اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دامپزشکی خراسان رضوی:

دام‌های سنگین خراسان رضوی علیه تب‌برفکی ایمن‌سازی شدند

خبرگزاری فارس: معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی گفت: از پایان مرحله 25 واکسیناسیون دام‌های استان علیه بیماری تب‌برفکی در آذرماه سال‌جاری خبر داد.

دام‌های سنگین خراسان رضوی علیه تب‌برفکی ایمن‌سازی شدند
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، جواد اعلمی، معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تمام دام‌های گاوداری‌های صنعتی استان به تعداد 264 هزار راس، در یک‌بازه زمانی یک ماه تحت پوشش عملیات ایمن‌سازی علیه بیماری تب برفکی قرار گرفتند.
معاون فنی دامپزشکی خراسان رضوی افزود: طرح مذکور، 20 روز ادامه داشت و در صورت مشاهده کانون‌های احتمالی فعال و درگیر با بیماری از واکسیناسیون آن واحد خودداری می‌شد و صرفا بر انجام اقدامات بهداشتی قرنطینه‌ای و استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده تاکید می‌گردید.
اعلمی اظهار داشت: عملیات مذکور به طور رایــگــان انجام شده و لازم است پس از پایان عملیات واکسیناسیون با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت‌‌و‌آمد به دامداری یکدیگر اجتناب کرده و محتوای حوضچه‌های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر کرده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هر نوع دام، اکیدا خودداری کنند.
وی با توجه به حساسیت موضوع، مجددا از نیروهای انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام‌ها در سطح راه‌های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام شود.
اعلمی علائم بیماری را شامل مرگ‌ومیر و تلفات بره‌ها و گوساله‌ها،
قطع ناگهانی اشتهای دام به سبب ایجاد تاول‌های دهانی و عدم تمایل دام به خوردن خوراک، وقوع لنگش، کاهش تولید شیر و یا قطع ناگهانی آن و سقط جنین در دا‌م‌ها دانست و خاطرنشان کرد: دامداران در صورت مشاهده هرگونه علائم بالینی مخاطی واگیردار در گله و یا سایر نشانی‌های اعلام شده فوق، مراتب را در اسرع ‌وقت به اطلاع نزدیک‌ترین شبکه دامپزشکی برسانند و یا از طریق سامانه پیام‌کوتاه اداره کل دامپزشکی استان به شماره 30001905 اطلاع‌رسانی کنند.
اعلمی افزود: طرح مایه‌کوبی دام‌های سبک استان نیز از روز گذشته
آغاز شده که این عملیات نیز 20 روز به طول می‌انجامد.
انتهای پیام/و۲۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول