشتن آثار و شخصیت ارزشمند مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی هنری این شهرستان و معرفی و شناسایی گنجینه معنوی و فرهنگی بزرگان کاشان به نسل جوان را از اهداف این نکوداشت ذکر کرد.
محمد قنبری افزود: سومین نکوداشت پدر مرثیه‌سرایی ایران با شعار بیداری اسلامی شعاعی از نور خورشید عاشورا  آغاز می‌شود و تا اربعین حسینی ادامه می‌یابد.
مدیر حوزه هنری کاشان برگزاری کارگاه یک روزه نقاشی و تصویرسازی، گفتمان شعر آیینی با حضور اساتید و شاعران و نویسندگان و همچنین سخنرانی در مراکز علمی و آموزشی با محوریت نقش ادبیات و هنر در آیین عزاداری و نهضت امام حسین(ع) عنوان‌های بعدی این نکوداشت تا اربعین حسینی عنوان کرد که با معرفی نفرات برتر و تجلیل از آنان به پایان می‌رسد.     
قنبری در مورد محتشم کاشانی نیز عنوان کرد: کمال‌الدین علی محتشم‌کاشانی در نوجوانی‌ به‌ مطالعه‌ علوم‌ دینی‌ و ادبی ‌معمول‌ زمان‌ خود پرداخت‌ و اشعار شعرای‌ قدیمی‌ ایران‌ را به‌ دقت‌ مورد بررسی‌ قرار داد و فنون شاعری را از صدقی استرآبادی فرا گرفت و خود شاگردانی مانند تقی‌الدین محمد حسینی صاحب « خلاصة‌الشعار»، صرفی ساوجی، وحشتی جوشقانی و حسرتی کاشانی را پرورش داد.
وی افزود: 12 بند محتشم از 400 سال پیش در میان هواداران شیعه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد به گونه‌ای که هنوز خواندن این اشعار در هیئت‌های عزاداری و نوحه‌های ماه محرم شور مجالس حسینی را چند برابر می‌کند.
به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، در مراسم غبارروبی و عطرافشانی بقعه محتشم کاشانی در اولین روز نکوداشت این شاعر مرثیه‌سرای ایران که به همت حوزه هنری کاشان با همکاری دانشگاه پیام نور کاشان و جمعی از نهادهای ادبی هنری کاشان برگزار شد شعرا و اساتید شعر و ادب شهرستان کاشان و کشور حضور داشتند.
کمال‌الدین علی محتشم‌کاشانی یکی از معروف‌ترین شعرای دوره صفویه، در آغاز سده دهم هجری و همزمان با پادشاهی شاه طهماسب صفوی در کاشان به دنیا آمد و در ربیع‌الاول سال 996 هجری در سن 91 سالگی درگذشت و در محله‌ای که امروز به محله محتشم کاشان (واقع در خیابان محتشم) معروف است به خاک سپرده شد.
انتهای پیام/ج20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول