اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل اوقاف خراسان جنوبی:

گرایش مردم خراسان جنوبی به وقف‌های جدید قابل تقدیر است

خبرگزاری فارس: مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی از گرایش مردم استان به وقف کردن تقدیر و تشکر کرد.

گرایش مردم خراسان جنوبی به وقف‌های جدید قابل تقدیر است
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حجت‌الاسلام محمد طاهر گرایلی صبح امروز در جمع واقفان خراسان جنوبی اظهار داشت: فرهنگ وقف باید به آحاد مردم شناسانده و روش‌های نوین در امور وقف به مردم نیک‌اندیش ارائه شود تا همگان بنابر مصالح نظام و جامعه پیرامون خود اموال شخصی خودشان را در کارها و امورات خیرخواهانه جهت‌دهی کنند.
وی گفت: زمینه برای تبلیغ فرهنگ وقف در استان آماده و مساعد است و تمایل و گرایش مردم به وقف کردن خود گواه بر این مطلب است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: نگاه مسئولان و مردم نسبت به مجموعه اوقاف نگاه مثبت و قابل تقدیری است چرا که دستگاه اوقاف و امور خیریه متعلق به اهل بیت (ع) است و خدمت در این مجموعه دارای اجر و پاداش اخروی است.
گرایلی افزود: یکی از اساسی‌ترین کارها که موقوفات استان تثبیت می‌شود و از تجاوز و تعرض به آنها جلوگیری به عمل می‌آورد سند مالکیت رقبات موقوفات است بنابراین باید تمام موقوفات و بقاع و اماکن متبرکه شناسایی و پلاک ثبتی آنها مشخص و برای هر موقوفه و بقاع و اماکن متبرکه یک پرونده ثبتی با مشخصات پلاک ثبتی تشکیل شود.
وی گفت: وقتی وضعیت ثبتی این اماکن مشخص شود برای حفظ حقوق آن می‌توان راحت‌تر اقدام کرد زیرا یکی از مستندات دعوی دلیل مالکیت است و یا اگر به حریم آن تجاوز و تعرضی شود حدود و مساحت ملک موقوفه با وجود سند مالکیت روشن می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: استان خراسان جنوبی دارای 6 هزار موقوفه، 14 هزار رقبه، 67 امامزاده، یک‌هزار و 518 مسجد و 573 حسینیه است که سنددار کردن این اماکن در دستور کار قرار دارد.
گرایلی گفت: موقوفات چون پشتوانه اقتصادی محکمی برای تعظیم شعائر دینی و مذهبی بودند در زمان طاغوت و در جریان اصلاحات اراضی مورد هجمه و سوء استفاده قرار گرفتند و طاغوت برای رسیدن به اهداف شوم خود موقوفات را غارت و برای موقوفات به نام اشخاص سند صادر کردند که بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و با فرمان تاریخی آن حضرت "موقوفات به حال وقفیت باقی و ملی نمی‌شود" قسمت اعظمی از موقوفات برگشتند ولی قسمتی از موقوفات هم در تصرف اشخاص است که باید طبق قوانین عمل به وقف شود تا نیات واقفان اجرا شود.
وی با تاکید بر اینکه اخذ سند برای موقوفات یک امر ضروری محسوب می‌شود، افزود: اخذ سند برای موقوفات امری خطیر است که در گذر زمان موقوفات را از دست‌اندازی سودجویان باز می‌دارد و حفظ اصل موقوفه را تضمین می‌کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به برطرف شدن بسیاری از مشکلات و معضلات جامعه از طریق وقف خاطرنشان کرد: این سنت حسنه برای امنیت جامعه و برطرف شدن مشکلات و معضلات است و برای تحقق این امر همکاری مردم و مسئولان به ویژه قوه قضائیه و سازمان ثبت اسناد و املاک را می‌طلبد.
انتهای پیام/غ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول