اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قم:

آخوند خراسانی برای مواضع سیاسی خود دلیل شرعی داشت

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد‌ قم با بیان اینکه آخوند خراسانی در حمایت از اساس مشروطیت «فتاوای دینی» مهمی صادر کرد، گفت: آخوند برای موضع‌گیری سیاسی و مهم خود، دلیل شرعی اجتهادی داشت.

آخوند خراسانی برای مواضع سیاسی خود دلیل شرعی داشت
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی، علی شیرخانی با بیان اینکه نهضت مشروطیت در ایران به عنوان بر‌جسته‌ترین نقطه عطف تاریخی، در حیات سیاسی معاصر ایران به شمار می‌رود، تصریح کرد: این تحول تاریخی در کالبد جامعه استبداد‌زده‌ ایران، روحی تازه دمید و دستارودهای نوینی از جمله به رسمیت شناختن حاکمیت مردم، حول محور قانون اساسی را برای ایرانیان به ارمغان آورد.
وی افزود: در پرتو این نهضت، گروه‌های روشنفکری، روحانیون و سایر اقشار جامعه حول محور مطالبات عدالتخواهانه در کنار هم قرار گرفتند و همین امر، سر‌آغازی برای بیداری و آگاهی مردم شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم ادامه داد: بدون شک نقش والای مراجع نجف به‌ویژه آخوند خراسانی، در شکل‌گیری مشروطه و جریان اصلاح‌طلبی مردم ایران بر هیچ کس پوشیده نیست و در واقع آخوند ملا محمد‌کاظم خراسانی بلند پایه‌ترین مرجع و مجتهد حامی مشروطه است.
وی خاطرنشان کرد: تاثیرگذاری آخوند خراسانی را در نهضت مشروطه، می‌توان در دو بعد نظری و عملی مورد کاوش قرار داد.
شیرخانی گفت: ایشان برای موضع‌گیری سیاسی و مهم خود، البته دلیل شرعی اجتهادی داشت و در حمایت از اساس مشروطیت «فتاوای دینی» مهمی صادر کرد.
وی خاطرنشان کرد: مکتوبات سیاسی آخوند خراسانی متاثر از افکار عصر، وجوهی از نوآوری فقهی و سیاسی را در اندیشه فقهی ایشان نمایان می‌سازد که همین امر، تمایز آراء ایشان را با سایر علما را در مواجهه با مشروطیت نشان می‌دهد.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول