اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی کنگره آخوند خراسانی:

ادبیات فقهی آخوند خراسانی باید معرفی شود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی کنگره آخوند خراسانی گفت: تعریف و شناساندن ادبیات فقهی آخوند خراسانی امری مهم و ضروری است.

ادبیات فقهی آخوند خراسانی باید معرفی شود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین مهدی مهریزی تاکید بر معرفی ادبیات فقهی آخوند خراسانی تصریح کرد: این اقدام می‌تواند دستمایه ایجاد و خلق یک کتاب علمی و یا یک مقاله تحلیلی و تحقیق جدی شود.
وی افزود: بر اساس این مجموعه می‌توانیم ادبیات فقهی آخوند خراسانی را کشف کنیم و ببینیم نوع نگارش ایشان در این رساله‌ها چگونه بوده و آرای ایشان در این حواشی چه مقدار جدید و چه مقدار مبتکرانه هستند.
نویسنده موسوعه آخوند خراسانی بیان داشت: مسئله دیگر در این تحقیق بررسی تبدیل رای‌های آخوند خراسانی و تغییر دیدگاه‌های فقهی است و وقتی یک مرجعی بر 14 رساله عملیه حاشیه نوشته است باید بررسی‌های لازم صورت گیرد که حرکت ایشان در مسیر فتوا دادن رو به جلو و یا رو به عقب است.
وی گفت: وقتی آخوند وارد عرصه اجتماعیات شده و در زمان مشروطه با آن حجم عظیم اتفاقات و حوادث رو به رو می‌شود و موقعیت و دانش ایشان نیز نسبت به سابق افزایش می‌باید مهم است که مقدار تغییر فتوای شان چقدر است و دیگر اینکه آیا این تغییرات در همان مسائل عبادی خلاصه می‌شود یا در مسائل فقهی مرتبط با اجتماع و سیاست و فقه الحکومه نیز دچار نوسان رای و تغییر و تبدیل دیدگاه است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهریزی بیان داشت: این یک کار لازم و ضروری است تا روش و منهج فقهی آخوند خراسانی، برای نسل‌های آینده شناسایی و معرفی شود.
وی بیان داشت: باید منهج شناسی و کشف ادبیات فقهی برای همه فقها به خصوص آخوند خراسانی به علت تکثر حواشی ایشان انجام شود و تحلیل فتوای سیاسی و اجتماعی آخوند نیز در همان سال‌های مشروطه که منجر به فوت ایشان شد امری شایسته است.
عضو هیئت علمی کنگره آخوند خراسانی خاطرنشان کرد: البته این کار بسیار سخت است زیرا ما روی صحنه کار فقیه یعنی همان فتوا را می‌بینیم و با هم می‌سنجیم و پشت صحنه را نمی‌بینیم، ولی اگر به تقریرات فقه ایشان دسترسی داشته باشیم و نیز به کتب فقهی ایشان رجوع کنیم راحت‌تر می‌توانیم مشرب فقهی ایشان را بیابیم که به عنوان مثال آیا مشرب ایشان عرفی و یا عقلی و عقلایی بوده است.
وی اضافه کرد: این یعنی همان چیزهایی که در این زمان به عنوان تفاوت‌های مکاتب نجف و قم می‌گویند و به عنوان مثال مثال آخوند به اصول عملیه چقدر اعتنا دارد و چه مقدار مسائل را دلیل اجتهادی و یا با دلیل فقاهتی حل می‌کند و اصول ایشان چه مقدار در فقه ایشان منعکس است و تطابقی بین فقه و اصول ایشان وجود دارد یا مبانی اصولی با برداشت‌ها و استدلال‌های فقهی ناسازگار است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مهریزی بیان داشت: این کار را با توجه به فقه فتوایی ایشان می‌توان انجام داد ولی تحلیل کامل منهج و مشرب فقهی ایشان منوط و وابسته به رجوع به آثار فقهی و نیز تقریرات فقهی ایشان است.
وی خاطرنشان کرد: چاپ تقریرات آخوند خراسانی بسیار مفید، موثر و اثرگذار خواهد بود.
انتهای پیام/ش30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول