اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار خراسان جنوبی:

مناسب‌سازی معابر اولویت کار دستگاه‌های اجرایی باشد

خبرگزاری فارس: معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: مناسب‌سازی محیط، معابر عمومی و ساختمان‌های ادارات دولتی عین وظیفه و در راستای تکالیف هر دستگاه است که باید در دستور کار قرار گیرد.

مناسب‌سازی معابر اولویت کار دستگاه‌های اجرایی باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، سیدکاظم اولیائی پیش از ظهر امروز در جلسه کمیته مناسب‌سازی محیط شهری و اماکن و ادارات دولتی برای معلولان اظهار کرد: به منظور تسهیل تردد و دسترسی افراد کم توان جامعه از جمله جانبازان، معلولان و سالمندان قوانینی وضع و ابلاغ شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به برخی محدودیت‌های زمانی و اعتباری باید به گونه‌ای اقدام شود تا با صرف حداقل هزینه و وقت، بهره و استفاده درست و مناسب حاصل شود.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر این نکته که مناسب‌سازی محیط، معابر عمومی و ساختمان‌های ادارات دولتی عین وظیفه و در راستای تکالیف ما است و تشکیل کمیته‌هایی را در این راستا به منظور تسریع کارها خواستار شد.
اولیائی گفت: کمیته تشخیص و تصمیم‌گیری که تکالیف و انتظاراتی که در هر محیط به تناسب موضوع فعالیت، وجود دارد را مشخص و تبیین خواهد کرد.
وی ادامه داد: کمیته عملیاتی که در آن تکالیف عملیاتی شده و تعیین می‌شود که چه نوع کارهایی با چه مشخصات فنی، با چه مقدار هزینه و از چه محلی باید به انجام برسد.
معاون امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: کمیته ارزیابی اقدامات انجام شده که مبنای کار آن رعایت استانداردها و پیشرفت امور در محدوده زمانی مشخص و معین خواهد بود تا خروجی کار، کاملا ملموس و قابل ارائه به مردم عزیز باشد.
مدیرکل بهزیستی و دبیر کمیته مناسب‌سازی خراسان جنوبی نیز توفیق خدمتگزاری به معلولان و اشخاص کم توان جامعه را از نعمات الهی برشمرد.
محمدحسن اکبری‌مطلق اظهار کرد: موضوع مناسب‌سازی فقط به 10 درصد شهروندان دارای معلولیت محدود نمی‌شود و با در نظر گرفتن جمعیت 13 درصدی سالمندان و علاوه بر آنها جانبازان معزز دوران دفاع مقدس و برخی بیماران خاص مخاطبان این اقدام را 25 تا 30 درصد جامعه تشکیل می‌دهند.
وی به وضعیت نامناسب ایاب و ذهاب معلولان در سطح شهرهای استان و امکانات ناکافی ناوگان حمل و نقل عمومی برای سرویس دهی به این عزیزان اشاره کرد و افزود: برخی از معلولان جسمی حرکتی و ضایعه نخاعی استان در شرایط فعلی نمی‌توانند از خدمات سازمان اتوبوسرانی یا تاکسیرانی استفاده کنند و در مراجعه به محل‌های کار یا در پیگیری امور روزانه خود در داخل شهر واقعاً با مشکل مواجه هستند که در این زمینه پیشنهاد می‌شود چند دستگاه اتوبوس شرکت واحد به بالابرهایی مجهز شوند که معلولان هم بتوانند از آنها استفاده کنند.
مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: به دنبال افزایش جمعیت، افزایش آمار سوانح و حوادث، بالارفتن نرخ جمعیت سالمندان و روند رو به رشد پدیده شهرنشینی بر میزان بروز و وقوع معلولیت‌ها، افزوده است.
اکبری‌مطلق تصریح کرد: در سایه پیگیری جدی و مطلوب اقدام مناسب‌سازی فضاهای عمومی و اماکن دولتی، شرایط حضور پرنشاط و موفق معلولان در عرصه‌های اجتماعی فراهم و از معلولیت‌های ثانویه جلوگیری می‌شود. 
پایان این جلسه به ارائه نظرات و پیشنهاد‌های نمایندگان تشکل‌های غیر دولتی معلولان، همچنین مدیران و رؤسای دستگاه‌های عضو اختصاص یافت.
همچنین در این جلسه مصوب شد موضوع ایاب و ذهاب معلولان در سطح شهر به عنوان یکی از نیازهای عمده این عزیزان مورد توجه قرار گرفته و با بررسی تجارب استان‌های دیگر در این زمینه تعدادی از وسایط نقلیه عمومی برای این افراد مناسب‌سازی شود.
مقرر شد کمیته ایده‌پردازی به منظور پیشبرد سریع‌تر فعالیت مناسب‌سازی با عضویت نمایندگان تشکل‌های معلولان، افراد مسئول، صاحب‌نظران و کارشناسان به منظور طرح مجموع مسائل مربوط به مناسب سازی، احصاء و دسته‌بندی مشکلات، مشخص کردن دستگاه‌های مسئول و تعریف یک روش عملیاتی تشکیل شود.
از سوی دفتر برنامه‌ریزی و بودجه معاونت برنامه‌ریزی استانداری موضوع اختصاص اعتبار به دستگاه‌ها و ادارات در راستای رفع موانع ساختمانی و تسهیل دسترسی افراد معلول و کم توان در بودجه سال 1391 با جدیت پیگیری شود.
تجارب و الگوهای موفق مناسب‌سازی‌های اجرا شده در سطح استان لیست شده و به همه دستگاه‌ها معرفی شود تا سایر ادارات از آن الگوبرداری کرده، مسئولان اقدام‌کننده مورد تشویق قرار بگیرند و معلولان نیز اطلاعاتی از نقاط مناسب‌سازی شده در سطح شهر، به عنوان مثال خودپردازها کسب کنند.
موضوع نصب تابلوها و علائم ویژه راهنمائی و رانندگی در شورای ترافیک استان مطرح و در راستای تأمین رفاه و امنیت شهروندان دارای کم توانی اتخاذ تصمیم شود.
انتهای پیام/ج10
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول