اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی:

آخوند خراسانی سرآمد علمای نجف بود

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: یکی از علمای صاحب نقش و نفوذ آخوند خراسانی است که باید گفت سرآمد علمای نجف بود.

آخوند خراسانی سرآمد علمای نجف بود
به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دفتر تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ذاکری اظهار کرد: علما به عنوان وارثان انبیاء، مرزداران عقیده و باورهای دینی، همواره در تلاش بوده‌اند تا دین و باورهای دینی و اعتقادی را از هرگونه هجوم، بدعت و خرافه نگهداری کنند.
وی افزود: این در حالی است که علما علاوه بر صیانت از دفاع از باورها، در پاسداری از مرزهای جغرافیایی، ارزش‌های مردمی و استقلال کشور نیز نقش بی‌بدیلی را ایفا کرده‌اند.
 عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: علما با استفاده از مکانیزم‌های خاص فقه شیعی، نظیر صدور فتوا و احکام جهادی در برخورد با تهاجم دشمن، به مثابه سدی استوار ایستادند و مانع پیشروی آنان شدند.
وی خاطرنشان کرد: نحوه عملکرد علما در برابر حوادث موجود، به حسب شرایط و مقتضیات زمان، متفاوت بود و طیف وسیعی از عملکرد را از صدور فتوا تا رهبری جنبش‌ها و نهضت، در بر می‌گرفت.
ذاکری اضافه کرد: در این رابطه می‌توان به حوادث مهمی همچون «انقلاب مشروطه»، «نهضت ملی شدن صنعت نفت» و «انقلاب شکوهمند اسلامی»، «جنگ تحمیلی» و مواردی از این دست اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: انقلاب مشروطه، به عنوان یکی از نقاط عطف تاریخ تحولات سیاسی اجتماعی ایران، کارنامه روشنی را از عملکرد علماء، روحانیت و مراجع عظام تقلید در پیشبرد و تحقق آن به نمایش می‌گذارد و به اعتراف دوست و دشمن، روحانیت به طور عام و مراجع و علمای طراز اول به طور خاص، نقش عمده‌ای در رهبری و پیروزی این انقلاب و به زانو درآوردن استبداد به عهده داشتند.
این دانش آموخته حوزه علمیه قم تصریح کرد: یکی از علمای صاحب نقش و نفوذ آخوند خراسانی است که باید گفت سرآمد علمای نجف بود.
وی افزود: هر چند که علمای نجف در رهبری انقلاب مشروطه و  هدایت جریان‌های مذهبی نقش بی‌بدیلی داشتند و پیروزی این انقلاب، مرهون حضور جمعی آنان در حمایت از نهضت بوده است ولی اسناد، داده‌ها و واقعیت تاریخی نشان می‌دهد که آخوند، در حمایت و رهبری مشروطه پس از آغاز استبداد صغیر، نقش بنیادی داشته است و رهبری اصلی حرکت را بر ضد محمد علی شاه به عهده داشته است.
ذاکری خاطرنشان کرد: به طور کلی نقش آخوند خراسانی را می‌توان در این برهه خاص تاریخی، در پنج مقطع از آغاز تا تشکیل مجلس اول، در مجلس اول و تصویب قانون اساسی، دوران استبداد صغیر، فتح تهران و آغاز مشروطه دوم و در نهایت اشغال ایران توسط روسیه مورد بررسی قرار داد.
وی افزود: از دوره سوم به بعد، علمای نجف به‌ویژه آخوند خراسانی، رهبری نهضت را به عهده داشت و آخوند به همراه دیگر علما، به مبارزه با استبداد داخلی یعنی محمد علی شاه پرداخت و با کمک نیروهای داخلی، آن را به زانو درآورد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: « صدور حکم جهاد»، «تحریم دادن مالیات به دولت»، «تعیین انجمن تبریز به جای مجلس»، «تبیین اصول مشروطه»، «صدور فرمان اخراج تقی زاده از مجلس دوم و ممنوعیت دخالت وی در امور حکومتی»، «مخالفت با دخالت دولت روسیه در ایران و تحریم کالاهای روسیه»، «مخالفت با دخالت انگلیس در ایران»، «دعوت مسلمانان به اتحاد اسلامی» و «سفر به ایران به قصد نجات ایران از اشغال بیگانگان» از جمله عملکردهای آخوند در مبارزه با استبداد و استعمار و همچنین اقدام در راستای تحقق انقلاب مشروطه بود.
انتهای پیام/ج30
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول