اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شهردار بهار:

شهرداری بهار تابع همدان نیست / برای عدم انتقال میدان تره بار همدان به بهار دلیل بیاورند

خبرگزاری فارس: شهردار بهار گفت: مخالفت با انتقال میدان تره‌بار به بهار، نقد کاری مسئولان همدان است چون این اقدامات صورت گرفته در بهار در طول چند ماه بوده و اقدامات چندساله بی‌نتیجه مسئولان در همدان را تحت‌الشعاع قرار داده و زیر سؤال می‌برد.

شهرداری بهار تابع همدان نیست / برای عدم انتقال میدان تره بار همدان به بهار دلیل بیاورند
علی‌اصغر شیری امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در همدان در ارتباط با موضوع انتقال میدان میوه و تره بار همدان به شهرستان بهار با وجود مخالفت‌های برخی مسئولان همدان، با بیان اینکه بهار فاصله چندانی با همدان ندارد، اظهار کرد: در این ارتباط ما پیگیری‌های قانونی را انجام داده‌ایم و با توجه به اینکه بخشی از خدمات و پروژه‌های عمرانی در مرکز استان هزینه‌های بالایی را می‌طلبد و نیز با توجه به قابلیت شهر بهار این کار را پیگیری کرده‌ایم.
وی با تکیه بر اینکه بحث انتقال میدان میوه و تره‌بار همدان به شهر بهار با درخواست اصناف اتحادیه میوه و تره‌بار همدان انجام شده است، گفت: این پروژه با خرید زمینی در حومه شهر بهار در حال پیگیری است که در حال حاضر 16 هکتار خریداری شده است اما پیش‌بینی ما ایجاد سایتی بالای 50 هکتار است که در صورت طی مراحل خاص این کار نیز انجام می‌شود.
شهردار بهار خاطرنشان کرد: در ارتباط انتقال میدان تره بار همدان به بهار در ابتدا مشکلی که وجود داشت، بحث زمین بود که ما در نخستین فرصت زمین را شناسایی کرده و مراجع ذیربط نیز تأیید کردند و در مراحل بعد نیز کارگروه ماده 5 آن را مصوب کرده و به‌زودی با هماهنگی‌های صورت گرفته و با توجه به اینکه معاون عمرانی استاندار فرصت 10 روزه‌ای را برای بررسی بیشتر داده است، این کار صورت می‌گیرد.
وی در ارتباط با اینکه بهار فاقد اتحادیه‌ای به نام اتحادیه میوه و تره‌بار است در حالی که همدان، اتحادیه کشوری میوه و تره‌بار دارد، ضمن تأیید این موضوع عنوان کرد: در برخی از مکان‌ها فعالیت‌های خاصی وجود ندارد اما با افزایش متقاضی و با وجود اصنافی که در آنجا شکل می‌گیرد به حد نصاب قانونی رسیده و اتحادیه تشکیل می‌دهند و در گذشته نیز بسیاری از اتحادیه‌هایی که در همدان وجود دارد، وجود نداشت که این دلیلی نیست که فلان صنف در همدان یا بهار شکل نگیرد.
 
* برای عدم انتقال میدان تره‌بار همدان به بهار دلیل بیاورند
شیری افزود: ما به تناسب نیازهایی که در شرایط زمانی و مکانی خاص اتفاق می‌افتد باید بر اساس و چارچوب قوانین، پیش‌بینی لازم را در ایجاد اتحادیه داشته باشیم که در این راستا ایجاد اتحادیه میوه و تره‌بار نیز مورد توجه شهر بهار است.
وی با بیان اینکه در مباحث مهم نباید بخشی نگر بود، تصریح کرد: در ارتباط با انتقال میدان میوه و تره‌بار همدان به بهار باید دلیل بیاورند که چرا انتقال پیدا نکند و چرا تا به حال اقدامی در همدان صورت نگرفته است چراکه این اتحادیه در همدان مشکلات خاص خودش را داشت اما از طرف همدان اقدام عملیاتی تاکنون صورت نگرفته است.
شهردار بهار یادآور شد: در حال حاضر که شهر بهار این امکان را برای ایجاد سایت مجهز اتحادیه میوه و تره‌بار فراهم آورده، تازه این آقایان ادعا می‌کنند که ما مانع این انتقال می‌شویم در حالی که تصمیم‌گیری این موضوع، استانی است.
وی در ارتباط با انتقادهای شهردار و رئیس مجمع امور صنفی همدان یادآور شد: با توجه به تأثیرات مهم اقتصادی اتحادیه میوه و تره‌بار، باید یک دید استانی در ارتباط با آن اتخاذ تصمیم کند و اینکه رئیس مجمع امور صنفی یا شهردار همدان بخواهد مخالفت کند، مخالفت مهمی نیست.
شیری گفت: برای ما تقاضای اصنافی که در اتحادیه میوه و تره بار همدان در حال فعالیت هستند، بسیار مهم است چون در حال حاضر اکثریت هیئت امنای این اتحادیه درخواست انتقال را به شهر بهار داده‌اند و موافقت همه اعضای اصناف تره‌بار همدان نیز موجود است.
 
* معترضان به انتقال میدان تره بار در جلب حمایت اتحادیه در همدان کوتاهی کرده‌اند
وی اضافه کرد: با توجه به پیگیری‌هایی که اتحادیه میوه و تره‌بار در گذشته در شهرداری همدان داشته، جای تأسف دارد که اقدامی برای برطرف کردن مشکلات آنها صورت نگرفته یا رغبتی به این مهم نداشته‌اند، اما با توجه به استقبالی که ما از این اتحادیه داشتیم به ما درخواست دادند.
شهردار بهار با بیان اینکه در حال حاضر حرکات اجرایی این انتقال فراهم شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به  قابلیت شهر بهار در این زمینه، آقایانی که در همدان کوتاهی کرده و هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده‌اند و اگر هم انجام داده‌اند، ثمربخش نبوده اکنون معترض و مخالف شده‌اند.
وی متذکر شد: همدان به تنهایی کلانشهر نیست و اگر به عنوان کلانشهر مطرح می‌شود با وجود شهرهای پیرامونی است و باید به رشد و ارتقای آنها نیز توجه داشته باشد.
شیری گفت: زمین و سایت طراحی شده در بهار برای اتحادیه میوه و تره‌بار در یک موقعیت گذرگاهی قرار گرفته که از موقعیت استراتژیک بسیار بالایی برخوردار است چون ما در این زمینه تنها به فکر موقعیت خاص شهر بهار نبودیم.
 
* درصدد برطرف کردن مشکلات میدان بار همدان برآمدیم
وی با بیان اینکه چون مراحل قانونی کار انتقال این اتحادیه به بهار انجام شده است و حتی ما فردا می‌توانیم مجوز صادر کنیم، اظهار کرد: فرصت 10 روزه معاونت عمرانی استاندار همدان برای کارشناسی بیشتر از طریق مسکن و شهرسازی است تا درخواست‌هایی که از طرف شهرداری همدان و اصناف همدان مطرح شده نیز مورد بررسی قرار گیرد و گزینه مطلوب مورد توجه قرار گیرد.
شهردار بهار با بیان اینکه برای من به عنوان یک مدیریت شهری در بهار، مهم توسعه مناسب شهر است، گفت: چند سال بود که در بهار، میدان باری وجود نداشت، چه اتفاقی افتاده بود، اما در حال حاضر میدان بار در همدان مشکلاتی نظیر تراکم، افزایش ترافیک و مواردی را برای حوزه مدیریت شهری ایجاد کرده است و ما درصدد برطرف کردن این مشکلات برآمدیم.
به گفته وی در بحث کلانشهرها انتقال برخی از خدمات به حومه شهرهای پیرامونی مطرح است و در حال حاضر یکی از ایراداتی که برنامه‌ریزان شهری می‌گیرند این است که نباید همه امکانات را در کلانشهرها متمرکز کرد.
شیری با بیان اینکه فاصله همدان تا بهار پنج کیلومتر است، عنوان کرد: سایت در نظر گرفته شده برای ایجاد اتحادیه میوه و تر‌ه‌بار در بهار، در چهار کیلومتری حریم شهر همدان قرار گرفته و در منطقه‌ای واقع شده که در آینده می‌تواند به خوبی گسترش پیدا کند و هیچگونه مشکلی را از نظر ترافیکی و مسائل دیگر ایجاد نکند.
 
* در صورت انتقاد ما کار خودمان را انجام می‌دهیم
وی تأکید کرد: اگر دوستان در همدان نقد کارشناسانه‌ای دارند به مذاکره بیایند تا هم مدیریت شهری همدان و هم مدیریت شهری بهار موضوع را بررسی کنیم اما نباید به این قضیه نقطه‌ای فکر کرد و همدان در راستای کلانشهر بودن باید به شهرهای پیرامونی‌اش نیز توجه کند و ما نمی‌خواهیم همدان را خالی از امکانات بکنیم.
شهردار بهار در پاسخ به اینکه چرا شهر بهار به طور مجزا متولی ایجاد اتحادیه میوه و تره‌بار نمی‌شود و درصدد انتقال این اتحادیه از همدان است، اظهار کرد: درخواست این انتقال از اتحادیه همدان بوده و ما موافقت کرده‌ایم و ما بحثی نداریم و اگر آقایان در همدان مخالفت کنند ما کار خودمان را انجام می‌دهیم و با بحث شهر همدان اصلاً کاری نداریم.
وی گفت: حرف من به شهردار و رئیس مجمع امور صنفی که به تلاطم افتاده و بر طبل مخالفت می‌کوبند این است که شمایی که دارید مخالفت می‌کنید تا به امروز چه کار کردید، چون حرکت‌هایی کرده‌اند که به سرانجام نرسیده، زمین‌هایی که تهیه کردند معارض و مشکل داشته و در تملک زمین نیز مشکل داشته‌اند و در حقیقت این مخالفت‌ها زیر سؤال بردن خودشان است.
 
* شهرداری بهار تابع شهرداری همدان نیست و مستقل عمل می‌کند
شیری یادآور شد: حال که در طول حدود شش ماه ما کارهای عملیاتی انتقال اتحادیه تره‌بار همدان به بهار را انجام داده و زمین خریداری کرده‌ایم، آقایان باید مخالفت کنند چون این اقدامات صورت گرفته در بهار در طول چند ماه بوده و اقدامات چند ساله بی‌نتیجه آقایان در همدان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و زیر سؤال می‌برد.
وی بیان کرد: ما نمی‌توانیم منتظر باشیم ببینیم شهرداری همدان چه کار یا اقداماتی می‌کند، مگر ما تابعی از شهرداری همدان هستیم، شهرداری مستقل است و برای خودش می‌تواند تصمیم‌گیری خاص خود را داشته باشد و اگر شهرداری همدان اقدامات مناسب در ارتباط با این اتحادیه را انجام نداده، به شهرداری بهار مربوط نیست و ما کار خودمان را انجام می‌دهیم.
شهردار بهار متذکر شد: شهرداری مستقل است و هر مدیریت شهری موظف به پیگیری پروژه‌های اقتصادی شهرش است و بر این اساس ما تمام توان خود را برای اجرایی شدن این پروژه بر عهده داریم اما در کل تابع تصمیم استانی هستیم.

* وقتی دستگاهی کم کاری کند، دستگاه دیگر متولی می‌شود
وی با بیان اینکه زمانی که دستگاهی کم‌کاری کند، دستگاه دیگر به هر ترتیب متولی کار می‌شود، تصریح کرد: اینکه شهرداری یا مجمع امور صنفی همدان الان مخالفت می‌کنند، درست نیست چون اگر آقایان اقدامات لازم را انجام داده و جوانب را فراهم کرده بودند الان نیازی به این انتقال نبود اما به خاطر اینکه زیر سؤال و انتقاد قرار نگیرند ما را زیر سؤال می‌برند.
شیری بیان کرد: در زمانی که ما پیگیر مطالبات اتحادیه میوه و تره‌بار همدان شدیم و بیشتر به خاطر همدان و بهار اقدام کردیم تا توسعه متوازنی در سطح شهرهای همدان صورت بگیرد، مورد انتقاد قرار گرفتیم، چرا خودشان این کار را نکردند که اگر کار می‌کردند این اتحادیه به ما درخواست نمی‌داد.
وی تأکید کرد: در راستای ایجاد اتحادیه میوه و تره بار در بهار، ما تمام و کمال پای حمایت هستیم چون معتقدیم کاری که صورت می‌گیرد باید تمام و کمال باشد و در این راستا نیز پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم و نماینده و فرماندار بهار نیز مجموعه‌ای هستند که در همه کارهای شهرداری حمایت خود را دارند.
وی در پایان با بیان اینکه اتحادیه میوه و تره‌بار همدان به حدی متقاضی انتقال به بهار است که نمی‌خواهد به همدان بازگردد، تصریح کرد: برخی از انتقادها مثبت است چراکه این انتقادهای شهرداری همدان نقد به خود آنها است چون شهرداری که در مرکز تاریخ و تمدن استان است بستر را فراهم نکرده و بر این اساس است که این نقدها برای ما سازنده است چون نشان از آن دارد که شهرداری بهار این جسارت را داشته است.
---------------------------
گفت‌وگو از زهرا مرادوند
---------------------------
انتهای پیام/آ10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول