اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی خبر داد:

پیش‌بینی 2 نقطه برای ساخت مرکز لرزه نگاری خراسان شمالی

خبرگزاری فارس: مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی گفت: دو نقطه برای ساخت مرکز لرزه نگاری استان به ستاد مدیریت بحران وزارت کشور پیشنهاد شده است.

پیش‌بینی 2 نقطه برای ساخت مرکز لرزه نگاری خراسان شمالی
محمد آروین امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بجنورد با بیان اینکه خراسان شمالی فاقد مرکز لرزه نگاری مستقل است، اظهار داشت: هم‌اکنون زمین لرزه‌های این استان توسط مرکز لرزه نگاری قوچان وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه دو نقطه پیشنهادی برای ساخت مرکز لرزه نگاری استان بر روی گسل‌ها قرار دارند، افزود: این مناطق پیشنهادی با ویژگی‌های علمی مورد نیاز برای اجرای مراکز لرزه نگاری مطابقت دارد.
آروین مناطق پیشنهادی برای ساخت مرکز لرزه نگاری در خراسان شمالی را کپه داغ و باغان عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه برای ساخت این مراکز از سوی ستاد مدیریت بحران دو میلیارد ریال پیش‌بینی اعتبار شده است، گفت: در صورت موافقت معاونت برنامه ریزی استانداری این پروژه نهایی و در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی، این استان را جزو 10 استان حادثه خیز کشور دانست و گفت: احداث سایت مرکز لرزه نگاری در استان یکی از ضروریات است.
وی همچنین وقوع دست کم 370 زمین لرزه در استان را طی امسال بیان کرد و گفت: 17 مورد از این زمین لرزه‌ها بالای سه ریشتر بوده است.
آروین اضافه کرد: طی همین مدت 46 مورد زمین لرزه 5/2 ریشتر به بالا، 145 مورد زمین لرزه دو ریشتر به بالا و همچنین 161 مورد زلزله دو ریشتری به وقوع پیوسته است.
وی با اشاره به زلزله خیز بودن خراسان شمالی اظهار داشت: برای کاهش خسارات مالی و جانی در زمین‌لرزه‌های استان، کارگروه‌‌هایی با عضویت مسکن و شهرسازی، نظام مهندسی و... برگزار شده است.
مدیرکل مدیریت بحران خراسان شمالی بر مقاوم سازی واحدهای آسیب پذیر در مقابل زمین لرزه‌ها تاکید کرد و گفت: در کارگروه‌های مربوط به پدافند غیرعامل استان زمینه‌های مقاوم سازی واحدهای مسکونی به ویژه در روستاها بررسی و تصمیم گیری شده است.
وی یادآور شد: البته طی سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی در زمینه مقاوم سازی و بهسازی مسکن روستایی انجام شده و باید سایر واحدهای آسیب پذیر در این مسیرها نیز مقاوم سازی شود.
آروین همچنین با اشاره به وجود 674 هکتار بافت فرسوده در شهرهای این استان بر تسریع در اجرای طرح‌های مقاوم سازی در این بافت‌ها تاکید کرد.  
وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار 43 هزار نفر در این بافت‌ها سکونت داشته که در صورت وقوع زمین لرزه قطعاً آسیب پذیر خواهند بود.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول